KRIVÁŇ/MÝTNA. Vyše roka po odhalení skutočného rozsahu takmer polstoročnej skládky odpadu, nachádzajúcej sa v katastri obce Kriváň, začali s jej odstraňovaním.
Podľa papierov mal jej objem v čase príprav výstavby úseku R2 Kriváň – Mýtna predstavovať tritisíc kubíkov. Reálne bol oveľa väčší.
Máme tu znova, ako vždy a všade, nečakaný problém. Ide o veľkú skládku odpadu. Podľa pôvodných papierov mala mať obsah tritisíc kubíkov odpadu, avšak je ich tam až 30-tisíc. Budeme sa musieť dohodnúť s ministerstvom životného prostredia ako ďalej, pretože nás bude tlačiť čas. Skládka je na nepríjemnom mieste a potom budeme zbytočne nadávať na stavbárov, že nestíhajú. Stíhať nebudú preto, lebo sa kdesi urobila chyba“ upozornil ešte vlani v auguste vtedajší minister dopravy Pavol Lančarič.
Tomáš Ferenčák, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), v utorok 22. októbra pre MY Novohrad potvrdil, že problémovú skládku už likvidujú.
„V záujme čo najrýchlejšieho dokončenia úseku sa NDS so zhotoviteľom dohodla na odstránení starej skládky odpadu. Práce na jej odstraňovaní potrvajú niekoľko týždňov, pričom súbežne budú pokračovať aj práce na samotnom úseku,“ uviedol Ferenčák.
Predbežne takmer 6,5 milióna eur bez dane
Podľa zmluvného dodatku zo 4. októbra tohto roka majú asanáciu environmentálnej záťaže pri krivánskom cintoríne pod palcom spoločnosti Doprastav, Strabag, Eurovia SK a Eurovia CZ, ktoré sú v prípade spomínaného úseku R2 zhotoviteľom.
Predpokladaná cena zákazky predstavuje bez DPH takmer 6,5 milióna eur. Reálne náklady zmluva umožňuje zhotoviteľovi dofakturovať.
V zmluve sa tiež uvádza, že nerealizovanie asanačných prác na skládke komunálneho odpadu by bránilo pokračovať, resp. obmedzovalo stavebné práce na R2, či moste pri cintoríne, ktorý je jej súčasťou.
Dielo sa predražilo
Vyše deväťkilometrový úsek rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna je vo výstavbe od jari 2020. Pôvodne mal byť hotový tento rok v marci a mal vyjsť na 232 miliónov eur bez DPH. Aktuálne už ide na zhruba 270 miliónov eur bez DPH.
Práce výrazne pribrzdila koronavírusová pandémia, ktorá zavládla počas vybavovania stavebného povolenia.
V prípade časti R2, vedúcej údolím Krivánskeho potoka, ide o mimoriadne náročný úsek. Jeho súčasťou bude takmer 5 kilometrov dlhá mostná estakáda.
Bude situovaná vo výške 15 – 45 metrov ponad trasu cesty 1/16, v tesnej blízkosti vysokého napätia a existujúcej zástavby.
Začiatok trasy nadviaže na predchádzajúci úsek R2 Pstruša Kriváň v dočasne upravenej mimoúrovňovej križovatke Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna v okrese Lučenec napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce.
Moderná, kapacitne vyhovujúca štvorprúdovka v dĺžke viac ako 9 kilometrov prevezme tranzitnú dopravu z okolitých obcí a odľahčí aj cestu prvej triedy. R2 je vedená v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria.
Hovorca NDS ešte začiatkom septembra pre MY Novohrad potvrdil, že naďalej platí, že úsek bude odovzdaný v priebehu budúceho roka. Prepojenie celého objektu diaľničiari predpokladajú do konca tohto roka.
Čítajte viac:
https://mynovohrad.sme.sk/c/23401196/pr ... y-eur.html