Dovolím si založiť tému o tejto dôležitej časti severnej vetvy R4. Informácie pochádzajú z verejne dostupných zdrojov - Správa o hodnotení vplyvov na ŽP (EIA).Začiatok stavby
R4 Prešov - Svidník je na konci úseku R4 Prešov - severný obchvat východne od obce Kapušany, na konci sa napája na budovaný úsek R4 Svidník - obchvat. Trasa je riešená variantne cez Giraltovce, alebo Stropkov.
Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie bol ukončený v decembri 2007
http://eia.enviroportal.sk/detail/rychl ... nik-presovTechnická štúdia porovnáva 4 varianty - červený, modrý, zelený a fialový. Variant zelený a fialový boli z dôvodu závažných negatívnych vplyvov na ŽP z posudzovania vopred vylúčené.
Posudzované varianty:Variant červený:
Dĺžka trasy: 41,965 km
Odhadované náklady: 13 229 mil SkVariant modrý:
Dĺžka trasy: 50,231 km
Odhadované náklady: 15 239 mil Sk (v cenovej úrovni 2007)
Mapa:album_page.php?pic_id=4490Oba varianty majú spoločný prvý úsek Kapušany - Lipníky dĺžky 6km. Z dôvodu relatívne vysokých intenzít dopravy sa doporučuje vybudovať ho v plnom profile R22,5/80. Súčasťou stavbheje aj plánovaná preložka cesty II/545 východne od obce Kapušany (2565m). V úseku Lipníky-Stročín je cesta vedená variantne cez Giraltovce, alebo Stropkov. Navrhované parametre sú R11,5/80 s výhľadovým rozšírením na R24,5/80. V údoli rieky Ondava je návrhová rýchlosť je zvýšená na 100km/h
Variant červený:
Od križovatky Lipníky vedie cesta západne od I/73 až k západnému okraju mesta Giraltovce, kde je plánovaná MUK Lužany. Cesta ďalej pokračuje navrhovaným Brezovským tunelom (470m) až ku MUK Giraltovce severne od mesta. Za touto križovatkou je R4 vedená navrhovanými tunelmi Matovce (300m) a Soboš (330m) a potom popri ceste I/73 až ku križovatke Stročín. Plánuje sa čiastočne využiť existujúca cesta, takže bude nutné vybudovať jej preložku dĺžky 1500 m. Variant modrý:
Za križovatkou Lipníky prekonáva cesta vrch Petič tunelom dĺžky 510 m. Ďalej je cesta situovaná južne od I/18 až po križovatku Hanušovce. Cesta potom prekonáva Ondavskú vrchovinu v trase existujúcih ciest III. triedy a poľných ciest a tunelom Grúň (825m) sa dostáva až do údolia Ondavy. Križovatkou "Lomné" sa napája na cestu I/15 a pokračuje údolím rieky až ku križovatke Stročín. Mesto Stropkov je napojené dvoma križovatkami. Na MUK Stropkov-Sever sa napája plánovaná preložka cesty II/575 (smer Medzilaborce). Od križovatky Stročín je trasa rovnaká pre oba varianty až ku križovatke Svidník-Juh. Existujúca cesta pred križovatkou Svidník-Juh v parametroch MZ16/50 sa plánuje prebudovať na R22,5/80 a využiť ako súčasť RC. Súčasne sa plánuje vybudovať preložka I/73 dĺžky 1890m.
Porovanie jednotlivých variantov:Pozitívami červeného variantu sú hlavne nižšie investičné a prevádzkové náklady, menší zásah do životného prostredia a fakt, že je to kratší variant. Medzi negatíva patrí vyššia technická náročnosť a spomalenie dopravy po E371 počas výstavby. Hlavným pozitívom modrého variantu je lepšia obsluha územia a kratšia návratnosť investície. Negatívom sú vyššie náklady a výraznejší zásah do ŽP.
Plánovaná realizácia (podľa EIA): 2015-2023