R3 - stredná časť (Donovaly)

Štátna hranica MR/SR – Šahy – Krupina – Zvolen – v peáži s R1 – Žiar nad Hronom – Turčianske Teplice – Martin – v peáži s D1 – Švošov – Dolný Kubín – Trstená – štátna hranica SR/PL

Moderátor: Moderátori

Aký variant R3 je najvhodnejší pri zohľadnení všetkých aspektov?

A2 - cez Malý Šturec
29
30%
B - cez Kremnicu
15
15%
D1 - cez Donovaly ( Moštenecká a Hiade?ská dolina)
35
36%
F - imaginárny variant :)
18
19%
 
Celkový počet hlasov : 97

Re: Ktoré veci?

Odoslaťod Scotty » 16. Apr 2005 13:25

devil napísal:Myslim ze podaktore veci sa daju tusit. To ze IM je mozno vacsi pan ako babka je zrejme uz davno.


Iste, že je väčší pán, ale ak nezaplatí, tak poruší zmluvu a most nebude. Okrem toho nebude ani D1 po ZA a na úseku Mengusovce-Jánovce. Mešká aj mýtny systém pre jeho "veľkú ochotu", ...

Príklad: Stavia sa stavba za 4 mld. SKK. Chýba 500 mil. SKK, stavba sa zakonzervuje za niekoľko 10-tok mil. SKK, zostarne, na jej znovuzačatie budú treba ďalšie 10-tky mil. SKK a na jej dokončenie bude treba 500 mil. SKK + inflácia a iné cenové zmeny. Okrem toho aj tak bude štát platiť úvery bankám. Takže kto vyhral? IM? Alebo zhotoviteľ? Prehrali všetci motoristi v Bratislave, aj IM.

Chcel by sa p. IM pomstiť? A ako? Keď nezvláda ani plynulú výstavbu diaľničnej siete na Slovensku? Keď hrozí otvorenie starých zmlúv, kde sú "vo vzduchu" miliardy SKK, IM začal vojnu, ale nemá dosť ľudí ani techniky. Trasie sa už teraz.
Scotty
diskutujúci
 
Príspevky: 106
Založený: 21. Feb 2005 17:42

Odoslaťod devil » 16. Apr 2005 14:01

Skor by som povedal ze IM v takychto suvislostiach absolutne neuvazuje. On chce teraz jednoducho setrit, ze sa to vrati ako bumerang je pre myslenie "po mne potopa" nepodstatne. :cry:
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 131
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Presne tak.

Odoslaťod Scotty » 16. Apr 2005 15:45

devil napísal:Skor by som povedal ze IM v takychto suvislostiach absolutne neuvazuje. On chce teraz jednoducho setrit, ze sa to vrati ako bumerang je pre myslenie "po mne potopa" nepodstatne. :cry:


Ani ja by som to krajšie nepovedal. Máš pravdu. Tak ako sa dalo 25 mld. SKK ČSOB za minulé chyby, tak sa môže stať, že za 10 rokov bude musieť dať vláda 10-tky mld. SKK stavebným firmám. Zatiaľ sa to nerobí, pretože aj my sme len ľudia a chceme jazdiť po diaľniach. Ale ak nás IM začne morálne vydierať, tak my máme iné páky ako on, máme v rukách zmluvy a našu dobrú vôľu odhodíme, nastúpia súdy.
Scotty
diskutujúci
 
Príspevky: 106
Založený: 21. Feb 2005 17:42

Odoslaťod kaviarista » 19. Apr 2005 18:14

dobre Scotty, zabudni teda na chvilu, ze si stavbar a predstav si, ze si projektant dialnicnych tras. Zabudol by si navrhnut ten variant F, ak by si nebol "usmerneny" , ze niektore podozrivo vyhodne trasy treba v tichosti odignorovat?

Po dalsie: Nie je ti cudne, ze o trasovani R3 rozhodnute nie je , ale v niektorych dokumentoch sa uz manipuluje s faktami a podsuva sa zdanie , ze o trase R3 je rozhodnute (obchvat Stubne). Je to presne taky isty chrapunsky pripad ako s D3. Postavia sa narychlo piliere pri Skalitom a potom nam zostane len pokrcit plecami, ze co uz s tym, nejak to treba dokoncit...
Obrázok používateľa
kaviarista
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 10. Feb 2005 20:46
Bydlisko: Zem

Odoslaťod aquila » 21. Apr 2005 15:19

kaviarista napísal:dobre Scotty, zabudni teda na chvilu, ze si stavbar a predstav si, ze si projektant dialnicnych tras. Zabudol by si navrhnut ten variant F, ak by si nebol "usmerneny" , ze niektore podozrivo vyhodne trasy treba v tichosti odignorovat?

Po dalsie: Nie je ti cudne, ze o trasovani R3 rozhodnute nie je , ale v niektorych dokumentoch sa uz manipuluje s faktami a podsuva sa zdanie , ze o trase R3 je rozhodnute (obchvat Stubne). Je to presne taky isty chrapunsky pripad ako s D3. Postavia sa narychlo piliere pri Skalitom a potom nam zostane len pokrcit plecami, ze co uz s tym, nejak to treba dokoncit...


inak kaviarista, co sa tyka R3, tak je podla mna uz viac menej rozhodnute ze to pojde cez turiec (ako tusim johhan spominal variant A2). dost vela naznacuje aj to, ze privadzac z martina na D1 sa bude zrejme budovat hned v plnom profile ako R3 a tak isto obchvaty ..

jedno z mala pozitov R3 je ze DK bude napojeny na MT, kde je prirodzena vazba, oproti RK..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 500
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Spojenie cez Turiec

Odoslaťod Hosť » 22. Apr 2005 10:33

R3 trasovaná na RK (varianta podporovaná BB-lobby) odďaľuje spojenie ZA-MT_BB-ZV. Paradoxne ale týmto ľuďom vadí toto spojenie cez Kremnicu,argumentujúc,že to nie je priame spojenie na ZA-MT osídlenie,aj keď zo ZV to tak je a navyše lacnejšie :roll:
Hosť
 

Mám taký istý názor ako Diaľničiar.

Odoslaťod Scotty » 22. Apr 2005 14:32

kaviarista napísal:dobre Scotty, zabudni teda na chvilu, ze si stavbar a predstav si, ze si projektant dialnicnych tras. Zabudol by si navrhnut ten variant F, ak by si nebol "usmerneny" , ze niektore podozrivo vyhodne trasy treba v tichosti odignorovat?

Po dalsie: Nie je ti cudne, ze o trasovani R3 rozhodnute nie je , ale v niektorych dokumentoch sa uz manipuluje s faktami a podsuva sa zdanie , ze o trase R3 je rozhodnute (obchvat Stubne). Je to presne taky isty chrapunsky pripad ako s D3. Postavia sa narychlo piliere pri Skalitom a potom nam zostane len pokrcit plecami, ze co uz s tym, nejak to treba dokoncit...


Zase sa oháňaš akýmsi trasovaním. Ale je to OK, ak berieš spojenie RK a BB, ale tu sa hovorí o spojení D1 a južného ťahu. 8)
Scotty
diskutujúci
 
Príspevky: 106
Založený: 21. Feb 2005 17:42

Odoslaťod Hosť » 22. Apr 2005 18:09

aquila napísal:inak kaviarista, co sa tyka R3, tak je podla mna uz viac menej rozhodnute ze to pojde cez turiec (ako tusim johhan spominal variant A2). dost vela naznacuje aj to, ze privadzac z martina na D1 sa bude zrejme budovat hned v plnom profile ako R3 a tak isto obchvaty ..

jedno z mala pozitov R3 je ze DK bude napojeny na MT, kde je prirodzena vazba, oproti RK..


1. Ten privadzac je v poriadku, on je potrebny aj keby RC od juhu Martina nepokracovala dalej na TR. Bude docasne len sucastou mestskeho okruhu .

2. DK bude mat na MT velmi dobre stvorpruhove spojenie - (DK-RK) po R3 a po D1 (RK-MT). Ak R3 nebude nezmyselne trasovana cez MT, tak aj Korbelka sa bude moct naprojektovat tak, aby ustila co najblijsie k Turanom. Ak D1 nebude viest povrchovo cez Kralovany, tak z MT do DK to bude cez RK len o par km viac ako cez Kralovany. Zaroven sa poriesi prepojenie DK s RK a co je najdolezitejsie, aj DK s akymkolvek mestom vychodne od RK. Aj z LM alebo z PP budu chciet cestovat ludia do DK, nie? Ak pojde trasa R3 cez Kralovany, tak ju nevyuzije nikto vychodne od RK vratane RK.

anonym napísal:R3 trasovaná na RK (varianta podporovaná BB-lobby) odďaľuje spojenie ZA-MT_BB-ZV. Paradoxne ale týmto ľuďom vadí toto spojenie cez Kremnicu,argumentujúc,že to nie je priame spojenie na ZA-MT osídlenie,aj keď zo ZV to tak je a navyše lacnejšie


Ako moze oddialovat , ked BB a MT su zrkadlove protipolne vrcholy pomyselneho obdlznika s bodmi MT, RK, BB, TR ? O kolko bude vzdialenost BB-MT kratsia cez TR ako cez RK ? O 2-3 km ? Nebud smiesny, ale toto ako argument? Za domaciu ulohu si nakresli obdlznik a spajaj lubovolne 2 nesusediace vrcholy , pricom trasa po uhlopriecke je nemozna. Zapina?

anonym napísal:Zase sa oháňaš akýmsi trasovaním. Ale je to OK, ak berieš spojenie RK a BB, ale tu sa hovorí o spojení D1 a južného ťahu


A existuje nejake rychlejsie a lacnejsie spojenie severnej a juznej trasy ako variantom F ? Nesranduj. Nepotrebujem byt stavbarom, aby bolo na prvy pohlad jasne, ze za velmi porovnatelne naklady postavis useky Ulanka-Turc.Teplice a Ulanka Lipt. Osada. A pozri sa do mapy ake su zvysne useky TR-MT oproti L.Osada-RK. Nehovoriac uz o tom, ze RK-DK bude podstatne podstatne lacnejsie ako MT-DK.

Toto nie su argumenty. Toto su len zbozne zelania, aby trasa R3 viedla co najblizsie k vasim obydliam.

Jedinym logickym argumentom v prospech R3 cez MT bol ten johhanov, ze povedie obyvanejsim uzemim. Ale vaha tohto argumentu nemoze vyvazit tie kvanta PROTI.
Hosť
 

Odoslaťod kaviarista » 22. Apr 2005 18:23

henten anonym som bola ja.

:roll:

Treba si ale uvedomit este dalsiu vec . Pre tych, co su schopni premyslat aj do dalekej buducnosti. Ak povedie trasa R3 cez TR, tak RC cez Donovaly uz zrejme nepovedie nikdy. Ak by sla trasa R3 cez Donovaly, bolo by len otazkou casu, kedy sa spoji MT rychlocestou s TR , pripadne tunelom s R2 (blizko Handlovej).
Obrázok používateľa
kaviarista
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 10. Feb 2005 20:46
Bydlisko: Zem

Spojenie

Odoslaťod Hosť » 22. Apr 2005 18:42

MT-ZV 84km
BB-RK-MT 90km
zapína? :roll:
Hosť
 

Odoslaťod kaviarista » 22. Apr 2005 20:19

anonym, toto su ale hodnoty po dnesnych cestach. Trasa buducej D1 je uz dnes takmer jasna. Takze si odrataj 10 km z jednej trasy a prirataj k druhej.

Prva bude mat po dokonceni D1 cca 94 km a druha cca 80 km. A hned je to v inom svetle. Zapina?
Obrázok používateľa
kaviarista
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 10. Feb 2005 20:46
Bydlisko: Zem

Odoslaťod kaviarista » 22. Apr 2005 20:25

a okrem ineho, je obrovskou hlupostou demonizovat prepojenie BB so ZA. Vobec tam nie su badatelne nejake mimoriadne vacsie vazby ako trebars medzi BB a LM alebo BB a PP. Skor su vyrazne apatie voci sebe navzajom.
Obrázok používateľa
kaviarista
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 10. Feb 2005 20:46
Bydlisko: Zem

Odoslaťod aquila » 22. Apr 2005 21:17

kaviarista napísal:a okrem ineho, je obrovskou hlupostou demonizovat prepojenie BB so ZA. Vobec tam nie su badatelne nejake mimoriadne vacsie vazby ako trebars medzi BB a LM alebo BB a PP. Skor su vyrazne apatie voci sebe navzajom.

kaviarista, vsak kto tu hovori o napojeni BB - ZA ? vsak tieto dve mesta keby sa mohli tak sa vymazu navzajom z mapy :)

ale k teme, to ze R3 pojde asi turiec je viac menej jasne. dovody => financie a obsluha uzemia. tiez je jasne ze tym padom bude kompletne vylucena kamionova doprava cez donovaly a vsetko presmerovane na "novu" R3.. a tym padom z toho vypliva ze tunel pod donovalmi sa nikdy nebude realizovat ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 500
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Hosť » 22. Apr 2005 23:44

aquila, sak anonym tu povazuje za neviem aky dolezity argument pre trasovanie R3 cez Turiec, ze sa skrati spojenie BB - ZA. Pre Turiec hovoria len take vymyslene pseudoargumenty , ale ten co ma aspon trochu ekonomicko-logicke citenie a vie sa odosobnit od toho, kde mu stoji vlastna kuca, ten musi mat jasno, ktory variant je najvhodnejsi.

AD Obsluzne uzemie.
Predstav si, ze raz bude stat aj D1 aj R1 aj R3 cez Donovaly. Potom akakolvek turcianska osada bude mat pripojenie k najblizsej RC do 25 km . To za chvilu mozu aj v takej Terchovaj vyskakovat, ze aj oni chcu cez svoj chotar rychlocestu. :shock:

O R3 este ani zdaleka rozhodnute nie je. Zatial sa len v tichosti snazi nejaky ministersky snazivec zo Stubne pretlacit svoj vysnivany variant, ze mu za zahradkou vyrastie rychlocesta.

Mam taku otazku. Nechcel by si mat niekedy v dalekej buducnosti rychlocestu aj cez TR aj cez Donovaly ? Lebo suhlasim s tym, ze ak sa teraz presadi Turiec, Donovaly uz RC nebudu mat nikdy. Opacne to ale neplati.
Hosť
 

Odoslaťod aquila » 23. Apr 2005 00:22

pocitam ze ten posledny anonym si bol znova ty kaviarista 8) (inak cece co robis :shock: vsak aj session som ti predlzil na asi 3 hodiny z povodnej hodnoty asi 45 minut :roll: )

pozri keby to malo byt na mne tak kde su plus minus cesty prvej triedy tak by som bol za RCcky :wink:

ohladne R3 a jej trasovanie je spojenie BB - ZA v podstate irelevantne, skor z globalneho aspektu spojenie madarska a polska nehra rolu ci bude o 30 km R3 dlhsia cez turiec a bude lacnejsia a obsluzi viac uzemia, ako ked pojde cez donovaly.

ak si spominas, ja som bol za R3 vzdy cez donovaly, aj teraz v principe, ale treba byt (bohuzial) realny a budeme radi ked bude R3 aspon cez turiec, ale osobne to vidim tak za 15 rokov najskor.

co sa trasovania, tyka, myslim ze je uz viac menej rozhodnute .. aj ked mozno nie oficialne.. faktom vsak je ze kazde 4 roky sa moze trasovanie menit, na to su nasi politici experti :roll: takze nikdy nehovor nikdy :wink:
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 500
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Spojene R3

Odoslaťod Hosť » 23. Apr 2005 10:01

Prirataj si 10 km k RK a odrataj si 10 km k MT. 73:100. Zapína? :roll:
K tomu náklady na RK-náklady cez Turiec + obslužnosť územia, to jest horská pustatina-osídlené územie. Zapína? :wink:
Hosť
 

BAS-KE

Odoslaťod Hosť » 23. Apr 2005 10:05

Je obrovskou hlúposťou démonizovať spojenie BA-KE. Obe tieto mestá nemajú ksebe žiadny vzťah a najradšej by sa navzájom vymazali z mapy.
Zapína? :lol:
Hosť
 

R3 cez Turiec

Odoslaťod Ludo » 23. Apr 2005 11:48

Intenzita dopravy je priamoúmerná veľkosti sídelných väzieb a nepriamo úmerná vzdialenosti sídiel. Dopravná gravitácia ťažiska medzinárodného významu Žilina-Martin a obcí sídelného pásu na Turci je nepomerne väčšia ako obcí Liptovská Osada, Liptovská Lúžna, Korytnica, či Železnô v doline medzi Ružomberkom a Donovalmi a rovnako i dopravná gravitácia ťažiska medzinárodného významu Banská Bystrica-Zvolen je nepomerne väčšia ako v prípade obcí a miest Kremnica až Šášovské Podhradie. Rýchlostná cesta R3 preto vo svojej trase spája navzájom dve ťažiská osídlenia medzinárodného významu a jedno ťažisko osídlenia celoštátneho významu. V najkratších a menej alebo minimálne urbanizovaných líniách – v dvoch prípadoch i v koridoroch významných chránených prírodných území, teda v úsekoch cesty I/70 cez Párnicu, cesty I/59 cez Donovaly a cesty I/65 cez Kremnicu – je koncipovaný návrh kvalitnej a k životnému prostrediu tolerantnej trasy cesty I. triedy.
Súčasná vyššia dopravná záťaž v cesty cez Donovaly v porovnaní so záťažou cesty cez Malý Šturec je podmienená rekreačným charakterom dopravy, zdrojom a cieľom tejto dopravy ktorý sa nachádza v sedle Donovaly. Túto problematiku nemôže riešiť rýchlostná cesta R3 – vedená v tunelom obchádzajúcim športovo-turistické centrum medzinárodného významu Donovaly, čo paradoxne požaduje Banskobystrický kraj – ale rekonštrukcia cesty I/59 v jej pôvodnom koridore, s presmerovaním cesty E77 a odklonením medzinárodnej kamiónovej dopravy i dopravy nebezpečných nákladov. V tejto súvislosti je tiež potrebné poukázať na medzinárodné dohody v rámci EÚ a na započatú prevádzku RoLo dopravy z Trstenej cez Kraľovany, Žilinu, Leopoldov do Budapešti, ktorá vytvára podmienky pre vylúčenie ťažkej dopravy cez Donovaly. V zmysle KURS 2001 je trasa cesty I/59 klasifikovaná ako významná medzinárodná trasa pre turistickú dopravu.
Ludo
diskutujúci
 
Príspevky: 156
Založený: 16. Apr 2005 19:20

Odoslaťod kaviarista » 23. Apr 2005 11:53

aquila, hej bol som to ja, tentoraz zlyhal ludksy faktor , zabudol som sa prihlasit. :oops:

Ci je predlzenie trasy o 30km vela alebo malo, to sa musi posudzovat z hladiska toho, kolko meria referencna trasa. Z Krakova do Pesti je 30 km navyse dost. Napriklad z Gdanska do Athen viacmenej zanedbatelne.

Akykolvek variant A nebude urcite lacnejsi ako variant F. Naschval sa podsunulo verejnosti jedno velmi drahe riesenie s 25 km tunelom cez Mostenicu , aby sa mohlo odovodnovat nezmyselne odklonenie trasy R3 na MT.

Po dalsie, ak argumentujes obsluznostou uzemia, predpokladam , ze aj na trase R4 budes zastancom toho, aby sa trasa odklonila na Stropkov . Je to presne ekvivalent k podobnej argumentacii. Alebo urcite si proti trasovaniu D3 do PL cez Oscadnicu, lebo cez Svrcinovec obsluzis viac uzemia. Ak si prisposobis argumenty pripad od pripadu podla toho, co tebe osobne v tej chvili viac vyhovuje bez toho, aby si sa ich zo zasady drzal , tak to budes mat postavene na hlinenych nohach.

anonym ,
1. skus mi zdovodnit, preco by mali byt po najblizsiu pripojku k D1 naklady na vystavbu variantu A2 nizsie ako variantu F . Poznam dobre cestu aj cez Velky aj cez Maly Sturec. Za velmi porovnatelne naklady sa dostanes po trase A2 do TR a po trase F do Lipt.Osady. Chces to nejako spochybnit? Bez sance.
2. Obsluznost uzemia - to iste co v predchadzajucom mojom prispevku.
3. Spojenie BA-KE je najdemonickejsim dialkovym spojenim, ake len moze na SK vzniknut. Su to suverenne najvacsie priemyselne mesta v krajine a vazby medzi nimi nemozes posudzovat podla nadavok zopar vejebakovanych anonymnych kriklunov na anonymnych internetovych forach. Ja mam bratislavcanov radsej, nacas platia a viac si stoja za slovom. Netreba to samozrejme pausalizovat, ale v priemere to tak plati.
Obrázok používateľa
kaviarista
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 10. Feb 2005 20:46
Bydlisko: Zem

Re: R3 cez Turiec

Odoslaťod kaviarista » 23. Apr 2005 12:17

Ludo napísal:Intenzita dopravy je priamoúmerná veľkosti sídelných väzieb a nepriamo úmerná vzdialenosti sídiel. Dopravná gravitácia ťažiska medzinárodného významu Žilina-Martin a obcí sídelného pásu na Turci je nepomerne väčšia ako obcí Liptovská Osada, Liptovská Lúžna, Korytnica, či Železnô v doline medzi Ružomberkom a Donovalmi a rovnako i dopravná gravitácia ťažiska medzinárodného významu Banská Bystrica-Zvolen je nepomerne väčšia ako v prípade obcí a miest Kremnica až Šášovské Podhradie.


ZA-MT z toho vynechaj. Ak si pozries trasu buducej D1 (pevne verim, ze Korbelka bude a nepojde to povrchovo okolo Krpelanskej nadrze ), tak bude fakt zanedbatelne ci pojdes z BB do ZA cez RK alebo cez TR. Co sa tyka sidelneho pasu Turca, tak:
1. Boli by de facto obklopeni rychlocestami zo vsetych stran okrem zapadnej v okruhu par kilometrov
2. Je predpoklad, ze rychlocesta z MT do Kremnice by bola hned medzi prvymi na rane po dokonceni R3 a R4. Urcite by to nebola az taka neskutocne daleka buducnost ako RC cez Certovicu alebo Dobsinu .

Ludo napísal:Súčasná vyššia dopravná záťaž v cesty cez Donovaly v porovnaní so záťažou cesty cez Malý Šturec je podmienená rekreačným charakterom dopravy, zdrojom a cieľom tejto dopravy ktorý sa nachádza v sedle Donovaly. Túto problematiku nemôže riešiť rýchlostná cesta R3 – vedená v tunelom obchádzajúcim športovo-turistické centrum medzinárodného významu Donovaly, čo paradoxne požaduje Banskobystrický kraj – ale rekonštrukcia cesty I/59 v jej pôvodnom koridore, s presmerovaním cesty E77 a odklonením medzinárodnej kamiónovej dopravy i dopravy nebezpečných nákladov.


Toto je hlupost. Co by si chcel, aby RC bola trasovana 20-30 m od nastupnej stanice lanovky? Tunel popod V.Sturec by mal maximalne 5-6 km. Z Jelenca hore na Donovaly je to 5 km , z Lipt.Osady 10, to su zanedbatelne cisla.
Ludo napísal:V tejto súvislosti je tiež potrebné poukázať na medzinárodné dohody v rámci EÚ a na započatú prevádzku RoLo dopravy z Trstenej cez Kraľovany, Žilinu, Leopoldov do Budapešti, ktorá vytvára podmienky pre vylúčenie ťažkej dopravy cez Donovaly. V zmysle KURS 2001 je trasa cesty I/59 klasifikovaná ako významná medzinárodná trasa pre turistickú dopravu.


Ake konkretne medzinarodne dohody? To ma zaujima
Obrázok používateľa
kaviarista
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 10. Feb 2005 20:46
Bydlisko: Zem

R3 cez Turiec 2

Odoslaťod Ludo » 23. Apr 2005 12:20

Uprednostnenie lokalizácie rýchlostnej cesty R3 v neurbanizovanom koridore Turčianske Teplice – Banská Bystrica pred Banskobystrickým krajom preferovaným neurbanizovaným koridorom Ružomberok – Banská Bystrica dostatočne vysvetľujú aj nasledovné dôvody :

• V európskych súvislostiach ide o jasnú prioritu dopravného koridoru Katowice/Ostrava – Budapest pred koridorom Kraków – Budapest.
• V dopravných záťažiach aditívny účinok spojenia záťaží z dvoch smerov Katowice/Ostrava a Kraków do jedného koridoru Turčianske Teplice – Banská Bystrica.
• Morfológia a charakter dotknutého územia Veľkej Fatry v ktorom rýchlostná cesta nemôže iniciovať sekundárnu urbanizáciu priestoru.
• Približne polovičná vzdialenosť prepojenia rýchlostnej cesty Turčianske Teplice – Banská Bystrica v neurbanizovanom prostredí – 24 km – v porovnaní s prepojením rýchlostnej cesty Ružomberok – Banská Bystrica v neurbanizovom prostredí – 51 km.
Ludo
diskutujúci
 
Príspevky: 156
Založený: 16. Apr 2005 19:20

R3 cez Turiec 3

Odoslaťod Ludo » 23. Apr 2005 12:22

O trasovaní ciest nerozhoduje ich „vypriamovanie“ a taktiež nerozhoduje to či cesta vedie okrajom územia alebo stredom štátu. V akademickej rovine platnosti tejto úvahy by potom v každej krajine vychádzali priame, lúčovito sa rozbiehajúce cesty zo stredu štátu k jeho hraniciam.

Pochopiteľne, s veľkou dávkou tolerancie možno o systéme nie priamych ale lúčovito sa šíriacich komunikácií hovoriť v prípade štátov a krajín ako Maďarsko, Francúzko či Čechy. Avšak Banská Bystrica v strede územia neznamená pre Slovensko to čo Budapešť, Paríž či Praha pre svoje štáty a krajiny.

V praktickej rovine je možné k trasovaniu cesty R3 na Slovensku uviesť analógie v prípadoch sídelne významnejších miest ako je Banská Bystrica. Kapacitné prepojenie Bratislavy s Nitrou nie je realizované priamo po najkratšej ceste medzinárodného významu E571 cez Senec prípadne cez koridor ciest II. Triedy Tomášov a Veľké Úľany, ale je realizované po diaľnici D1 do gravitačne silnej Trnavy a následne po rýchlostnej ceste R1 Trnava – Nitra. Rovnako v prípade prepojenia Košíc s Popradom a Tatrami nie je kapacitná komunikácia diaľnica D1 trasovaná v kratšom koridore ciest II. triedy cez Spišskú Novú Ves a Krompachy ale v dlhšej trase cez dopravnogravitačne a sídelne silný Prešov.

Z tohto pohľadu nie je zrejmé, prečo by pre Banskú Bystricu nemali byť uplatňované kritéria sídelných väzieb a dopravných záťaží a prečo by Banská Bystrica mala mať na Slovensku privilegovanejšie postavenie ako hlavné mesto Bratislava, Košice či približne rovnako dopravno-gravitačne silná Martinská aglomerácia, ktorú by trasa cez Hiadeľské sedlo obchádzala.
Ludo
diskutujúci
 
Príspevky: 156
Založený: 16. Apr 2005 19:20

Odoslaťod kaviarista » 23. Apr 2005 12:58

Ludo, budem cislovat tie argumenty za odrazkami v poradi ako si ich uviedol:

1. Skus si prosim ta zratat, kolko bude merat trasa Budapest-Katowice, ak buduca R3 pojde cez RK a ked pojde cez TR. Kvoli zjednoduseniu staci uviest najblizsie spolocne body oboch tras - cize BB a ZA. Vieme, kadial bude trasovana D1 v useku Turany - Dubna Skala . Sucasnu trasu z BB cez TR to predlzi a trasu cez RK skrati. Dalej je pravdepodobne, ze Korbelka bude stat. Opat to trasu cez RK skrati oproti sucasnej. Na trasu cez TR to nema ziadny vplyv. Ja to odhadujem, ze trasou cez RK v buducnosti to predlzis o maximalne 10 km, kym ale koridor Krakov- Budapest predlzis trasovanim A2 o 30 km.

Po dalsie: Ty si mozes teoreticky prehlasovat za dolezity medzinarodny koridor ktorykolvek, ked prax ukazuje, ze prirodzene koridory si vytvoria dopravcovia samy. Cisla nepustia .
Ovela citlivejsi a rozumnejsi je postup, ked sa sleduje, kadial sa tie prirodzene dopravne koridory a podla toho sa navrhuje riesenie. Myslim, ze niekde v Dansku takto zvyknu riesit napriklad chodniky v parkoch. Pockaju, kde sa prirodzene preslapu ludmi a tam ich neskor postavia. Ak by sa takto logicky mala trasovat dialnicna siet na SK , tak Skalite si ani nepipne popri Trstenej a Komarniku

2. Praveze ten aditivny ucinok ponuka efektivnejsie moje riesenie - variant F. Trasa cez TR by bola citelnejsim preferovanim Katowic na ukor Krakova ako opacne

3. To akoze si myslis, ze ak Turcom povedie RC , tak tam nebudu dediny starnut a zanikat? Urbanizacia sa deje celosvetovo bez ohladu na infrastrukturalne podmienky.

4. Toto povazujes za nejako zvlast silny argument ? Hravo ho prebije argument o turisticko-rekreacnom rozvoji prevazne Donovalov . Na tych tvojich 24 km nic v tomto ohlade nie je, ani nebude. Na mojich 51 km su Stare Hory, Spania dolina , Turecka, Donovaly, Korytnica, Revuce - vyznamne turisticke centra ci uz v zime alebo v lete.

Podla mna ten argument vyssej urbanizacie v pripade variantu A2 tu realne je, ale jeho vaha nestoji za to , aby sa zahodili len tak za hlavu ekonomicke , ekologicke , turisticko-rekreacne a medzinarodno-strukturalne aspekty.
Obrázok používateľa
kaviarista
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 10. Feb 2005 20:46
Bydlisko: Zem

Odoslaťod kaviarista » 23. Apr 2005 13:26

Ludo, ja neobhajujem trasu popod Hriadelske sedlo. Ten variant bol podla mna zamerne postaveny tak, aby zvyhodnoval umelo trasovanie cez Turiec.
Tych argumentov pre M.Sturec oproti Hr. sedlu je viac , ale oproti zamerne neuvazovanemu tzv. variantu F je len jeden a podla mna s dost nizkou prioritou - a to urbanizacia Poturcia.

Inak si si nevybral stastne konkretne pripady. Proti vybudovaniu RC z BA-SC-NR hadam nikto s normalny rozumom nebude namietat. Ale hadam uznas, ze by bolo obrovskym svinstvom, keby sa budovali pararelne D1 aj RC cez SC a na zvysku krajiny by sa stavalo az potom. Toto je len o priorotach jednotlivych tras, ale Donovaly su uz aj o konecom rieseni miestnej aj medzinarodnej infrastruktury.

Co sa tyka PP-KE , tam fakt niet o com. Pre trasovanie cez PO nehovoril iba jeden urbanizacny argument, ale kopec dalsich.
Obrázok používateľa
kaviarista
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 10. Feb 2005 20:46
Bydlisko: Zem

R3 cez Turiec 4

Odoslaťod Ludo » 23. Apr 2005 14:10

1.Predĺženie koridoru Krakov-Budapešť či o 10 km alebo o 30 km je práve z hľadiska celkovej dĺžky koridoru zanedbateľné.(len na okraj treba dodať, že rovnako zanedbateľný je rozdiel v dĺžke ťahov BA-KE, cez ZA po D1 cca 435 km, cez ZV po R1+R2 cca 410km).

2. Neporovnával som Skalité a Trstenú.Prirodzeným vývojom nemohlo a nemôže Skalité konkurovať Trstenej. Porovnávanie sa týka týchto trás:

a)Trstená-DK-Ružomberok-BB-ZV-Šahy
b)Trstená-DK-Kraľovany-Martin-Turčianske Teplice-BB-ZV-Šahy

Trasa b) oproti trase a) obslúži aj silné dopravné a sídelné aglomerácie Martin a Žilina. Dopravný a urbanistický pól osídlenia Žilina-Martin je už dnes tretím najvýznamnejším priemyselným centrom na Slovensku po BA a KE.

3. Medzi BB a RK sa nevznikol ani nikdy nevznikne urbanistický koridor, pretože sa jedná o územie dvoch národných parkov (NAPANT a NP Veľká Fatra) a úzke doliny bez priestorových možností na rozvoj osídlenia.
Turčianska Kotlina má najlepšie podmienky na rozvoj osídlenia v rámci celého stredného Slovenska. Vytvára celistvý pôdorysný obrazec celkovou kapacitou zastaviteľných plôch 422 štvorcových km.
(na porovnanie priestor BB-Zvolen 80 štvorcových km, Žilinská kotlina 214 štvorcových km-uvažovaný celý priestor od Rajeckej doliny až po Terchovú)

Zdroje:
-expertíza Ústavu stavebníctva a architektúry SAV z rokov 1969-1970
-Štúdia o vývoji osídlenia a komplexnej infraštruktúry na Slovensku
-Štúdia možností rozvoja Stredoslovenského kraja z územnotechnických podmienok z r.1968

Štúdie boli vyhotovené v súvislosti s úvahami o súmestí BB-ZV a ich odborné a technické závery (nie politické) sú stále platné.

4. Staré Hory, Špania Dolina, Turecká, Donovaly, Korytnica, Revúce sú maličké sídla s neexistujúcim urbanistickým a dopravný potenciálom v súvislosti s bodom 3. Ako turistické centrum sú medzinárodne etablované len Donovaly. Tieto sú uvažovanými variantami rýchlostnej komunikácie obídené a odľahčené od tranzitujúcej dopravy, pre turistickú dopravu bude slúžiť rekonštruovaná cesta I/59.
Ludo
diskutujúci
 
Príspevky: 156
Založený: 16. Apr 2005 19:20

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na R3

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.