Stránka 19 z 25

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 09. Jún 2020 15:50
od devil
Bude to cca 8 mld navyse (oproti planu 21-27) a pojdu do piatich prioritnych oblasti (medzi nimi doprava). Gesciu ma Remisova vicepremierka pre investicie ktora tie prachy realne do regionov dostat chce...
no kopa krajin ma s tymto planom velky problem. nielen "setrna stvorica" ale aj vo V4.
https://ekonomika.sme.sk/c/22418374/v4- ... vy-eu.html

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 09. Jún 2020 19:46
od Dendik
Loe napísal:Len drobná poznámka: Na R4 od hranice s Poľskom až po Kapušany niet úseku ktorý má uzemné rozhodnutie. Úseky Hranica - Rakovčík, Radoma - Giraltovce a Kuková - Lipníky nemajú ani len spracovanú dokumentáciu na územné rozhodnutie. Nie sú územné rozhodnutia, nie sú ani stavebné povolenia. To všetko sú procesy ktoré zaberú roky. Je milé, že tu už delíte peniaze, ale tieto úseky na rozostavanie absolútne nie sú pripravené. Okrem týchto problémových papierov tu potom máme aj problémy s CBA, ako píše jarino vyššie.

Viem o tom,ale je nerealne aby aspon za tri roky nebolo uzemko hotove? A o dalsie tri stavebko? A ak by sa mohli EU prachy cerpat do r. 2030 tak by mohla prebehnut aj vystavba... Viem su to idealne predpoklady. Minimalne Ladomirova Hunkovce moze ist do sutaze aj tento rok...

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 10. Jún 2020 07:54
od perets
Ak by to bola priorita tak do 6-8 rokov to môže byť vo výstavbe. Ale myslím naozaj priorita, nie ako je D1 priorita 25 rokov a stále nič. Prípadne ako teraz každý týždeň je priorita v inom kraji. Keď sa pozrieme na Poľskú S61 dva roky dozadu tam mali 2-3 obchvaty, teraz majú rozostavaných zvyšných 250km do a v priebehu dvoch rokov ich aj dostavajú, na cca polovici úsekov mali EIA od 2011 na druhej od 2014.
No nemôžu naraz vyhlásiť tendre na všetky úseky, či dokumentáciu UR DSP... alebo aj výstavbu potom, lebo tí rozpočtári sa potom idú zblázniť alebo sa firmi dohodnú a ceny sú pekne okolo štátnej expertízy alebo nad.

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 10. Jún 2020 10:13
od pa3ck
Dendik napísal:Gesciu ma Remisova vicepremierka pre investicie, ktora tie prachy realne do regionov dostat chce...

Bojím sa, že potom, čo sa prevalilo včera, bude mať Remišová oveľa väčšie problémy v úrade ako rozdávanie miliárd na diaľnice...

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 10. Jún 2020 10:23
od pohodak
perets napísal:Ak by to bola priorita tak do 6-8 rokov to môže byť vo výstavbe. Ale myslím naozaj priorita, nie ako je D1 priorita 25 rokov a stále nič. Prípadne ako teraz každý týždeň je priorita v inom kraji.


po svidnik by mali mat tie useky aj EIA, takze bez nejakeho extra ponahlania to moze byt o 5 rokov vo vystavbe, ale museli by sa do toho pustit a vzhladom na bordel v NDS tomu absolutne neverim...samozrejme uplne iny pribeh je CBA

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 10. Jún 2020 17:43
od jarino
Dendik napísal:
jarino napísal:Aké peniaze, aký rozpočet, aké položky Soroška a Dargov? Ty píšeš o peniazoch, ktorými Ministerstvo dopravy nedisponuje. Ak nejakými peniazmi nedisponuješ, tak ako ich chceš presúvať. Inak mimochodom mať položku Dargov je úplne zbytočné, to je projekt, kde sa najbližších 10 rokov nezakopne.
V prípade Sorošky si len deduško na ministerstve dopravy zmyslel, že cirkusom si pred voľbami zlepší obraz medzi svojimi voličmi. Operuješ s peniazmi, ktoré má Ministerstvo financií a to čoraz viac rozhoduje, načo komu pôjdu.
Aby vedeli z čoho to financovať a kedy stavať sú CBA. Sú tam finančné analýzy, kde sa dá urobiť predpoklad na základe existujúcich dát a určených metodík, či projekt má väčšie prínosy ako náklady. Ak nemá, smola, v NDS-ke si môžu eurofondy škrtnúť (prípad Soroška)... Alebo keď sa niečo zmení (rast intenzít, novšia metodika), aktualizovať CBA.

No a preco by Heger nemal pustit peniaze na vystavbu R4ky?
A nepride ti to ako plytvanie verejnymi financiami ak sa na priprave Sorosky robilo a teraz sa to hodi do suflika?
Na sever od Presova ti vzdy vyjdu vyssie naklady ako prinosy, pokial bude mat nezamestnanost vahu len 10%.
Staci zmenit tento parameter a cbačka výjde :-)


Zlá otázka. Správna formulácia by mala byť:
A prečo by Heger mal pustiť peniaze na výstavbu R4?
A aby vedel, či by mal/nemal, tak má práve preto na ministerstve zriadený Útvar hodnoty za peniaze.

Pri Soroške hrozí, že dokumentáciu môžu rovno hodiť do krbu. VO bolo narýchlo vyhlásené, pričom kompetentní si boli vedomí, že je nutné dať spraviť ďalšie posudky. Môže sa stať, že celá dokumentácia je zbytočná.
PD nestojí toľko čo realizácia. V tejto republike sa stavajú zbytočné diaľnice (ani si to nezarobí na prevádzku), nieto zazmluvňujú PD, ktoré nikto nepotrebuje (Turany - Hubová povrchový variant).

Nezamestnanosť žiadnu váhu nemá.
Nikto nedokáže odhadnúť, či výstavba diaľnice bude mať vplyv na zamestnanosť v danom regióne. A už tobôž to nejako kvantifikovať. To sa dá pri projekte zamestnanosti pre mladých, kde dáš príspevok zamestnávateľovi na zamestnanie takých osôb a vieš presne na koľko osôb si prispel.
Prínosy diaľnic sú úspora času, úspora prevádzky vozidiel, úspora na nehodovosti a úspora na externalitách (hluk, skleníkové plyny, znečistenie ŽP)

Parametre sú "odporúčané" metodikami EK...

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 11. Jún 2020 10:20
od Dendik
Jaro pri vsetkej ucte, mas prehlad, vidis do veci a pytas sa preco by sa mala postavit
dialnica v trase medzinarodneho koridoru v regione s jednymi z najvyssich cisel nezamestnanosti v case kedy dve susedne
krajiny beru tuto trasu ako prioritu a investuju do nej? Kde ekonomicke rozdiely medzi BA resp zapadom a vych. SR su tak
markantne? V regione, ktory nema ziadnu automobilku, resp. porovnatelnu investiciu za poslednych 20 rokov?

Preco by mala moja otazka byt zle polozena? Prave to je ten problem otocili ste to z nohy na hlavu... t.j. hladat dvovody
preco nestavat... peace!

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 22. Júl 2020 04:08
od masterplan

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 22. Júl 2020 10:49
od Vlados
prosím nepostovať linky na nie verejný obsah. asi tak ;)

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 22. Júl 2020 11:43
od MuelMI
OT: Podľa posledných príspevkov masterplana si dovoľujem vysloviť reálnu hypotézu: masterplan=frostbite
P.S.: Nabudúce môžeš dať link do skupiny "Minister Doležal je môj boh".

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 22. Júl 2020 17:47
od pa3ck
Pokračujem v OT: Myslím, že viacerí pravidelní návštevníci (vrátane mňa) to nebrali ako hypotézu, ale ako fakt. Len samotný Masterlplan sa k tomu už nemôže vyjadriť, keďže dostal ban (zaslúžene).

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 30. Júl 2020 21:31
od Dejvid
OT: neprispievam vela, kedze ani nemam velmi cim, ale za ten Masterplanov ban dakujem velmi pekne, tie sr*cky od stredoskolaka z hornej dolnej, ktory si mysli ze zivot je gombicka, sa nedali citat, este raz dakujem.

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2020 16:01
od lostrail
MuelMI napísal:OT: Podľa posledných príspevkov masterplana si dovoľujem vysloviť reálnu hypotézu: masterplan=frostbite
P.S.: Nabudúce môžeš dať link do skupiny "Minister Doležal je môj boh".


No, co na toto napisat. Radsej na to prist neskor, ako nikdy ;-P.

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 28. Jan 2021 11:46
od vladik67
No podľa tých fotiek z fotogalérie, mohli križovatku MUK Lipníky zjednodušiť len na pripojenie a odpojenie z rýchlostnej cesty k súčasnej ceste. Miesto privádzača Lipniky s kruhovým objazdom vybudovať časť ďalšieho úseku v polprofile alebo celom profile od Lipníkov po stykovú cestu Chmeľov - Pušovce a dopravu od Vranova nechať naďalej cez Lipniky. Ušetrilo, zefektívnilo a urýchlilo by to do budúcnosti skrátenie času výstavby celého úseku po hranicu s PL, ale aj ušetrilo by sa na finančných nákladoch na stavbu a výkup pozemkov, ktoré aj tak budú musieť odkúpiť v súvislosti s pokračovaním výstavby R4.Tiež by sa staval pomaly rovnaký počet kilometrov, ale v trase R4. To UHP takéto niečo nevadí?

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 28. Jan 2021 12:57
od pa3ck
Netreba zabúdať, že cesta č. 18 bude stále slúžiť na spojenie SV/HE/VT s Prešovom a ďalej na západ. Takže nečudoval by som sa, ak by smerom na Vranov pokračovalo viac áut ako na Giraltovce. A teda privádzač ako obchvat Lipníkov má zmysel podľa mňa. Podobne by nezaškodil privádzač Kapušany pre napojenie Bardejova (aj keď tam by to asi chcelo prerobiť celú cestu č. 545 na jednotku)

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2021 12:59
od jarino
vladik67 napísal:Tiež by sa staval pomaly rovnaký počet kilometrov, ale v trase R4. To UHP takéto niečo nevadí?

Úsek Lipníky - Kuková vôbec nie je pripravený. To znamená, že nie je kde pokračovať. Mimo toho ako už bolo spomenuté, na Humenné sú väčšie intenzity.
UHP sa zrejme k tomu nedostala. Oni nesledujú proaktívne všetky projekty (na to je ich kus málo) a štúdia realizovateľnosti bola vypracovaná ešte vtedy, keď tento útvar o svojej existencii mohol iba chýrovať. Avšak ide sa aktualizovať štúdia realizovateľnosti pre celú R4, tak teraz sa im to určite dostane na stôl. Avšak akékoľvek výrazné zmeny budú skôr znamenať predĺženie prípravy úseku Kapušany - Lipníky.

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2021 13:28
od caki
cize je mozne, ze opat sa bude posudzovat aj variant R4 smerom k Hanusovciam a popri Domasi cez Stropkov? Vtedy sa argumentovalo, ze obsluzi vacsie uzemie ako variant cez Giraltovce.
Kapusany - Lipniky by podla mna mal byt bez zmien pri hocijakom variante.
Na druhej strane, uz nemame tolko casu ako kedysi, kvoli tomu ze Madari aj Poliaci budu mat o par rokov 4-prudovky az k nasim hraniciam a my sa tu stale hrame na studie realizovatelnosti a posudzovania. Najlacnejsim variantom by bola prelozka cesty 1. triedy so "striedavym 2+1 pruhom" od Lipnikov az po PL hranicu. Nech uz ide kadialkolvek. Ziadne extra tunely, menej mostov ako na R a D. V stupaniach aj na rovine, by sa dalo predbehnut pomalsie vozidlo a tym mozu vo vacsine kopirovat teren. Ako priklad cesta vo Svedsku: https://goo.gl/maps/SLUXBVF9y8jj7o8B8

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2021 15:48
od jarino
To asi nie. Modrý variant vychádzal ešte horšie. Jedine keby sa zmenila metodika.

Podľa mňa v zásade treba postaviť 3 úseky: Kapušany - Lipníky, Giraltovce a Šarišský Štiavnik. A k tomu ako bonbónik Hunkovce - Ladomírová.
Je chybou kompetentných, že doteraz sa to nehýbalo a bude nutné vybaviť aktualizáciu CBA. Koniec-koncov si ale nemyslím, žeby to ovplyvnilo výber variantu a priorít v rámci neho.
Treba si uvedomiť, že CBA tu už je od roku 2014.
Odvtedy sa mohli kompetentní činiť.
Mimo toho neviem, prečo ujo Érsek presadil výkup pozemkov pod Zacharovce - Bátka - Figa po získaní územného rozhodnutia a podobne nekonal v prípade Hunkovce - Ladomírová.

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2021 16:54
od Yoggy52
jarino napísal: Mimo toho ako už bolo spomenuté, na Humenné sú väčšie intenzity.

No jasne, ze su tam vacsie intenzity, ked je tam zapocitanych asi 2k TIR, ktore by boli za normalnych okolnosti zaratane na I/21. :roll:

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2021 18:08
od regiopanter
tak kapusany lipniky ja to stale tvrdim mali spolu ist do sutaze co najskor najlepsie hned spolu s 2.obchvatom presova

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2021 23:27
od metelesku.blesku
II. etapa SO PO sa bude stavať viac ako 4 roky.
Kapušany - Lipníky je úsek na 2 roky výstavby.
Stačilo by to začať súťažiť s tým 2 ročným oneskorením a odovzdali by to prakticky naraz. Iba príprava tomu moc nezodpovedá.

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2021 23:47
od regiopanter
tak to aby cim skor sa s pripravou zacalo, vramci moznosti by mozno stalo zatlacit kus na MD vramci jeho kazdotyzdennych medialnych predstaveni na nete a pripominat mu to nech sa to casovo zladi aby sa priblizne narovnako otvaralo.. ostatne useky R4 fakt len podla priorit a potreby ale aj tu sa bude tlacit casom na pilu nakolko sa jedna o medzinarodny koridor Via Karpathia a je v priorite celej EU

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 31. Jan 2021 09:41
od vladik67
jarino napísal:Úsek Lipníky - Kuková vôbec nie je pripravený. To znamená, že nie je kde pokračovať. Mimo toho ako už bolo spomenuté, na Humenné sú väčšie intenzity.
UHP sa zrejme k tomu nedostala.


Jarino, to že to nie je pripravene, ale myslím si, že v tejto fáze je to ešte možné. Ja som len chcel upozorniť na to, že úsek Kapušany_Lipníky má EIA a myslím si, že asi aj DUR. Ako dlho sa konalo a koná pri úseku II. etapa severného obchvatu Prešov? A stále nič. Pokiaľ v tejto fáze by UHP konalo a optimalizovalo, pričom by sa zrušil úsek Lipniky-Kukova, ktorý by bol rozdelený medzi susedné úseky, čo som vo svojom príspevku spomínal, tak by boli aj dlhšie úseky, ušetrilo by sa na ďalších konaniach ako výkupy pozemkov, DSP, VO až po výstavbu, čo stoji tiež nezanedbateľné peniaze. Jednoducho to urobiť na prvý krát a poriadne bez ďalších oprav a s tým spojených výdavkov. Bolo by lepšie to prehodnocovať ešte v čase nízkej rozpracovanosti a napr. v tejto fáze, ako špekulovať neskôr napr. vo fáze VO, ako to bolo pri Soroške.

No a k UHP len toľko, že boli zriadené za účelom dohľadu nad financiami. K početnému stavu sa nebudem vyjadrovať, lebo všade stále počuť, že by sa štátna správa mala zoštíhľovať. Ak oni pracujú a rušia návrhy vo vysokom štádiu pripravenosti a podávajú návrhy na zlepšenie, tak je to zbytočný útvar, lebo nešetria financie, ak boli pred VO už financované projekty, zbytočne premrhaná práca, čas, mzdy štátnych úradníkov a ďalších subjektov s nimi spolupracujúcich pri DUR, DSP, niekedy aj financie k výkupu pozemkov a v súvislosti s vyhlasovaním VO a dôsledkami z jeho zrušenia.
Čo sa týka Humenného, ak by sa vystavala D1 po MI, tak opäť sa zmenia toky dopravy. Ak nebodaj by bol súčasne naprojektovaný a postavený na širokej rovine bez množstva obci privádzač od Sniny a Humenného k D1 a nie v úzkych dolinách od HN cez VT po Lipníky, tak sa skutočne minimalizuje doprava v smere na VT a PO. Ak BA-KE je možné naokolo cez PO a ZA, tak nie je dôvod tiež SV a HN do PO cez KE, pričom výstavba ciest na rovine je lacnejšia ako po vrchoch a dolinách s mostami a tunelmi. Ak niekto namietne Dargovský kopec, tak ten sa bude musieť stavať, tak či tak hoci neskôr, kvôli celistvosti D1.

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 31. Jan 2021 12:39
od devil
co sa tyka HE to tak snad aj bude ako pises. ale co sa tyka uhp myslim ze sa vyjadruju az ked je hotovy projekt. ale treba zdoraznit ze uhp nie je organ co napokon rozhoduje co pojde napokon do realizacie a co nie. to je len chyba politikov co si myslia ze sa skryju za uhp aby nemali taku zodpovednost. a vyzera ze uz aj dolezal zacina toto chapat. co sa tyka tej etapizacie R4 tak presne taketo veci maju byt predmetom konkretneho planu na dalsie roky.

Re: R4 Všeobecne

OdoslaťOdoslané: 01. Feb 2021 16:08
od vladik67
devil napísal:ale co sa tyka uhp myslim ze sa vyjadruju az ked je hotovy projekt. ale treba zdoraznit ze uhp nie je organ co napokon rozhoduje co pojde napokon do realizacie a co nie. to je len chyba politikov co si myslia ze sa skryju za uhp aby nemali taku zodpovednost


Ak by sa potvrdili tvoje slová, tak je to len štátna byrokracia platená daňovníkmi na ministerstve financií a rovno by mala byť zrušená. Šetrenie by malo nastať aj vo vlastných radoch a nielen na iných ministerstvách. To je ako s tými rôznymi subjektami, ktoré neúmerne svojimi pripomienkami predlžujú čas pri vydávaní jednotlivých rozhodnutí a neúmerne sa predlžuje príprava na výstavbu. Je to možné?