Stránka 33 z 103

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 22. Nov 2017 21:03
od Dendik
hej a podla tej mapky ma byt R1 BB-RK postavena skor ako R4 PO-SK...

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 22. Nov 2017 23:44
od Stefi
Na tej mapke sa mi najviac paci ta primeranost navrhnuteho riesenia podla INEKO na R4 severny obchvat je 4 co znamena ze sa im zrejme toto riesenie nepaci. Len ja by som bol zvedavy na to realne riesenie lebo to co pani prezentovali pred tym s tymi vlakmi a pod. tak mne osobne prislo dost odveci...

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 07. Dec 2017 09:19
od svaco
V článku viewtopic.php?f=35&t=23019 sa spomína opäť:

„Súťaž na zhotoviteľa úseku R4 Prešov, severný obchvat I. etapa plánujeme vyhlásiť ešte v tomto roku,“ potvrdila hovorkyňa.

Ale zatiaľ tomu nič nenasvedčuje. Vie niekto niečo viac? Žeby to predsa boli schopní rozbehnúť?

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 07. Dec 2017 09:26
od Dendik
Možno to daju na nastenku na chodbe medzi vianocami a novym rokom :D

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 07. Dec 2017 10:23
od Dendik
https://presov.korzar.sme.sk/c/20711129 ... ref=njctse

Tak snad ten clanok Márie Pihuličovej má nejaké opodstatnenie...
(Apropó: Majerský ide spolupracovať s Baranom, samé dobré správy :) )

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 07. Dec 2017 12:38
od rexino
Posledné informácie z ministerstva vraj hovoria, že tento rok to nestihnú a financovanie je veľmi otázne.

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 07. Dec 2017 15:07
od Tomas PO
eric987 napísal:JaNY, len ktory tunel myslis ? Bikos ci Okruhliak ? Ak Okruhliak, suhlasim. Avsak obidenie Bikosa je podla mna uz blbost, jednak ten tunel nema byt nejaky velky problem, jednak ta trasa by sa uz moc natiahla co by znizilo atraktivitu obchvatu.

ono toto je tiez usek, ktory ukazuje, ze slovaci ozaj nevedia zadavat/projektovat rozumne dialnice .. mantra dialnic nepusti .. uz len tym, ze z povodneho obchvatu I/18 je velkolepa R4 to tak vyzera.

To je skor tym, ze v case, ked sa ta"prelozka I/18" pripravovala, neboli este zadefinovane RC, takze pripravovala sa RC, akurat ze ako prelolzka I/18. Co sa tyka MUK Vydumenec - sucasny navrh nie je dobry, avsak povodny bol katastrofa. Smerovanie na BA spolu s uplnou absenciou napojenia na KE (ktore je mimochodom podstatne vytazenejsie) je blbost ignorujuca realitu. Podobne ako fakt, ze az sa odkonci JZO, tak budu luxusne priame vetvy PO=>PP poloprazne, kdezto premavka PO=>KE bude na D1 vychadzat krkolomne cez 2 kruhace.

no, to je pravda. podla nakresov vyzera, ze priestor na kratky preplet z I/18 z PO na D1 smer KE by tam bol, konkretne medzi prvym a druhym KO.

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 07. Dec 2017 15:42
od Tomas PO
cital som eric a aquila tvoje komentare a asi sa skor piklanam k aquilovi. smer PO-->KE po D1 zrejme vyuzivany az tak hojne nebude. predsa len, NK je priamejsi smer, aj ked ano, vyjazd zo sidliska 3 cez I/18 bude cim dalej tym viac problemove. ale dalej je to uz pohoda, na Obrancovke zopar prechodov, 50ka (snad coskoro aj reko OM/Levocska + novy povrch na OM), ale potom uz NK a 70ka. CSS boli skolaudovane a uz ich prebralo mesto do svojej spravy (par dni je tomu), takze aj tu zacne koordinacia do zelenej vlny. vyjazd z NK cez KO sa javi ako bezproblemovy, resp. musis brzdit, ale nevznikaju zapchy. na strane druhej, psuchologicky ist zo sidliska III na PP, tam sa na dvoch kruhacoch otocit, rozbiehat to na 130, brzdit do tunelu na 100, v zime na 80...neviem neviem...

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 07. Dec 2017 16:14
od Tomas PO
svaco napísal:Ak by sa R4 napájala pri M.Šariši nevyužil by sa potencial obchvatov pre presuny vramci mesta PO prípadne smerom von. Čo sa týka Sid.3 tak určite lepšie je ísť na D1 ak idem do KE. Samozrejme všetko sa dá ešte zlepšiť a práve o to ide, že ak budú obchvaty, tak bude potrebné urobiť niečo ako promo pre Prešovčanov, aby sa ich potenciál využil naplno a uvolnili sa tak vnútorné cesty.

Jeden príklad zlepšenia pre využitie obchvatu smerom zo sidl.3 na KE:
- dosť by pomohlo, ak by sa križovatka pri Lidli rozšírila o jeden pruh smer Sidl.3 - PP a hneď by to zatraktívnilo tento smer na KE, pretože je to odbočenie do prava a teraz sa to spája s pruhom, ktorý ide na ul. Mirka Nešpora a tým pádom tento smer blokuje autá, kt. idú smer PP a potencionálne v budúcnosti aj smer KE.

Ale takýchto miestnych závad je v PO ešte relatívne dosť, napr. len niekoľko metrov od danej križovatky je to smer ul.Clementisova - ďalej na sidl.3, https://goo.gl/maps/PtHib7rHs8L2 kde autá odbočujúce do ľava práve na križovatku ku Lidlu blokujú autá idúce ďalej na sild.3.

Alebo ďalší bodový problém Sabinovska pri Tulipáne smer Bjornsonova, tiež autá odbočujúce do ľava na Bjornsonovu brzdia tie, kt. isú ďalej smer SB
https://goo.gl/maps/dgmVZbnyHTs (vraj kvôli tomu kanálu vpravo je problém to rozšíriť, ale myslím si, že keby sa trocha ubralo z trávnika vpravo, tak by to šlo)

Aby som len nekritizoval, tak nasled. 2 príklady sú tie, kde sa to zlepšilo tým, že sa primaľoval resp. doplnil jeden pruh navyše a hneď sa to tam zlepšilo:
- tu sa primaľoval pruh do ľava aj keď na obrazku ešte nie je https://goo.gl/maps/kxoyGMnkwV62
- tu sa cesta stavebne rozšírila a tiež to mnohé zlepšilo https://goo.gl/maps/YC5DJZs6hwt

Ak poznáte nejaké kritické podobné miesta (všeobecne možno menej známe), kde je veľká premávka a stačila by malá investícia na zlepšenie, možno by bolo dobré to zozbierať a poslať zoznam takých miest na Mesto a možno by s tým aj niečo spravili.

ano, takychto miest je v presove velmi vela. msu tieto poziadavky ma, najma v minulom volebnom obdobi sa zacalo uvazovat nad takymito rieseniani, kedze mestsky rozpocet bol doslova tak poddimenzovany, ze neboli peniaze na obnovu VDZ (cca 58miov troku 2014, teraz 81mio). podaril osa ale velmi malo a to tebou zmienovany odb. pruh na vajanskeho smer konstantinova, plzenska smer stanica, dostojevskeho - rozdelenie VDZ na lave a prave odbocenie (predtym dolava odbocujuce auto zasadne blokovalo prave odbocenie, vid: https://www.google.sk/maps/@48.9872557, ... 6656?hl=en ). Uz sa nestihla svabska svaby smer sekcov - rozsirenie praveho odbocenia na solivar: https://www.google.sk/maps/@48.9771969, ... 6656?hl=en - tu sa aspon podarilo STOPku presunut na stlp do ostrovceku, takze smer solivar uz nemusi nezmyselne zastavit. Nestihlo sa takisto premalovanie rusinskej na 2+1 (usek od CSPH az po Vychodnu nebude v ramci reko Rusinska/AGS nijako upravovany, len sa zmeni VDZ - snaha bola VDZ zmenit uz pred troma, styroma rokmi). Na vela dalsich usekoch by stacila odbocovacia sipka, ci samostatny pruh, niekde dokonca len zmena VDZ, pripadne drobne posunutie obrubnikov, vid krizovatka pri OBI....

ale to sme uz v teme presov, admin by to mohol presunut.

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 08. Dec 2017 12:47
od eric987

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 08. Dec 2017 21:09
od mjk
Čoskoro môžme očkávať predbežné oznámenie na výstavbu Prešov – severný obchvat (km 0-4,3).

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 09. Dec 2017 01:47
od JaNY
Nieco mi uslo? V prvopociatkoch sa uvadzalo ze Bikos bude mat 690m. Nejak to narastlo skoro na dvojnasobok.

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 14. Dec 2017 12:41
od rexino
PREDPOKLADANÝ DÁTUM ZVEREJNENIA OZNÁMENIA O VYHLÁSENÍ VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA 29.12.2017
Zdroj: https://www.uvo.gov.sk/vestnik/oznameni ... &nzakazky=

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 14. Dec 2017 14:39
od atlan
Pekny datum, budej nastenka?

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 14. Dec 2017 21:14
od Jaro
Už sa chvália ako keby mali niečo vo vrecku ale pritom MD ešte len bude posielať žiadosť o zabezpečenie finančného krytia na MF.

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 16. Dec 2017 10:31
od ecce
Hlavne, ze 20-30 mil. navyse na opravy si nepytaju

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 17. Dec 2017 18:41
od Stefi
Uplne som zvedavy na cenu, neviete aky je tam odhad ?

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 21. Dec 2017 13:29
od plš
Rexino, na NDS sa urvali a nečakali na 29.12.2017 :mrgreen:
NDS vyhlásila súťaž na výstavbu severného obchvatu Prešova na R4
Predpokladaná hodnota zákazky je podľa diaľničiarov 169,98 mil. eur bez DPH.
Autor TASRE ditor Kristína Benkovičová
dnes 13:23
Bratislava 21. decembra (TASR) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlásila vo štvrtok verejnú súťaž na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4.
Predpokladaná hodnota zákazky je podľa diaľničiarov 169,98 mil. eur bez DPH. NDS o tom informovala na svojej internetovej stránke.
http://www.teraz.sk/ekonomika/brief-nds ... lanok.html

Prvá časť severného obchvatu Prešova bude v plnom profile

OdoslaťOdoslané: 21. Dec 2017 15:29
od plš
Prvá časť severného obchvatu Prešova bude v plnom profile

NDS vyhlásila súťaž, časť obchvatu má stáť vyše 200 miliónov.
21. dec 2017 o 14:18 (aktualizované 21. dec 2017 o 15:07) SITA

PREŠOV. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vyhlásila verejnú súťaž na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 v dĺžke 4,3 kilometra a plnom profile.

Predpokladaná hodnota zákazky dosahuje 169,98 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (203,98 mil. eur vrátane DPH).

Ako diaľničiari vo štvrtok informovali, ukončenie súťaže predpokladajú v druhej polovici roka 2018, rovnako ako aj začiatok stavby.

Stavba úseku je plánovaná v trvaní vyše tri a pol roka.
Prvá časť v plnom profile

Plánovaný úsek má odľahčiť dopravu v meste Prešov a tvorí jeho severný obchvat.

"Prvá etapa výstavby rýchlostnej cesty predstavuje úsek s dĺžkou 4,3 km medzi križovatkami Prešov, západ a Prešov, sever. Ide o prepojenie cesty I/68 Sabinov - Prešov s diaľnicou D1," priblížila Michalová.

Výstavba úseku R4 bude v navrhovanej kategórii R 24,5/100 v plnom profile.

Výstavbou rýchlostnej cesty R4 v danom úseku bude prerozdelená doprava a čiastočne sa zníži zaťaženie mestských komunikácií.
Aj s tunelom Bikoš

Súčasťou úseku bude dvojrúrový tunel Bikoš s dĺžkou 1 155 metrov, protihluková stena v dĺžke 699 metrov, ako aj deväť mostov - tri na a mimo R4, ako aj na vetvách križovatky Prešov, sever.

Mostné objekty budú mať celkovú dĺžku 1 367 metrov.

Križovatka Prešov, západ sa stavia v rámci úseku D1 Prešov, západ - Prešov, juh, križovatka Prešov, sever napojí rýchlostnú cestu R4 na preložku cesty I. triedy I/68.

Rýchlostná cesta R4 je súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T , ide o začiatok severnej časti R4 smerom na Poľsko cez Svidník.
O druhej etape budú ešte rokovať

"NDS znížila náklady na výstavbu prvej etapy prešovského obchvatu o 33 miliónov eur oproti dokumentácii na stavebné povolenie. Konečnú cenu určí až medzinárodný tender. Zároveň sme predĺžili lehotu na predloženie ponúk o jeden mesiac oproti minimálnemu zákonnému limitu pre nadchádzajúce vianočné obdobie," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

O konečnej podobe úseku rokovala NDS s Útvarom hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR a v spolupráci s ním sa bude kreovať aj definitívna podoba druhej etapy severného obchvatu Prešova na R4 s dĺžkou 10,2 km.

Útvar hodnoty za peniaze pritom odporučil rezortu dopravy a NDS posúdiť prínosy druhej etapy severného obchvatu v analýze CBA ich porovnaním s relevantnými alternatívami riešenia dopravy v meste Prešov.

"Pre posúdenie druhej etapy by mali byť vyhodnotené aj ďalšie možnosti ako alternatívne trasovanie obchvatu, úpravy ciest vo vnútri mesta a posilnenie verejnej dopravy," doplnil riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš.

https://presov.korzar.sme.sk/c/20724337 ... ml?ref=trz

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 21. Dec 2017 16:14
od jarino
Hodnota za peniaze k SO PO: https://goo.gl/Ae7nqq
Odporúčam si to prečítať.
2.etapa bude maximálne v polprofile, ak bude. SSC si dala pripraviť CBA pre cestu 1/68 v ktorej sú zahrnuté aj MK-3 a MK-5. 2. etapa a tieto mestské komunikácie si podľa štúdie konkurujú. MK-3 a MK-5 vychádzajú lepšie.
Križovatka Prešov sever má stáť 32 miliónov eur a podľa HzP by mohla byť riešená oveľa jednoduchšie, keďže 2. etapa nie je istá.

Odporúčania:
Posúdiť prínosy druhej etapy severného obchvatu v CBA ich porovnaním s relevantnými možnosťami ako alternatívne trasovanie severného obchvatu, preložka cesty I/68, rekonštrukcia križovatiek, posilnenie verejnej dopravy a výstavba východného obchvatu.
Zvážiť výstavbu križovatiek Fintice a Kapušany – Západ na II. etape R4.
Zvážiť možnosti doplnenia ostatných módov dopravy do modelu.
Zverejniť analýzu prínosov a nákladov a výsledky dopravnej prognózy a modelu.

V roku 2045 má po prvej etape severného obchvatu prejsť 22 tis. vozidiel denne, približne 60 % tvorí tranzitná doprava. Po druhej etape obchvatu má prejsť necelých 12 tis. vozidiel. Druhá etapa v polovičnom profile by tak mala kapacitne vyhovovať aj 20 rokov po odovzdaní do prevádzky.

Počet vozidiel na cestách, ktoré vstupujú do Prešova, klesne po dostavaní severného obchvatu (I. aj II. etapa) približne o 13,5 tisíc (16 %). Do roku 2045 sa očakáva nárast dopravy v meste naspäť na súčasnú úroveň. Oproti modelovému scenáru bez výstavby R4 zaznamená najväčší pokles dopravy cesta I/18 z Kapušian (32 % v roku 2045). Na ceste I/68 zo Sabinova klesne počet áut o 13 %. Na dopravné zaťaženie cesty cez sídlisko Šváby bude mať obchvat relatívne malý vplyv (pokles o 1 %). Cez ulicu Arm. gen. Svobodu má oproti stavu bez cesty R4 prejsť o 10 % vozidiel viac. V okolí sídliska Šváby tak bude v roku 2045 o 27 % viac dopravy ako dnes, keďže lokálnej doprave v tomto území obchvat nepomôže a privedie do tejto oblasti novú dopravu, ktorá bude smerovať z obchvatu alebo na obchvat.

Chýba posúdenie alternatívnych trasovaní obchvatu (východný obchvat, vynechanie tunela v druhej etape severného obchvatu), úprav ciest I. triedy a miestnych komunikácii v Prešove, posilnenia MHD a regionálnych vlakov či podpory cyklistickej dopravy.

Rýchlostná cesta R4 je súčasťou súhrnnej siete TEN-T, Slovensko má povinnosť ju dobudovať do roku 2050. Cesty zaradené do TEN-T COMPREHENSIVE nemusia spĺňať parametre diaľnice a môžu byť na nich umiestnené aj úrovňové križovatky. Malo by teda ísť o (minimálne) kvalitné cesty I. triedy (podľa slovenských noriem v parametroch C11,5).

Miestnej doprave môže úprava križovatiek krátkodobo pomôcť viac ako obchvat, pomer prínosov a nákladov úpravy križovatiek na juhu mesta je až 27:1. Úzkymi hrdlami v Prešove sú križovatky a most cez Torysu, štúdia uskutočniteľnosti SSC preto navrhuje rekonštrukciu nasledovných križovatiek:
1. Sabinovská (I/68) a Bajkalská, predĺžením odbočovacieho pruhu na Sídlisko III,
2. Sabinovská (I/68) a Björnsonová/Kotrádová na jednu križovatku so samostatnými odbočovacími pruhmi,
3. Levočská (I/18) a Obrancov mieru dobudovaním mostu nad riekou Torysa na štyri pruhy a vybudovaním samostatných odbočovacích pruhov (prebieha VO na stavebné práce),
4. Solivarská a Východná (I/20) na veľkú okružnú križovatku s dvoma pruhmi (prebieha VO na stavebné práce),
5. Rusínska (I/20) a Arm. Gen. Svobodu dobudovaním samostatného odbočovacieho pruhu vľavo (prebieha VO na stavebné práce).

Hustota osídlenia v Prešove je vyššia ako v Bratislave, Košiciach či Žiline, existuje potenciál pre väčšie využitie MHD a cyklodopravy (segregované cyklotrasy, bikesharing, bezpečné stojiská).
Pri severnom a východnom vstupe do mesta chýbajú pri konečných zastávkach trolejbusov záchytné parkoviská, ich vybudovanie navrhoval aj Program rozvoja mesta. Prevedenie časti dopravy, ktorá dochádza do mesta od Kapušian a Sabinova, do MHD môže odľahčiť centrum mesta aj po vybudovaní obchvatu. Pre prestup na nosný systém mestskej dopravy sú kľúčové parkoviská, napr. v Nižnej Šebastovej (východ) a Dúbrave (sever).
Skrátenie intervalov a zjednodušenie linkového vedenia napr. po vzore Českých Budějovic (4-10 min. v špičke) by tiež zvýšil komfort cestovania MHD.
Atraktivitu verejnej dopravy by zvýšili v zmysle Programu rozvoja mesta Prešov buspruhy a preferencia MHD na križovatkách, spoľahlivosť spojov by skrátil interval v špičke.
Nové hlavné cyklotrasy by podľa generelu mali vzniknúť popri rieke Sekčov stredom mesta, zo severného sídliska III do centra mesta, aj z južných sídlisk Šváby a Solivar k rieke a do centra.

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 21. Dec 2017 17:07
od vladik67
Opäť sa opakujú udalosti, najprv poriešiť s SCC a potom možno v polprofile aj druhý usek R4. Na západe stavali ako odškodne aj iné stavby nesuvisiace s dialnicami a na východe je problém s štvorpruhovým obchvatom Prešova. Ve´d načo, tu nie je intenzita a bezpečnosť je nepodstatná, druhoradá.

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 21. Dec 2017 19:08
od i15
zase sa niekto hral s farbičkami... prepojenie medzi hypotetickou križovatkou Šalgovík a mestom je nemožné, lebo medzi Sekčovom a ľuboticami sa rozrastá štvrť rodinných domov. Taktiež je komické to básnenie o posilnení verejnej dopravy, lebo poľské kamióny sa na autobuse neodvezú

ďalšia pomerne závažná chyba - na Vranovskej nejazdí 19000 vozidiel, ale 30000. Ak predpokladaná intenzita dopravy v roku 2045 vychádzala z tohoto nesprávneho údaju, celá analýza patrí do koša

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 21. Dec 2017 19:55
od Driver
Ano celá analýza dokázala ..... , ako spieva slobodná europa :D

- mhd intervaly su 5-10 minut uplne postačujuce , PO ma mhd fakt na vysokej urovni, v roku 2018 sa ma investovat do prestupných terminalov na levočskej aj na žel.stanici, tiež cez eurofondy
- cyklistická doprava to iste, vid masivne investicie aj cez eurofondy do výstavby cyklotras aj v roku 2018
- vlaky od smeru zo Sabinova chodia uplne prazdne , maximalne tak využivane študentmi (lebo sak zadarmo)
- ano cesta smer Vranov je uplne zapchata, tam nepomože nič len druha etapa R4
atd atd ale skoda pisat , pričom absolutny suhlas ze MK by doprave pomohli viac a zrejme aj skor, ale tam by sa zrejme nedalo tak nabalit :D sak tunely treba za kazdu cenu

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 21. Dec 2017 21:40
od i15
keď si už chceme kresliť... prečo ešte nikto neprišiel s podobným návrhom:

gallery/image_page.php?album_id=46&image_id=38702

R4 Kapušany - Fintice a potom privádzač Fintice - Šarišské Lúky

Výhoda: na dosiahnutie okamžitého efektu netreba veľa. R4 po Fintice je pripravená a 3km privádzač vedie cez neatraktívnu priemyselnú zónu, takže by nemal byť problém s prípravou. A keď stúpne tranzit natoľko, že bude potreba ho vyhnať z intravilánu Prešova, dostavia sa úsek R4 Fintice - Dúbrava

Re: R4 Prešov, severný obchvat

OdoslaťOdoslané: 21. Dec 2017 22:14
od Dendik
Vldik 67 plny suhlas, hlavna vec ze okolo Ziliny stoji km 61mio... ale tu sa bude kricat lebo svorpruh je vela...
A este zaujimave akoby pan analyst K. obhajili vykupene pozemky pod druhou etapou... Vsetko je pripravene II. etape vela nechyba,
ale my zacneme este len premyslat o inej alternative, ktor nebude hotova ani o 20 rokov.

Ak tu niekto spomina -mk3a5 tak nech si radsej rozmysli nakolko je realne postavit ich, ved len vykup TISICOV pozemkov je
beh na nekonecnu trat... Cize my mame akceptovat platanie a domnele setrenie a vzdat sa II. etapy v prospech nejakej virtualnej
"lepsej" alternativy, ktora nebude nikdy. Baziny a mocariska medzi starym mestom a sekcovom je 2. KO kriterium.

KTO BUDE zodpovedný, ak by sa rozhodlo pre mestske komunikacie (MK3,5) a oni sa realne nebudu dat postavit?

A k cislam darmo pisat, to uz davno vyslo na svetlo ako ludi klamu. II Etapa 4-pruh - Kamiony z celej vychodnej EU+balkan a pobaltie.
Presov je tretie najvacsie mesto na slovensku s najvyssou hustotou obyvatelstva (vyssou nez BA,KE,ZA...) tak nech do toho nekecaju...

Apropo- stale su este nealokovaneposledne preniaze z EU fondov, ale potichy ich dali na KE obchvat hoci este neni ani sutaz vyhlasena..hm?