Stránka 1 z 5

mýtny systém: mikrovlnky alebo satelit ?

OdoslaťOdoslané: 05. Feb 2005 13:07
od aquila
ake nazory mate na system, ktory by mal byt zavedeny na slovenskych dialniciach co sa mytneho tyka ?

osobne mam skusenosti viacmenej z prvej ruky s rakuskym mikrovlnnym systemom a zda sa mi pre slovenske pomery pouzitelnejsi. a to najma z dovodu velmi malej hustoty dialnic, ako aj moznosti vyuzitia na ucely sekcnej kontroly, individualneho spoplatnenia tunelov (tam akosi satelit moc nemoze).

satelitny sa v nemecku logicky nasadil,lebo pokryt mikrovlnkami vsetky useky dialnic by sa financne nevyplatilo a najma by to bolo casovo narocne. kym u nas tych 300km je pokrytych do pol roka (ked rakusani zvladli za tu istu dobu asi 5x tolko km, tak by to nemal byt problem).

dalsi "problem" satelitneho systemu u nas vidim v sikovnych slovenskych rucickach. podla by bolo len otazkou casu ked by niekto urobil aktivny GPS jammer (ktore sa daju relativne lahko nie len zostrojit ale napriklad aj kupit cez intertnet => ebay).

mimo hlasovania skuste aj pripojit svoje poznatky a argumenty

MW/ GPS

OdoslaťOdoslané: 07. Feb 2005 11:18
od B;
Skor si myslim, ze dolezite je dosiahnut nejaky europsky konsenzus, aby sa dalo pohodlne cestovat aj v zahranici a nemusel si kupovat pre kazdy stat zvlast pristroj.
Co uz zacalo nestastne Rakusko vs. Nemecko :?
Pre koncovy prvok - vodica je to prakticky jedno.
A nasa siet nie je (zial) taka velka, aby robila problem pri zavadzani rakuskeho systemu.
Ake su naklady na zavedenie oboch systemov - vie to niekto porovnat cca?

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2005 21:48
od Branco
Otázka je, či mikrovlnný systém Rakúšania nebudú neskôr Rakúšania prebudovávať tiež na satelitný. Ak je sateltiný systém kompatibilný so susedmi, tak skôr som za tento systém. všetko je to tiež zrejme otázka nákladov.

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2005 21:53
od aquila
branco: praveze rakusani su s nim nadmieru spokojny. viem to z prvej ruky, znamy robi priamo v spolocnosti co ma na starosti go-maut system. inak aj ten "rakusky" system je vlastne taliansky, resp hlavny podiel ma v tom talianska firma :)

ten system je az neskutocne presny oproti GPS, co je aj logicke. navyse na tych mikrovlnkach maju aj kamery takze je to docela pouzitelne aj pre dialnicnu policiu, ked niekto nezaplati, maju presny vzhlad kamionu/auta, vedia presne co a ako.

co so satelitnym systemom nie je mozne.

samozrejme rakusaci maju docela hustu dialnicnu siet a aj napriek tomu im zacal vynasat uz po zhruba jednom roku!

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2005 22:04
od Branco
No, fotky auta pre diaľničnú políciu je dobrá vec. Aquilla, ak je tento systém tak dobrý, prečo ho nezavedli aj Nemci? Viem, že so zavádzaním ich systému tam boli nejaké problémy. Nemáš informácie, ako sú na tom Česi, Poliaci?

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2005 22:20
od aquila
u nemcov je satelitny system velmi logickym krokom, lebo v ich pripade by boli naklady na vybudovanie mikrovlnneho systemu astronomicke (obrovska siet s niekolko tisik KM dialnic), takze tam ina moznost vlastne ani nebolo a v ich pripade vychadzal satelitny system neporovnatelne lacnejsie.

ale tym ze rakusko (relativne), cesko, polsko a aj slovensko ma malu dialnicnu siet je pre nich plus minus lacnejsi mikrovlnny.

potom su tu specifika typu taliansko/francuzsko, ktore odjakziva mali myto a dialnice sa budovali postupne ale hned aj s mytnym systemom. takze tam je to historicka danost, kym ostatne staty idu na to big-bang systemom.

potom je tu scajciarsko ktore ma myto len na tuneloch inak ma dialnicne znamky a kamiony maju obrovske obmedzenia a musia sa prepravovat na zeleznici (nechcu si znicit svoju krajinu)

mno a rakusani maju aj dialnicne znamky pre soobne auta a aj mytny system. cize nieco ako budeme mat my, cesi a zrejme aj poliaci

Ja som osobne za nemecký systém.

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2005 14:08
od Diaľničiar
Argument mám len 1. Mám známeho, ktorý vlastní prepravnú spoločnosť, asi 70 kamiónov a veľmi si pochvaľuje práve nemecký spôsob, jeho firma jazdí v smere Rakúsko, Nemecko, Francúzsko, Švajčiarsko, Španielsko a Veľká Británia. Samozrejme, že niekto zase pozná aj niekoho kto je spokojný s rakúskym systémom. Ale ten systém by mal byťv EÚ jednotný, lebo nakoniec si to "odnesie" šofér a firma.

Osobne si myslím, že kamióny na Slovensku nech už budú spoplatnené akokoľvek, kamióny by mohli platiť kľudne aj 50 000sk/1rok, osobné autá max. 2500sk/1rok. S tým, že už by sa dvíhala len cena za kamióny.

A, Aquila, ešte k tomu ekologickému Švajčiarsku. Ja tiež presadzujem, aby na trase BB-RK-DK-Poľsko fungoval systém vlakov. Pretože tu nech sa bude stavať akákoľvek varianta širšej cesty (D alebo R), bude to len kvôli kamiónom a bude to veľmi drahé a vo všeobecnosti sa presadzuje varianta MT-TR-BB. Takže tie vlaky by boli lepšie po všetkých stránkach a určite majú koľajnice väčšiu životnosť ako D alebo R čo sa prepravy kamiónov týka. Samozrejme na tejto trase (od Poľska-RK-BB) navrhujem obchvaty okolo miest. Nedoriešeným problémom, ale ostáva čo potom s trasou BB-Šahy.

OdoslaťOdoslané: 19. Feb 2005 00:37
od Čavo
aquila napísal:ale tym ze rakusko (relativne), cesko, polsko a aj slovensko ma malu dialnicnu siet je pre nich plus minus lacnejsi mikrovlnny.


Tu je malý zádrhel. Síce máme málo km diaľnic a RC, ale nákladné autá (nad 3.5t) musia platiť aj na určených cestách I. triedy. A tých už je celkom dosť na to, aby sa na každej križovatke dali dať snímače mikrovlnného systému. Takže aby nás náhodou podstatne lacnejšie nevyšiel satelitný.

OdoslaťOdoslané: 19. Feb 2005 01:19
od aquila
čavo napísal:Tu je malý zádrhel. Síce máme málo km diaľnic a RC, ale nákladné autá (nad 3.5t) musia platiť aj na určených cestách I. triedy. A tých už je celkom dosť na to, aby sa na každej križovatke dali dať snímače mikrovlnného systému. Takže aby nás náhodou podstatne lacnejšie nevyšiel satelitný.


pri satelitnom mas problem s GPS jammeromi a relativnou nepresnostou a hlavny "problem" je v tom ze tento system je odvysly od americkej armady :) preto aj nemci maju system robeny tak ze ked nabehne galilego (europska verzia GPS), tak by to malo ficat na tom.

ale suhlasim ze ked sa budu sledovat aj cesty prvej triedy tak potom je jasny satelitny. lebo rakusani maju mikrovlny len a len na dialniciach.

btw kde je nejaka mapa ciest prvej triedy? lebo ked sa priznam ani netusim kde su...

OdoslaťOdoslané: 19. Feb 2005 01:43
od Čavo
aquila napísal:btw kde je nejaka mapa ciest prvej triedy? lebo ked sa priznam ani netusim kde su...


http://dialnice.info/viewtopic.php?p=630#630

Takže aby nás náhodou podstatne lacnejšie nevyšiel satelitný

OdoslaťOdoslané: 08. Apr 2005 09:32
od amatér
Myslím že nás čaká spoplatnenie nielen D,R, ale celej siete jednotiek a niektoré dvojky (pripravuje sa návrh úpravy Smernice1999/62/EC). A budú o tom rozhodovať aj regióny (VÚC!). Takže? Pri hustote našich križovatiek by sme sa tých portálov nastavali a naplatili.
Určite je jednoduchcšie (aj lacnejšie) postaviť kontrolné portály na vybratých úsekov (rádovo 20 - 30), nasadiť pár konrolných vozidiel a palubná jednotka s prijímačom GNSS zabezpečí sledovanie jazdy po spoplatnenom úseku. Údaje o prejazdených sumách sa zapíšu buď do pamäte alebo na čipovú kartu a odošlú sa mesačne cez GSM/GPRS alebo sa stahnu v bankomate. A zaplatíme inkasom z účtu.
> nemci maju system robeny tak ze ked nabehne galilego (europska verzia GPS), tak by to malo ficat na tom.
Sú pripravené zmluvy o spolupráci Galilea, Glonassu (Rusi) a GPS, budú úplne kompatibilné, Galileo s bežnou presnosťou 0,3m.
Okrem toho pamätáš koľko stáli prvé mobily? Tak to bude aj so satelitnými palubnými jednotkami. Keď sa rozšíria po celej Európe, budú za 500. A kým sú hoci za 20 000, kúpim ju a jazdím zadarmo, kým neprejazdím jej cenu. Hm?
Spoplatnenie <3,5t - predpisuje to Smernica EÚ, my už o tom nerozhodneme.
> mapa ciest prvej triedy?
hľadaj na www.ssc.sk

OdoslaťOdoslané: 08. Apr 2005 10:28
od aquila
jo telefony prve pamatam (akciovy benefon v euroteli za 77 777 tusim este CSK :)

z europskeho pohladu na roadpricing by bolo vazne asi lepsie satelitne s kreditom ktory by sa dal odpocitavat vsade. viem ze uz nemci a rakusani o tom rokuju.

a ked vlastne nasi chcu aj spoplatnit cesty prvej triedy, tak potom je to jednoznacne na satelitny..

OdoslaťOdoslané: 19. Apr 2005 14:07
od aquila
tak vyzera to ze to bude satelitny system

http://dialnice.info/viewtopic.php?t=445

vzhladom k faktu, ze nasi chcu spoplatit pre kamiony aj cesty prvej triedy (s cim len suhlasim), tak je vyhodnejsi satelitny.

aj ked neviem si to predstavit s tou kompatibilitou s galileom... prilis skoro na to (pripomina mi to sagu s europskymi pasmi)

OdoslaťOdoslané: 21. Máj 2005 12:34
od Caesar
Ešte sa čaká aj na výsledky v Rakúsku a ČR. 8)

OdoslaťOdoslané: 21. Máj 2005 16:28
od aquila
co viem rakusaci sa chchu dohodnut s nemcami an jednotnom GO box-e, a uz teraz rozmyslaju ako to prehodit na satelit. btw. rakusanom sa vratili investicie do mikrovlneho spojenia behom pol roku...

teraz vyberu v prepocte 30-35 mld skk rocne

OdoslaťOdoslané: 23. Máj 2005 11:49
od Caesar
Vo všeobecnosti je cieľom EÚ vybudovať satelitný mýtny systém na princípe európskeho "GPS" - Galileo. 8)

Keďže je otázne jeho "spustenie", tak mnohé štáty zavádzajú aj mikrovlnný systém, je to jedno, dovtedy si na seba tie systémy zarobia ako napr. Rakúsko. 8)

OdoslaťOdoslané: 23. Máj 2005 11:51
od wazari
Caesar napísal:Vo všeobecnosti je cieľom EÚ vybudovať satelitný mýtny systém na princípe európskeho "GPS" - Galileo. 8)



Nikde to zatial nie je oficialne napisane, ale bude to tak.

OdoslaťOdoslané: 24. Máj 2005 16:56
od Caesar
Je to zámer tých štátov EÚ, ktoré financujú najviac európske vesmírne aktivity (D, F, ...) a tak je len dobré, že to bude satelitný systém.

Aj keď mne je v podstate jedno, ktorý systém to bude, len nech sa štátu vrátia náklady s tým spojené, no nie za cenu spoplatnenia všetkých ciest, ... 8)

OdoslaťOdoslané: 18. Jún 2005 10:27
od flakst
Caesar zdielam Tvoj nazor. Hlavne nech sa to vrati. Ak sa vyberove konanie zaobide bez korupcie (co si neviem dost dobre v SR predstavit), tak by som s navratnostou pocital v dost kratkom case. Myslim, ze v Nemecku im to v sucastnosi bezi uplne super a ziskavaju na tom svojom systeme dost velke peniaze. Osobne do buducna preferujem satelitny system Galileo najma s ohladom na to, ze by sa mal stat Europskym systemom. Ale uvidime co bude s uniou po sucasnych problemoch.

OdoslaťOdoslané: 21. Jún 2005 09:22
od Caesar
flakst napísal:Caesar zdielam Tvoj nazor. Hlavne nech sa to vrati. Ak sa vyberove konanie zaobide bez korupcie (co si neviem dost dobre v SR predstavit), tak by som s navratnostou pocital v dost kratkom case. Myslim, ze v Nemecku im to v sucastnosi bezi uplne super a ziskavaju na tom svojom systeme dost velke peniaze. Osobne do buducna preferujem satelitny system Galileo najma s ohladom na to, ze by sa mal stat Europskym systemom. Ale uvidime co bude s uniou po sucasnych problemoch.


Práve na tomto moc nezáleží, pretože mýtny systém je od toho, aby bol ziskový a je jedno, ktorý systém sa uplatní. Európe však ide o to, aby bola jednotná aj v tejto otázke, aby sa zjednodušilo cestovanie. Je nezmysel, aby bol v každej krajine iný systém.

Na svete sú v podstate 4 systémy vyberania mýtneho:

1. Najčastejším spôsobom spoplatenenia diaľnic je tzv. diaľničná známka.

2. a 3. Avšak už ho nahrádzajú iné systémy ako napríklad v Nemecku satelitný systém či v Rakúsku mikrovlnný systém.

4. systém na spoplatnenie diaľnic sú tzv. mýtnice, bežné napr. v HR. Tento spôsob však výrazne zdržuje premávku, avšak na druhú stranu nájde prácu veľa ľudí a každý musí zaplatiť, ak sa rozhodne cez diaľnicu ísť, čo pri diaĺničných nálepkách je s kontrolou "platenia" horšie.

V Európe, keďže sa zjednocuje (aj napriek problémom) sa má uplatniť jednotný systém výberu mýta. 8)

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2005 17:58
od Alexander Velky
V rámci EÚ by bol najrozumnejší satelitný systém, okrem toho mikrovlnný na Slovensku by nemal dobré uplatnenie, keďže by mali byť spoplatnené aj cesty I. triedy a SR ma dosť veľa exitov na svojich diaľniciach. :lol:

OdoslaťOdoslané: 10. Okt 2005 11:58
od bystrik
V CR vznikla zaujimava kampan proti mikrovlnnemu systemu vyberu mytneho:

33 miliard v prdeli

http://www.33miliard.cz

Osobne som videl podklady na tender vypisany ministerstvom dopravy CR a jednoznacne znevyhodnuju satelitny system.

OdoslaťOdoslané: 10. Okt 2005 23:50
od aquila
faktom je ze mikrovlnny system ma problem ... na SK je napriklad absolutne nevhodny ...

OdoslaťOdoslané: 11. Okt 2005 09:49
od Adaios
V EU treba byt jednotny a treba podporit to, za co EU uz dost dlho financne bojuje a to je satelitny system, neskor podporeny cez Galileo.

Je to najlepsie riesenie a hlavne ak ma byt EU jednotna, tak prave toto tomu pomoze - nebude treba vzdy v kazdom state mat iny system, je to zlozitejsie pre autodopravcou ale aj pre ludi, az bude elektronicke myto aj pre osobne auta do 3,5t a to raz bude. :lol:

OdoslaťOdoslané: 11. Okt 2005 16:32
od Caesar
Adoas napísal:V EU treba byt jednotny a treba podporit to, za co EU uz dost dlho financne bojuje a to je satelitny system, neskor podporeny cez Galileo.

Je to najlepsie riesenie a hlavne ak ma byt EU jednotna, tak prave toto tomu pomoze - nebude treba vzdy v kazdom state mat iny system, je to zlozitejsie pre autodopravcou ale aj pre ludi, az bude elektronicke myto aj pre osobne auta do 3,5t a to raz bude. :lol:


Správne. 8)

Na Slovensku bude satelitný systém - má byť.

Neviem, prečo v ČR chcú mikrovlnný systém. 8)