Stránka 1 z 10

Vznik diaľničnej spoločnosti

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2005 19:32
od aquila

Ďalšia správa, ktorú som len počul

OdoslaťOdoslané: 15. Jún 2005 17:59
od Caesar
Ďalšou správou je, že je tu možnosť privatizácie NDS, a.s. v budúcnosti, pretože jej majetok bude cca. 500 mld. SKK, bude spravovať celú diaľničnú sieť a spravovať ďalšie objekty a stroje, zamestnávať niekoľko 1 000 ľudí. Okrem toho, jej majetok bude len narastať.

NDS, a.s. bude síce aj zadĺžená, no bude mať aj svoje príjmy.

Reálne varianty formy privatizácie:

1. 49%, t.j. investor by mal obmedzené možnosti. Tento variant zatiaľ vôbec nehrozí.

2. Viac ako 50% akcií NDS, a.s. by sa mohlo sprivatizovať, ak by štát mal výrazné problémy so splácaním úverov a nechcel by navyšovať štátny dlh a požičiavať si na splácanie týchto úverov a zároveň by sa mohli presmerovať aj príjmy NDS, a.s., konkrétne dane z pohonných látok inam, do iných rezortov. Samozrejme, že investor by to kompenzoval vyšším mýtom, ...

Osobne pevne verím, že takéhoto niečoho sa nedožijem a že diaľničná a vôbec celá cestná sieť bude stále majetkom štátu (samosprávy). Nemôžem napísať, že celá dopravná infraštruktúra, keďže letecká a železničná už nie je a nebude majetkom štátu (samosprávy). 8)

OdoslaťOdoslané: 17. Jún 2005 10:27
od johhan
Myslím že po voľbách bude v SSC a v NDS asi dosť veľký vietor :-)

OdoslaťOdoslané: 17. Jún 2005 16:29
od Caesar
johhan napísal:Myslím že po voľbách bude v SSC a v NDS asi dosť veľký vietor :-)


Už aby to tu bolo. Ako sa hovorí, už sú tam dlho. 8)

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2005 18:12
od Alexander Velky
Ak má byť NDS, a.s. nápomocná pri financovaní tak, aby sa oficiálne tieto úvery nebrali do štátneho dlhu, tak to bol správny krok. :lol:

OdoslaťOdoslané: 18. Júl 2005 15:54
od Caesar
Privatizácia v tejto oblasti je dosť pravdepodobná, až bude štát potrebovať peniaze a diaľničná sieť bude väčšia:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1030 8)

OdoslaťOdoslané: 18. Júl 2005 18:09
od Alexander Velky
Caesar napísal:Privatizácia v tejto oblasti je dosť pravdepodobná, až bude štát potrebovať peniaze a diaľničná sieť bude väčšia:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1030 8)


A prečo nie? Ale taká situácia, že bude mať niekto záujem o NDS, aby bola aj väčšia diaľničná sieť, tu bude tak o 10-20 rokov a okrem toho si tiež myslím, že problémy budú skôr, pretože NDS bude mať málo peňazí na splácanie úverov a bude to riešiť aj tak nakoniec štát. :lol:

OdoslaťOdoslané: 19. Júl 2005 08:40
od Caesar
Alexander Velky napísal:A prečo nie? Ale taká situácia, že bude mať niekto záujem o NDS, aby bola aj väčšia diaľničná sieť, tu bude tak o 10-20 rokov a okrem toho si tiež myslím, že problémy budú skôr, pretože NDS bude mať málo peňazí na splácanie úverov a bude to riešiť aj tak nakoniec štát. :lol:


Tak neviem, či je vhodné privatizovať diaľnice, ... museli by existovať veľmi dobré zmluvy o tom, ako treba nastavovať mýto či udržiavať diaľničnú sieť a potom by sa mohlo aj pristúpiť k privatizácii, ale museli by sa stanoviť aj nejaké pravidlá pre výstavbu nových km diaľničnej siete. 8)

OdoslaťOdoslané: 19. Júl 2005 17:34
od Alexander Velky
Caesar napísal:Tak neviem, či je vhodné privatizovať diaľnice, ... museli by existovať veľmi dobré zmluvy o tom, ako treba nastavovať mýto či udržiavať diaľničnú sieť a potom by sa mohlo aj pristúpiť k privatizácii, ale museli by sa stanoviť aj nejaké pravidlá pre výstavbu nových km diaľničnej siete. 8)


Privatizácia, nech sa týka čohokoľvek je o tom, že štát potrebuje peniaze. A podľa toho ako rýchlo, podľa toho má viacero možností. V západnej Európe štáty privatizovať "vedia" dosť dobre, pretože keď sa im zdá cena malá, tak zrušia privatizáciu aj 3x po sebe, ale "raz predajú".

Ohľadom diaľnic, pokiaľ viem, tak F predáva len časť podielov v 3 firmách, ktoré diaľnice spravujú, teda dobrovoľne sa vláda vzdáva časti príjmov, ktoré za diaľnice dostáva, ale zase získa 11 mld. EUR a kontrolné balíky jej ostávajú. Lenže vo F sa to dá ... diaľničná sieť je dosť veľká a súkromné firmy si počkajú na zisky a na druhú stranu vláda získala okamžite dosť veľkú sumu na to, aby sa nedostala do vyššieho deficitu št. rozpočtu ako 3%. :lol:

OdoslaťOdoslané: 20. Júl 2005 15:14
od Caesar
Alexander Velky napísal:Ohľadom diaľnic, pokiaľ viem, tak F predáva len časť podielov v 3 firmách, ktoré diaľnice spravujú, teda dobrovoľne sa vláda vzdáva časti príjmov, ktoré za diaľnice dostáva, ale zase získa 11 mld. EUR a kontrolné balíky jej ostávajú. Lenže vo F sa to dá ... diaľničná sieť je dosť veľká a súkromné firmy si počkajú na zisky a na druhú stranu vláda získala okamžite dosť veľkú sumu na to, aby sa nedostala do vyššieho deficitu št. rozpočtu ako 3%. :lol:


Máš pravdu, AV, je to tak ako píšeš.

U nás by sa teraz dala NDS reálne predať za 1-2 mld. EUR, komplet 100%, možno, že s nejakým výhľadom za 3 mld. EUR, ale to by presiahlo už akutálnu cenu, ktorá je cca. 100 mld. SKK.

A Francúzi si nechávajú "isté balíky" stále v rukách štátu. 8)

OdoslaťOdoslané: 20. Júl 2005 17:38
od Alexander Velky
Caesar napísal:Máš pravdu, AV, je to tak ako píšeš.

U nás by sa teraz dala NDS reálne predať za 1-2 mld. EUR, komplet 100%, možno, že s nejakým výhľadom za 3 mld. EUR, ale to by presiahlo už akutálnu cenu, ktorá je cca. 100 mld. SKK.

A Francúzi si nechávajú "isté balíky" stále v rukách štátu. 8)


Neviem, kto by NDS, a.s. za 3 mld. EUR kúpil, to je dosť veľa. Záleží od zmlúv, ... ale to nie je pre štát zaujímavé, pretože NDS, a.s. okrem iného na seba berie aj úvery a vďaka tomu sa budú dať diaľnice aj naďalej stavať.

Okrem toho, v budúcnosti je dosť možné, že štát predá nejaký podiel aj v NDS, a.s., okrem toho si tiež myslím, že by sa tam spravil poriadok, len ide o to, akým spôsobom by sa rozdelila "deľba práce" medzi štát a NDS napríklad v oblasti výstavby nových km či údržby.

Akože je zrejme jasné, že je tu aj možnosť privatizovať, ale nebude to tak skoro a ak ano, tak jedine preto, že NDS bude mať príliš veľa úverov, ... štát nebude schopný ich ďalej splácať, aby neporušil "3%" v rámci deficitu št. rozpočtu, ... lenže to by zase znížilo hodnotu NDS, ... je to dosť ďaleko takáto situácia. Kým si bude NDS, a.s. brať úvery vo výške 4-12 mld. Sk podľa toho, aký je "dnešný" plán, tak by to malo byť ok. :lol:

OdoslaťOdoslané: 08. Aug 2005 15:05
od Antimander
NDS bude v zisku, buď na to, aby mala lepšie vyhliadky pe úverové programy, alebo na niečo iné ...

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1217

Podľa mňa by malo byť hospodárenie aj oficiálne vyrovnané dovtedy, dokedy nebude zisk vyšší ako úvery.

OdoslaťOdoslané: 08. Aug 2005 21:37
od aquila
zisk bude podla mna nutny kvoli lepsiemu ratingu na uvery ...

OdoslaťOdoslané: 08. Aug 2005 21:58
od Caesar
aquila napísal:zisk bude podla mna nutny kvoli lepsiemu ratingu na uvery ...


Tak nutný by nebol, pretože ešte nebolo nič známe a banky mali záujem dosť veľký. 8)

OdoslaťOdoslané: 26. Aug 2005 19:55
od Caesar
Ešte je dobré upozorniť aj na to, ako klesol význam SSC.

Takmer vôbec sa teraz už o SSC nehovorí ani nepíše, nie je verejnosti známe vedenie ani výraznejšie viac množstvo plánov. Dokonca mnohé plány na stránke SSC nemá význam, keďže diaľničná výstavba sa presunula na NDS, a.s.

Môj pohľad: Kto by sa aj zaujímal o inštitúciu, ktorá má na starosti niekoľko 100 mil. SKK, keď je tu NDS, a.s., ktorá delí miliardy SKK. 8)

OdoslaťOdoslané: 15. Sep 2005 13:39
od Caesar
Doplnenie infrmácií:

NDS má nový úver na 10-15 mld. SKK.

Avšak nie je úplne jasné, akým spôsobom sa budú peniaze deliť.

Bude to na rozostavané úseky a na 1-2 nové úseky.

Takže nie je to 30 mld. SKK na rok, je to 15 mld. SKK + ? na tento rok, a na ďalší rok bude 15+mýto+ ? na ďalší rok, ...

Ale čo potom? Splácanie vo výške 660 mil. SKK je v poriadku, to sa dá z mýta.

Ale čo nové úvery? Tam je riziko. Zase bude treba 10-20 mld. SKK, ... 8)

OdoslaťOdoslané: 01. Okt 2005 16:33
od Antimander
NDS, a.s. tvrdí: Diaľnice sa stavajú pomaly nie kvôli nedostatku peňazí, ale kvôli problémom s prípravnými prácami.

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1578

Nuž je to možné, ... ale to až teraz NDS tvrdí, keď má v rukách 10-15 mld. SKK. :wink:

OdoslaťOdoslané: 01. Okt 2005 17:28
od Caesar
Antimander napísal:NDS, a.s. tvrdí: Diaľnice sa stavajú pomaly nie kvôli nedostatku peňazí, ale kvôli problémom s prípravnými prácami.

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1578

Nuž je to možné, ... ale to až teraz NDS tvrdí, keď má v rukách 10-15 mld. SKK. :wink:


Tak momentálne má NDS pravdu. Peniaze sú. 8)

OdoslaťOdoslané: 02. Okt 2005 15:27
od Antimander
Pravdu má NDS v tom, že proti diaľniciam je veľa ľudí a je tu aj veľa problémov ... konečne SR pochopila, že nie všetko je len o peniazoch, tie už síce sú ako-tak, ... no je to aj o prístupe a komunikácii ... D3 je tým správnym príkladom o komunikácii a napr. R1 je tým správnym príladom o tom, ako štát komunikuje s obyvateľmi. :wink:

OdoslaťOdoslané: 05. Okt 2005 21:08
od Adaios
Narodna dialnicna spolocnost je velmi dolezita pri vystavbe dialnic na Slovensku. Ma podobny vyznam ako Ministerstvo dopravy, post a telekomunikaci.

SR ma velmi zly kredit v zahranici pre vyvolane investicie. Chcem sa opytat, preco u vas ludia maju stale nejake problemy? Trasa, projekt, stavba samotna aj vysledok. A este je ziadana nahrada za vystavbu. To nie je normalne. Nikde vo svete. :roll:

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2006 12:44
od Adaios
Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka rýchlostná cesta R4, ktorá pôjde z Košíc od Zvolena, nemá zatiaľ vymedzenú presnú trasu v blízkosti Kechneca. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2832

Ked uz v NDS si mylia R3 a R4 tak je zle. :!:

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2006 12:50
od wazari
Adoas napísal:Ked uz v NDS si mylia R3 a R4 tak je zle. :!:


hm, R2 a R4 :?:

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2006 12:59
od Adaios
wazari napísal:
Adoas napísal:Ked uz v NDS si mylia R3 a R4 tak je zle. :!:


hm, R2 a R4 :?:


:D

Uz som ako ten Janosik - je to R2 a R4.

Ale bolo by to logicke:

R2: CZ-TN-PD-ZH-ZV-KE-H
R4: PO-SK-PL

OdoslaťOdoslané: 05. Mar 2006 18:58
od Adaios
NDS chce v tomto roku na cesty použiť 23,3 mld. Sk s DPH. V porovnaní s investíciami v minulom roku by to predstavovalo nárast o 61 %. Hlavna cast zdrojov su uvery vo vyske 9,2 mld. SKK. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3083

NDS spravuje aj 85 km inych ciest ako D/R.

Zákon o diaľničnej spoločnosti

OdoslaťOdoslané: 20. Mar 2006 17:36
od Adaios
639/2004 Z.z.

ZÁKON


z 27. októbra 2004


o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb.
o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov




Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:

Čl. I


Základné ustanovenia

§ 1
Predmet zákona

Tento zákon upravuje podmienky, spôsob založenia, vznik, postavenie a právne pomery Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (ďalej len diaľničná spoločnosť ), založenej z prioritného infraštruktúrneho majetku štátu v správe Slovenskej správy ciest, na vykonávanie správcovských, investorských a obchodných činností.

§ 2
Prioritný infraštruktúrny majetok

(1) Prioritným infraštruktúrnym majetkom sú diaľnice, cesty pre motorové vozidlá a cesty podľa schváleného plánu rozvoja diaľnic a ciest vymedzené osobitným predpisom1) (ďalej len diaľnice ).

(2) Prioritný infraštruktúrny majetok je vo vlastníctve iba štátu alebo diaľničnej spoločnosti.2) Na prioritný infraštruktúrny majetok nie je možné zriadiť záložné právo, ani ho inak použiť na zabezpečenie záväzkov diaľničnej spoločnosti, inej obchodnej spoločnosti alebo tretej osoby, nemožno ho predať, darovať či inak previesť do vlastníctva iných právnických osôb a fyzických osôb okrem štátu. Prioritný infraštruktúrny majetok nepodlieha výkonu rozhodnutia, exekúcii a nie je ani súčasťou konkurznej podstaty podľa osobitných predpisov.3)

(3) Špecifikáciu prioritného infraštruktúrneho majetku s údajmi podľa osobitného predpisu4) vykoná Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky (ďalej len ministerstvo ) rozhodnutím pred založením diaľničnej spoločnosti. Ministerstvo podá návrh na zápis prioritného infraštruktúrneho majetku v katastri nehnuteľností.5)

(4) Prioritný infraštruktúrny majetok nemožno prenechať do výpožičky. Súčasti diaľnic môže diaľničná spoločnosť prenechať len do nájmu6) na dobu určitú, najviac na 30 rokov.7) Na platnosť nájomnej zmluvy sa vyžaduje predchádzajúci súhlas ministerstva. Na prenajatom prioritnom infraštruktúrnom majetku nemožno zriadiť a prevádzkovať iné stavby ako stavby slúžiace účastníkom cestnej premávky.

(5) Ministerstvo o prioritnom infraštruktúrnom majetku vedie osobitnú evidenciu, ktorá obsahuje zoznam vecí s uvedením identifikačných údajov a odkaz na účtovný zápis v účtovníctve diaľničnej spoločnosti. Tieto údaje je diaľničná spoločnosť povinná poskytnúť ministerstvu.

Založenie a vznik diaľničnej spoločnosti

§ 3
Spôsob založenia

(1) Zakladateľom diaľničnej spoločnosti je štát. V jeho mene koná ministerstvo. Zakladateľskú listinu a stanovy diaľničnej spoločnosti schvaľuje vláda Slovenskej republiky (ďalej len vláda ) na návrh ministerstva.

(2) Založenie, postavenie a právne pomery diaľničnej spoločnosti upravuje Obchodný zákonník, ak tento zákon neustanovuje inak. Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov sa pri založení a vzniku diaľničnej spoločnosti nepoužije.

§ 4
Predmet vkladu

(1) Na založenie diaľničnej spoločnosti sa použije prioritný infraštruktúrny majetok podľa § 2 a veci slúžiace na správu, údržbu, opravy a rozvoj diaľnic, ktoré ministerstvo vyjme z majetku štátu v správe Slovenskej správy ciest. Súhlas na použitie majetku štátu podľa osobitného zákona8) sa nevyžaduje.

(2) Predmetom nepeňažného vkladu je účtovne oddelená, vnútorná organizačná jednotka Slovenskej správy ciest vymedzená v rozhodnutí ministerstva, ktorá sa považuje za časť podniku podľa § 5, § 59 ods. 4 a § 485 Obchodného zákonníka. Ustanovenia § 477 ods. 3 časti vety za čiarkou a § 478 Obchodného zákonníka sa nepoužijú.

§ 5
Určenie hodnoty nepeňažného vkladu

(1) Hodnota nepeňažného vkladu do diaľničnej spoločnosti sa určí znaleckým posudkom vypracovaným ku dňu založenia diaľničnej spoločnosti ako všeobecná hodnota vkladaného majetku.9) V znaleckom posudku sa osobitne určí hodnota prioritného infraštruktúrneho majetku ako súčasti nepeňažného vkladu.

(2) Hodnota nepeňažného vkladu do diaľničnej spoločnosti určená podľa odseku 1 je peňažným vyjadrením súčtu hodnoty vkladu do jej základného imania a hodnoty rezervného fondu vytvoreného dňom jej vzniku vo výške podľa § 9 ods. 2.

§ 6
Práva k niektorým nehnuteľnostiam

(1) K nehnuteľnostiam spravovaným ku dňu vzniku diaľničnej spoločnosti Slovenskou správou ciest, ktoré sú predmetom prechodu práv a povinností podľa tohto zákona a ktoré nemôžu byť súčasťou predmetu vkladu do diaľničnej spoločnosti z dôvodu nevyporiadania, prípadne nepreukázania vlastníckeho práva štátu k nim a ktorých užívanie je dané tým, že sú zastavané diaľnicami, vzniká v prospech diaľničnej spoločnosti dňom jej vzniku právo zodpovedajúce vecnému bremenu, 10) ktorého obsahom je užívanie nehnuteľností.
(2) Diaľničná spoločnosť je povinná vyporiadať vlastníctvo nehnuteľností uvedených v odseku 1 do vlastníctva štátu.

(3) Po vyporiadaní vlastníctva nehnuteľností uvedených v odseku 1 ich ministerstvo rozhodnutím vyjme z majetku štátu a vloží vo forme nepeňažného vkladu do základného imania diaľničnej spoločnosti.

(4) Na určenie hodnoty nepeňažného vkladu do základného imania diaľničnej spoločnosti podľa odseku 3 sa vzťahuje § 5.

§ 7
Prechod vlastníckeho práva, práv a povinností
z pracovnoprávnych a iných vzťahov


(1) K návrhu na zápis diaľničnej spoločnosti do obchodného registra sa neprikladá doklad o splatení nepeňažného vkladu pred vznikom diaľničnej spoločnosti.

(2) Vlastnícke právo k nepeňažnému vkladu prechádza na diaľničnú spoločnosť dňom jej vzniku. Podkladom na vykonanie záznamu o prechode vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam v katastri nehnuteľností je súpis nehnuteľností, 11) ktorý tvorí prílohu k zakladateľskej listine. Ku dňu vzniku spoločnosti je zakladateľ povinný odovzdať a diaľničná spoločnosť je povinná prevziať veci zahrnuté do nepeňažného vkladu.

(3) O odovzdaní a prevzatí sa spíše zápisnica podpísaná oboma stranami, a to najneskôr do 12 mesiacov odo dňa prechodu majetku podľa tohto zákona. Ustanovenia § 59 ods. 2 tretej vety a § 60 a § 483 ods. 3 Obchodného zákonníka sa nepoužijú.

(4) Rozpracovaná dokumentácia pripravovaných stavieb diaľnic, ktorej obstarávateľom je doterajší vlastník a správca, prechádza do vlastníctva diaľničnej spoločnosti bezodplatne.

(5) Rozostavané stavby diaľnic, ktorých investorom je doterajší vlastník a správca, prechádzajú do vlastníctva diaľničnej spoločnosti bezodplatne.

(6) Dňom vzniku diaľničnej spoločnosti prechádzajú na ňu všetky práva a povinnosti vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov a z iných právnych vzťahov viažucich sa na činnosť vnútornej organizačnej jednotky Slovenskej správy ciest vkladanej do diaľničnej spoločnosti.

§ 8
Predmet podnikania

(1) Diaľničná spoločnosť zabezpečuje výrobu, distribúciu a predaj nálepiek za používanie vymedzených úsekov diaľnic a vyberanie poplatkov za používanie týchto komunikácií pre niektoré motorové vozidlá podľa osobitného predpisu.

(2) Príjmom diaľničnej spoločnosti sú finančné prostriedky získané z výberu poplatkov, z predaja nálepiek, z úrokov z týchto prostriedkov, z odplatného užívania prioritného infraštruktúrneho majetku, štátnej pomoci12) v rozsahu potrebnom na plnenie úloh podľa § 12 ods. 1 a iné príjmy.

§ 9
Základné imanie, rezervný fond a akcie

(1) Základné imanie diaľničnej spoločnosti pri jej vzniku tvorí hodnota nepeňažného vkladu znížená o hodnotu rezervného fondu. Ustanovenia § 58 ods. 1 Obchodného zákonníka sa nepoužijú.

(2) Rezervný fond pri vzniku diaľničnej spoločnosti tvorí najmenej 5 % z hodnoty nepeňažného vkladu do majetku spoločnosti.

(3) Akcie diaľničnej spoločnosti znejú na meno a majú podobu zaknihovaného cenného papiera.

§ 10
Prevod majetkovej účasti štátu na podnikaní diaľničnej spoločnosti

Na prevod majetkovej účasti štátu na podnikaní diaľničnej spoločnosti sa vzťahuje zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby a nevzťahuje sa na prioritný majetok podľa § 2 ods. 2.

§ 11
Zrušenie a zánik spoločnosti

(1) Na zrušenie a zánik diaľničnej spoločnosti sa použijú ustanovenia § 68 až 75a, § 218 až 220a Obchodného zákonníka, ak tento zákon neustanovuje inak.

(2) Okrem prípadov ustanovených osobitným predpisom podľa odseku 1 súd na návrh ministerstva rozhodne o zrušení diaľničnej spoločnosti a o jej zániku aj v prípade

a) poklesu čistého obchodného imania na úroveň hodnoty prioritného infraštruktúrneho majetku ku dňu založenia diaľničnej spoločnosti vyčíslenej znaleckým posudkom podľa § 5 ods.1,
b) ak po ukončení konkurzného konania nezostane diaľničnej spoločnosti iný ako prioritný infraštruktúrny majetok, alebo
c) uzavretia zmluvy o nakladaní s prioritným infraštruktúrnym majetkom, alebo vykonania právneho úkonu, ktorého predmetom je prioritný infraštruktúrny majetok v rozpore s týmto zákonom.

(3) Dňom zrušenia diaľničnej spoločnosti likvidáciou sa prioritný infraštruktúrny majetok vyjme zo správy diaľničnej spoločnosti pred začatím likvidácie a prechádza do vlastníctva štátu. Likvidátor je povinný odovzdať a ministerstvo prevziať tento majetok; o odovzdaní a prevzatí sa vyhotoví zápisnica. Odmenu likvidátora hradí ministerstvo. Ministerstvo spravuje tento majetok podľa osobitných predpisov.13)

§ 12
Osobitné ustanovenie

(1) Diaľničná spoločnosť zabezpečuje prípravu, realizáciu opráv a výstavbu diaľnic na základe programov ministerstva, programov schválených vládou vrátane spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a medzinárodných zmlúv. O plnení týchto programov predkladá diaľničná spoločnosť informácie a podklady ministerstvu dvakrát ročne.

(2) Po vybudovaní uceleného úseku diaľnice a kolaudácii stavby diaľničná spoločnosť poskytne ministerstvu všetky údaje na zaradenie takto ukončenej časti stavby diaľnice do prioritného infraštruktúrneho majetku diaľničnej spoločnosti podľa § 2 ods. 1.

(3) Diaľničná spoločnosť na diaľniciach vo svojom vlastníctve zabezpečuje a vykonáva

a) sčítanie cestnej dopravy v čase celoštátneho sčítania vo svojom mene a na vlastné náklady; výsledky tohto sčítania poskytuje bezplatne ministerstvu v určenom čase,
b) informačný systém ako súčasť informačného systému o diaľnicach a cestách a poskytuje údaje o stave ich zjazdnosti ministerstvu bezplatne,
c) technickú evidenciu diaľnic v súlade s ústrednou technickou evidenciou diaľnic, ciest a miestnych komunikácií a poskytuje údaje z technickej evidencie bezplatne ministerstvu,
d) stavebnotechnické vybavenie diaľnic podľa potrieb cestnej dopravy a obrany štátu.

(4) Diaľničná spoločnosť predkladá ministerstvu na schválenie operačné plány zimnej údržby diaľnic vo svojom vlastníctve.

(5) Diaľničná spoločnosť je povinná zachovať účelové určenie prioritného infraštruktúrneho majetku, ktorý nadobudla do vlastníctva podľa tohto zákona.

§ 13
Prechodné a spoločné ustanovenia

(1) Diaľničná spoločnosť môže po dobu 12 mesiacov odo dňa svojho vzniku podnikať v rozsahu činností, ktoré vykonáva Slovenská správa ciest ku dňu založenia diaľničnej spoločnosti. Oprávnenie na podnikanie sa k návrhu na zápis do obchodného registra neprikladá. Po uplynutí 12 mesiacov môže diaľničná spoločnosť vykonávať tieto činnosti len na základe oprávnenia na podnikanie podľa osobitných predpisov.14)

(2) Na rozhodnutie ministerstva podľa § 2 ods. 3, § 4 ods. 1 a § 6 ods. 3 sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.15)

Čl. II

Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení zákona č. 72/1969 Zb., zákona č. 139/1982 Zb., zákona č. 27/1984 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 160/1996 Z. z., zákona č. 58/1997 Z. z., zákona č. 395/1998 Z. z., zákona č. 343/1999 Z. z., zákona č. 388/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 439/2001 Z. z., zákona č. 524/2003 Z. z. a zákona č. 534/2003 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:

1. V § 3d ods. 5 písmeno a) znie:

a) ak ide o diaľnice, cesty pre motorové vozidlá a cesty podľa schváleného plánu rozvoja diaľnic a ciest vo vlastníctve štátu okrem ich prejazdných úsekov cez colné priestory Národná diaľničná spoločnosť, 2ba) .

Poznámka pod čiarou k odkazu 2ba znie:

2ba) Zákon č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov. .

2. V § 3d ods. 5 sa za písmeno a) vkladá nové písmeno b), ktoré znie:

b) ak ide o cesty vo vlastníctve štátu okrem ich prejazdných úsekov cez colné priestory právnické osoby na tento účel zriadené ministerstvom, 2c) .

Doterajšie písmená b) až e) sa označujú ako písmená c) až g).

3. V § 3f odsek 1 znie:

(1) Správca cesty I. triedy môže zmluvne previesť povinnosť udržiavať cestu I. triedy v stave zodpovedajúcom účelu, na ktorý je určená, na vlastníka alebo správcu ciest II. a III. triedy, alebo na Národnú diaľničnú spoločnosť2ba) za cenu dohodnutú v súlade s cenovými predpismi. .

4. V § 3f odsek 2 znie:

(2) Vlastník alebo správca ciest II. a III. triedy môže zmluvne previesť povinnosť udržiavať cesty II. a III. triedy v stave zodpovedajúcom účelu, na ktorý sú určené, na Národnú diaľničnú spoločnosť2ba) za cenu dohodnutú v súlade s cenovými predpismi. .

5. V § 6 ods. 4 druhá veta znie:

Úhrada sa platí na kalendárny rok, na mesiac, na týždeň alebo na jeden deň bez ohľadu na počet vykonaných jázd. .

6. V § 6 odsek 8 znie:

(8) Výber poplatkov za užívanie diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, nálepky, ich distribúcia, predaj a výmena sa zabezpečujú právnickou osobou ustanovenou zákonom č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov. Finančné prostriedky získané z výberu poplatkov, z predaja nálepiek a úroky z týchto prostriedkov sú príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti. .

7. V § 24 sa vkladá nový odsek 1, ktorý znie:

(1) Vláda Slovenskej republiky ustanoví nariadením výšku úhrady za užívanie vymedzených úsekov diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy podľa § 6 ods. 4. .

Doterajší text § 24 sa označuje ako odsek 2.

8. Príloha č. 2 sa vypúšťa.

Čl. III

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2005.

Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.



1) § 1, § 3 ods. 3 písm. b), § 4 ods. 1 a § 4a ods. 4 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
2) Čl. 20 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.
3) Napríklad Občiansky súdny poriadok, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení neskorších predpisov.
4) § 42 ods. 2 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení zákona č. 255/2001 Z. z.
5) § 4 ods. 1, § 5 ods. 3 a § 38 až 40 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
6) § 663 až 684 Občianskeho zákonníka.
7) § 3d ods. 7 zákona č. 135/1961 Zb.
8) § 13 ods. 13 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
9) Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku.
10) § 151n až 151p Občianskeho zákonníka.
11) § 34 a 42 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
12) § 4 ods. 2 písm. m) zákona č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení zákona č. 203/2004 Z. z.
13) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z.
14) Napríklad zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
15) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.


Zdroj - MDPT SR