R4 Prešov, severný obchvat

Štátna hranica MR/SR – Milhosť – Košice – v peáži s diaľnicou D1– Prešov – Svidník – Vyšný Komárnik – štátna hranica SR/PL

Moderátor: Moderátori

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod metelesku.blesku » 23. Jan 2021 10:29

Ja by som zase navrhol komplet zvyšok R4 robiť Žltým FIDICom. Od PO až po hranice bude diaľnica povrchová, teda bez potenciálne problémových tunelov.
PPP je v slovenských reáliách zbytočne drahá hračka.
Pr1bina - 76 mil/km
D4R7 - 27 mil/km

Pre porovnanie česká D4 - 20 mil/km (32km výstavba, 48km údržba).
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod devil » 23. Jan 2021 13:12

komplet R4 stoji podla ineka vyse 1 mld. eur. aj keby bol zlty fidic vyrazne lacnejsi kompletny tah musi byt postaveny zo statneho ako rozpoctova priorita nieze dolezala ale rovno hegera a matovica.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod perets » 23. Jan 2021 13:38

1 mld € za 2 pruh od Kapušian, Poľsko bude na dukle 2027, NDS vo Vyšnom Komárniku 2037 - optimisticky ale len s polprofilom. Posudzoval sa vôbec 4-pruh?
perets
diskutujúci
 
Príspevky: 174
Založený: 26. Feb 2009 08:20

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Lorenc » 23. Jan 2021 14:26

D4 v čechách veľmi dobre. Už máme na území bývalej ČSR 3 projekt PPP. Cena za km stále klesá.
(Iné je porovnávať stavbu v hlavnom meste ako za mestom !)

Tak žltým fidicom. Štát vie len splácať. Manageovať projekty je len ideologická vlastnosť, ktorá z podstaty verejných financií a turbulentnej politickej scény nieje reálna s patričnou kvalitou.
Rozdeľme si R4 pozri sa do plánu výstavby Od II.etapy obchvatu máme 9 úsekov. V cca rovnakej fáze prípravy to je 65km. Vypisovať tendre v priebehu 2023 až 2030 a skúsme to dostavať do roku 2033.
Klasickým scenárom dajme tomu, že 2035. To je asi 14 rokov výstavby. Nič nereálne.

scenár 1.
Dajme tomu, že dnes sa bavíme o hodnote projektu v priemere 12 mil. eur/km čo je cca 800mil eur.
Skúsme si pozrieť infláciu nárast nákladov ročne o 3-5%. Tým, že je projekt tiahly v čase sa súčet ceny jednotlivých tendrovaných úsečiek vyšplhá minimálne na 1,1 mld. v roku, napr. ku dňu keď budeme tendrovať posledný úsek. (to som optimista) Ekonomické a časové straty nepostavenej infraštruktúry nepočítam. A ďaľšia premenná, že bude minister dopravy zo Žiliny alebo Prievidze. A tých premenných viď D1 máme viac než treba.

scenár 2.
Na druhej strane sme vytendrovali v roku 2023 koncesionára, ktorý úsek postaví do roku 2027.
Cena stavby sa podarí ustáliť 700 mil.eur celková cena úveru na 25 rokov dajme tomu 80% ceny ako na D4R7 na 560 mil.eur.
Celková cena 1,26mld / 25rokov = 54 miliónov ročne bude splátka so správou úseku.

Vyhodnotíme to tak, či budeme mať postavenú diaľnicu v roku 2027 za 1,26mld alebo v roku 2035 za 1,1 mld. Určite úradníci, stavebné firmy a média budú pozerať na cenu 1,1 mld.

Úradníci budú mať konkurenciu lepšieho a hlavne funkčného managementu, stavebné firmy akože menej zákazok a bakšišu, a novinári by nemali o čom písať. Lebo menej korupcie, amatérizmu a viac diaľnic.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod devil » 23. Jan 2021 14:43

1 mld € za 2 pruh od Kapušian, Poľsko bude na dukle 2027, NDS vo Vyšnom Komárniku 2037 - optimisticky ale len s polprofilom. Posudzoval sa vôbec 4-pruh?
ked pozeram tak skoro vsade vyse 20 a vyse 30 percent mostov, posledny usek 58 percent mostov. vynimka akurat ladomirova-hunkovce. pre porovnanie mytna-tomasovce 12 percent, batka-figa 6 percent. mozno nie su presne udaje ale na orientaciu nam stacia
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod regiopanter » 23. Jan 2021 20:48

no rozhodne kazdopadne kapusany lipniky je hlavny tah na svidnik aj vranov tam by som dal urcite 4pruh, ani by som tam nerozmyslal nad 2pruhom intenzity tam su a aj budu rovnake ako pri obchvate presova 1.a 2.usek,bude to velka chyba ak to spravia len ako 2pruh a obchvat presova bude 4pruh, to nic neporiesi, to je defacto aj sucasny stav myslim kapusany lipniky.. inak tu sa uz malo davno vykupovat... 16k aut denne na uzkej ceste v centre Lady... usek smrti.. dalej lipniky, kukova, giraltovce atd tam je to na diskusiu.. podla intenzit
regiopanter
diskutujúci
 
Príspevky: 73
Založený: 19. Jan 2021 01:24

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Dendik » 24. Jan 2021 14:06

No v SK realiach to dobre pomenoval Lorenc... Asi najrozumnejsie by to bolo postavit tym partneršipom. Viac vyhod ako nevyhod.
A cena je tiez iba prognoza - ten narast cien moze byť aj vyšší a varianty budu na stejnak. Nech uz konecne pustia tu II. etapu,
lebo po dokonceni PL a HU usekov to v PO bude okolo r 2025/6 vyzerat nasledovne:

NAD prichadzajuca z juhu na vychod pojde smerom POJ-POZ-POS a odtiaľ späť do centra k Bosakovej banke, t.j. na križovatku I18/I68.
čiže k bodu cca 50m od hranice Mestskej Pamiatkovej Rezervácie - a to bude iny masaker intenzit. Sice I. etapa može odbremeniť
Sekčov, ale bez druhej mame všetky kamiony o 5-6 rokov v CENTRE krajského mesta...
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 721
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod jarino » 24. Jan 2021 15:26

Realizovať R4 formou PPP, pričom prínosy tohto projektu sú otázne je v súčasnosti nepriechodné.
Najmä v súlade s tým, že MDV SR má už dlhodobo za úlohu pripraviť pravidlá pre schvaľovanie PPP projektov a koncesií s cieľom zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť verejných financií a zároveň definovať priestor pre realizáciu PPP projektov a koncesií prinášajúcich hodnotu za peniaze. To R4 sotva splní.

Samozrejme že sa posudzoval aj plný profil. To by nezaplatil nikto. Keby sa malo hľadieť iba na peniaze, tak prichádza do úvahy jedine modernizovať a preložiť súčasnú cestu 1. triedy.
Som veľmi zvedavý na aktualizáciu CBA, kde to môže vyjsť ešte horšie (a nielen v tomto prípade ale aj D3), nakoľko čáry-máry s dopravnými modelmi by nemali byť možné.

Tiež si myslím, že R4 treba stavať cez zmluvné podmienky žltého FIDIC-u.
Na obchvate Giraltoviec a tak isto Šarišského Štiavnika je mnoho dlhých mostných objektov.
Úsek Rakovčík - Radoma by stálo za zváženie skrátiť, hoci má iba 7 kilometrov. Aj to by mohlo prispieť k zníženiu investičných nákladov, pričom prínosy by zostali.
Ale nešiel by som spôsobom, že NDS vyhodí milióny na DSP/DRS a aj tak to tendruje cez žltý FIDIC (a dá ďalšie peniaze na dokumentáciu), ale vytendrovať zhotoviteľa, čo si to zabezpečí sám.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod metelesku.blesku » 24. Jan 2021 23:06

Ale nešiel by som spôsobom, že NDS vyhodí milióny na DSP/DRS a aj tak to tendruje cez žltý FIDIC (a dá ďalšie peniaze na dokumentáciu), ale vytendrovať zhotoviteľa, čo si to zabezpečí sám.


Tak nejako som to aj myslel. Ďakujem, že si to napísal. Prehodením aj tejto fázy prípravy na zhotoviteľa by sa šetrili nielen peniaze za dokumentáciu, ktorú si štát ani pri VO nevie zaobstarať výhodnejšie ako zhotoviteľ sám, ale hlavne čas, ktorý sa stráca pri obstarávaní dokumentácií.
Keď je prioritou súčasného ministra zjednodušovanie a urýchľovanie prípravy (keďže nie je pripravené skoro nič), tak by okrem zjednocovania úkonov v príprave líniových stavieb mal uprednostňovať aj žltý FIDIC pred červeným.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod MuelMI » 25. Jan 2021 08:34

Dolezal na FB si dal recnicku otazku, ze preco sa neobstarava.
Aktuálne prebieha príprava súťažných podkladov pre verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby ale bojujeme aj s rôznymi majetko-právnymi vyrovnaniami
Tender ma byt (podla NDS) v marci, najneskôr v aprili, cize tak zhruba jul. A este treba vybrat zhotovitela. :wink:
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Lorenc » 25. Jan 2021 09:21

jarino napísal:Realizovať R4 formou PPP, pričom prínosy tohto projektu sú otázne je v súčasnosti nepriechodné


Poliaci budu do par rokov na hranici z Resova so 4 pruhmi. Od Presova po Milhost je 4 pruh. Madari sa tento rok dopoja.

Teda v roku 2027 bude hotovy koridor napriec europou len na slovensku sa budeme terigat s obchvatikmi dedin na sposob obchvatu tvrdosina. Tak potom si pripomenme ci vobec daco vie ministerstvo spocitat.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod metelesku.blesku » 25. Jan 2021 10:08

No vidíš. Dal si krásny príklad, ako dobre funguje žltý FIDIC už od fázy prípravy DSP/DRS samotným zhotoviteľom, keďže celá S19 a prakticky všetko v Poľsku sa tak stavia.
Neviem ako Maďari, ale predpokladám, že pri tak masívnej výstavbe budú na tom veľmi podobne.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod pa3ck » 25. Jan 2021 12:55

Dendik napísal:Nech uz konecne pustia tu II. etapu,
lebo po dokonceni PL a HU usekov to v PO bude okolo r 2025/6 vyzerat nasledovne:

NAD prichadzajuca z juhu na vychod pojde smerom POJ-POZ-POS a odtiaľ späť do centra k Bosakovej banke, t.j. na križovatku I18/I68.
čiže k bodu cca 50m od hranice Mestskej Pamiatkovej Rezervácie - a to bude iny masaker intenzit. Sice I. etapa može odbremeniť
Sekčov, ale bez druhej mame všetky kamiony o 5-6 rokov v CENTRE krajského mesta...

Nemyslím si, že smer Košice - Kapušany sa bude jazdiť cez POS. Predsa len je to už príliš naokolo plus Sabinovská je iba 1+1, takže neviem, či by to zvládla (aj keď zase je pravda, že sa odľahčí o časť dopravy, ktorá pôjde na obchvat od Sabinova).

Skôr sa bojím, že po dokončení druhej etapy sa všetká doprava (okrem tej idúcej z mesta okolo letiska na Bardejov) stretne na kruháči medzi Kapušanmi a Lipníkmi.
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 954
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod perets » 25. Jan 2021 14:13

Vie mi niekto vysvetliť logiku/ výhodu MUK Fintice, namiesto MUK R4xI/18? Potom ďalšia MUK by bola za Ladou, nie ako teraz medzi Ladou a Kapušanmi.
perets
diskutujúci
 
Príspevky: 174
Založený: 26. Feb 2009 08:20

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod MuelMI » 25. Jan 2021 14:33

NAD prichadzajuca z juhu na vychod pojde smerom POJ-POZ-POS a odtiaľ späť do centra k Bosakovej banke, t.j. na križovatku I18/I68.
čiže k bodu cca 50m od hranice Mestskej Pamiatkovej Rezervácie - a to bude iny masaker intenzit. Sice I. etapa može odbremeniť
Sekčov, ale bez druhej mame všetky kamiony o 5-6 rokov v CENTRE krajského mesta...

Prosím ťa, kto bude chodiť to nezmyselné naokolo bližšie? Po D1, R4 a I/68 to je 21,5km, cez Sekčov necelých 10km (cca.12min.). Dosť naivná predstava, že všetky kamióny pôjdu naokolo bližšie, viac ako dvakrát dlhšou trasou. PO SO II. treba hlavne kvôli opodstatneniu SO I., lebo bez druhej etapy sa po ňom neoplatí ísť pre skoro žiadny smer (iba KE-SB).
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod svaco » 25. Jan 2021 16:22

este aj KE - PP
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod MuelMI » 25. Jan 2021 16:29

este aj KE - PP
:?: . Ja som pisal o SO PO I. nie o JZO PO
MuelMI
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 262
Obrázky: 6
Založený: 17. Dec 2019 19:21

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod pa3ck » 25. Jan 2021 19:08

Ešte nákladná doprava SB-PP a možno aj osobná, keď sa zruší exit Hendrichovce
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 954
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod svaco » 25. Jan 2021 19:33

Prečo by sa mal zrušiť Exit/Entry Hendrichovce?

Zo SB do PP to bude po R4 a D1 neefektívne, jedine, žeby im to prikazovali značky, ale to asi sotva. Dnes 16km a 17minút oproti cca 25 minútam a 35km po trase SB-VŠ-R4-SO1-D1.

Čo sa týka R4, tak po dostavbe M30 na naše hranice a R2 okolo Košíc, sa skráti cesta pre Kamiony a OA o cca 40 minút, čo sa tiež musí odraziť v náraste dopravy v Prešove, ak nebude kompletný obchvat. Po dokončení obchvatu R4-PO sa prejazd od Miškolca za Lipníky skráti o cca 50 minút. čo bude ak svoju S19 dobudujú Poliaci, to ani netušíme (ale dediny na sever od PO to pocítia veľmi škaredo.
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod pa3ck » 25. Jan 2021 20:17

Nebolo prezentované, že jeho otvorenie je iba dočasné? Aj vzhľadom na obmedzenie rýchlosti v priamom smere
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 954
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Tomas PO » 26. Jan 2021 01:30

perets napísal:Vie mi niekto vysvetliť logiku/ výhodu MUK Fintice, namiesto MUK R4xI/18? Potom ďalšia MUK by bola za Ladou, nie ako teraz medzi Ladou a Kapušanmi.

priemyselmy park grofske
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Tomas PO » 26. Jan 2021 01:31

MuelMI napísal:
Prosím ťa, kto bude chodiť to nezmyselné naokolo bližšie? Po D1, R4 a I/68 to je 21,5km, cez Sekčov necelých 10km (cca.12min.). Dosť naivná predstava, že všetky kamióny pôjdu naokolo bližšie, viac ako dvakrát dlhšou trasou. PO SO II. treba hlavne kvôli opodstatneniu SO I., lebo bez druhej etapy sa po ňom neoplatí ísť pre skoro žiadny smer (iba KE-SB).

to uz je vec znacenia, ako minimalizovat prejazd TIR sidliskami
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Dendik » 26. Jan 2021 19:19

MuelMI napísal:Prosím ťa, kto bude chodiť to nezmyselné naokolo bližšie?

Napriklad taka doprava, ktora bude mat prejazd mestom zakazany. Jednoducho nemas ciel v PO - mastná pokuta :D
Naposledy upravil Dendik dňa 26. Jan 2021 19:26, celkovo upravené 1 krát.
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 721
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Dendik » 26. Jan 2021 19:25

perets napísal:Vie mi niekto vysvetliť logiku/ výhodu MUK Fintice, namiesto MUK R4xI/18? Potom ďalšia MUK by bola za Ladou, nie ako teraz medzi Ladou a Kapušanmi.
Tiež som sa nad tym zamyslal. Stacilo potiahnut dialnicny pripajac z tohoto miesta https://goo.gl/maps/NXr4YT2efkaCUErg9
k tunelu okruhliak, ako pises urobit krizovatku s I/18 este pred Kapusanami a za nimi v mieste traz planovanej krizovatky R4ku rozvetvit na BJ a VT...
Grofske by bolo napojene na 18tku...
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 721
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod Dendik » 26. Jan 2021 19:31

jarino napísal:Realizovať R4 formou PPP, pričom prínosy tohto projektu sú otázne je v súčasnosti nepriechodné.

Tak to je potom trapas, proste sa na vychodnom Slovensku NEOPLATI stavať štvorprudovku. Madarom aj Poliakom ano, ale nám nie :o
Dendik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 721
Obrázky: 9
Založený: 16. Feb 2017 10:49

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na R4

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.