Stránka 21 z 25

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 10:28
od kaviarista
Ja mam k mytu iba 2 poznamky.

1. Aky je vlastne technicky problem rozdelit tie useky hoc aj na 500 metrove? Ved je to otazka len softveru. Alebo sa mylim? Co ich vlastne v praxi k tomu vedie? Aby nemuseli vystavovat trebars 2 eurove faktury? Ale toto sa da predsa elegantne poriesit. A hlavne by uz nikto neprotestoval , aj keby mu po tankovani pipla jednotka druhykrat. 20-30 centov za tankovanie je zanedbatelna suma.

2. Som rad, ze mytny system je spravodlivejsi ako nalepkovy. Na vychode nie su dianice, tak neplatis. Aspon tuto deformaciu trochu myto ponapravalo.

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 11:04
od B;
Nie som expert, ale z clankov v medii a diskusii som vyrozumel:
ked ide kamion, vstupi do useku posle sa do centraly info cez GSM
ked pride dalsi usek o 5 km, posle sa 2. info o cca 3 minuty (90 km/h)
ak by bol usek 500 m posielalo by sa info frekvenciou 3x za minutu.
krat 80 000 OBU by im to mohlo zahltit system - sa boja

ale mozno to funguje uplne inak, toto je cisto moje teoretizovanie

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 11:35
od Vlados
kaviarista napísal:Ja mam k mytu iba 2 poznamky.

1. Aky je vlastne technicky problem rozdelit tie useky hoc aj na 500 metrove? Ved je to otazka len softveru. Alebo sa mylim? Co ich vlastne v praxi k tomu vedie? Aby nemuseli vystavovat trebars 2 eurove faktury? Ale toto sa da predsa elegantne poriesit. A hlavne by uz nikto neprotestoval , aj keby mu po tankovani pipla jednotka druhykrat. 20-30 centov za tankovanie je zanedbatelna suma.

2. Som rad, ze mytny system je spravodlivejsi ako nalepkovy. Na vychode nie su dianice, tak neplatis. Aspon tuto deformaciu trochu myto ponapravalo.


1. áno aj nie. SkyToll dostal nejaké podmienky/požiadavky, tak systém nemusí byť pripravený na spracovávanie niekoľko tisíc úsekov. Limitom môže byť pamäť v OBU jednotke, množstvo a interval prenášaných údadov (aktuálne sa uskutočňuje prenos vždy po vstupe na poplatnený úsek), spracovanie počtu úsekov v billingu, aktualizácia úsekov v OBU jednotke. Technicky sa dá všetko riešiť, ale znamená to vyššie náklady - investičné a hlavne prevádzkové. SkyToll má však pevnú cenu za vybudpovanie a prevádzku, napr. mobilnému operátorovi chcú platiť max. 1€ za mesiac za jedno OBU. Ak zahrnú komplet oblasti ČSPH do spoplatnených ciest (samozrejnie iba tie čo sú pri spoplatnených cestách), tak tento problém zmizne. Dá sa to realizovať aj inak a inteligentnejšie, napr. pri vstupe do spoplatneného úseku OBU jednotka alebo billing skontroluje či sa v danom úseku už vozidlo nenacházalo v poslednom čase a ak áno, tak vstup do úseku označí ako duplicitný, čiže už raz "zaplatený".

Prečo nie je vhodné príliš skracovať úseky alebo spoplatňovať jazdu podľa počtu km? Kto používa navigátor vie, že určenie polohy (načítanie potrebného počtu satelitov) trvá určitý čas a čím lepší navigátor tým to trvá kratšie. Ak by boli úseky príliš krátke alebo by sa platilo podľa počtu "prejdených" km, tak bol systém reľatívne ľahko oklamateľný. Stačí dobre zakryť anténu, stratí sa GPS signál, OBU prestane zaznamenávať prejazdené km a neskôr anténu odokryť. Ak toto spravím na úseku kde existuje aká taká paralelná cesta a súčasne ma na tomto úseku nezastaví mýtna polícia, tak mi nikto nedokáže som vtedy išiel po spoplatnenej ceste bez "platenia" (tisíce kontrolných brán som vylúčil, keďže máme satelitný systém).

Treba sa zamyslieť čo býva zmyslom mýta - platiť za dlhé úseky. Keďže SK je malé a tranziť tiež nie je veľký, tak sme urobili niečo iné - platenie za prejdené km :wink:

2. je spravodlivejší ale nie je spravodlivý. Nie každý má to šťastie a má business tam kde nie sú spoplatnené cesty.

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 11:44
od B;
1) vacsina paralelnych ciest je spoplatnenych.
2) existuje prepojenie s tachometrom?
Ked sa znova "objavi" na spoplatnenej ceste o x km dalej a tacho ma presne o x km viac ako pri poslednom checku ->spoplatnit
3) cas prejazdu - ak nesiel po R/D potreboval viac casu - t.j ak delta t odpoveda R/D -> spoplatnit
4) ak by cas nesedel - zapcha napr. musia prist podobne udaje z inych OBU
naprogramovat sa da takmer vsetko..

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 11:54
od Vlados
1. myslel som paralených k 1. triede,
2. toto by šlo iba pri pevnej inštalácii palubnej jednotky, všetky tachometre by museli mať elektronický výstup a bol by to naviac zásah do vozidla. kde by padla záruka na časť vozidla,
ak to mohol obísť po nespoplatnenej ceste, tak by to bolo nezákonné,
3. a nedá sa ísť po ceste 1., 2. či 3. tiredy rovnako rýchlo, napr. 80km/h?
4. tak to by chcelo fakt dobrú analýzu. Ešte to prepojiť na IDS :)
dá sa...

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 12:01
od B;
3) vychadzam z toho, ze nespoplatnena cesta je dlhsia a pomalsia.
Ale uvazoval som skor D/R zides z exitu a naskocis na dalsom exite.
Pre spopl 1. vs nespopl 2./3. by musel byt tuning,
urcite by som zapojil do ochrannych mechanizmov udaje z "blizkych" OBU v danom case

Holt analyza ked chyba.. tak to uz tazko zachranit

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 12:08
od Vlados
Chýbajú minimálne dve dobré analýzy. Jedna MDPT a jedna SkyToll. Nechem sa zastávať SkyTollu, ale keď dostali zlé zadanie, tak nemohli konať inak. (a keby aj chceli, prečo by išli proti sebe?)

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 12:41
od wizard112
Mám tri otázky:

1. Bolo by technicky realizovateľné to, čo požadujú dopravcovia?

...Chceme, aby sa mýto počítalo za prejazdenú vzdialenosť s toleranciou 5 až 10 metrov.


2. Ako funguje satelitný systém v Nemecku? Nakoľko tam sa používa len na D, takže tam asi s tým, že platia za celé úseky, nie je problém, lebo z D sa dá odbočiť len na určených miestach a určite to nie je každých 100m apod. Takže funguje to na princípe ako u nás (platia za úseky a nie za prejdené km), ale tam tie ucelené úseky nevadia (nie je možnosť schádzať z D hocikde, takže úsek = prejazdené km).

3. Kde ešte funguje satelitný systém na výber mýta okrem nás a spomínaného Nemecka?

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 12:56
od aquila
problem je ze u nas sa adaptoval system z dost velkej miery pouzivany v rakusku, t.j. na mytne brany na satelitny system a navyse aj s cestami prvej triedy, kde mas virtualne krizovatku kde kade ..

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 14:05
od eucitizen
a nemal to byt taky system ako je v Nemecku, satelitny? Chces pvoedat ze ten co je teraz na Slovensku, je hybrid?

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 14:57
od ELZ
wizard112 napísal:Mám tri otázky:

1. Bolo by technicky realizovateľné to, čo požadujú dopravcovia?

...Chceme, aby sa mýto počítalo za prejazdenú vzdialenosť s toleranciou 5 až 10 metrov.


Ano da.
Ako bolo spominane vyssie, je to skor otazka technickeho riesenia (OBU, mobilna siet, ...) - vsetky komponenty v systeme musia danu zataz zvladnut (za 1s prejdes prejdes pri 90km/h 25m, cize 10 m povedzme za nieco menej ako pol sekundy). To znamena, ze kazdu polsekundu je vysielany signal z OBU o prejdeni mini useku. Sprava samusi vyslat cez mobilnu siet do datoveho centra myta - cize za sekundu mame zhruba 2 spravy o 1 vozidla x 80000 OBU online = 160000 sprav za sekundu - to je dost vela, to uz chce dost masivnu HW infrastrukturu.

Tento system by ale mal fungovat inak - ako som cital na blogu SME u jedneho manika, cesty sa delia na useky (boli tam nakreslene take plochy pre kazdy spoplatneny usek - plochy kvoli nepresnosti GPS a chybam v digitalnych mapach). to znamena, ze vyslanie signalu z OBU by nemalo byt viazane na presne prejdenu vzdialenost ale na prejdenie danou plochou. To produkuje mensie mnozstvo sprav a naklady na potrebny HW idu dolu.

Ako som zatial vyrozumel, problem je v tom, ze plochy usekov nie su dobre zakreslene - nereflektuju vsetky odbocky, mozne miesta mimo cesty (napr. CSPH) a plati sa za vstup na takyto usek, ale uz sa nekontroluje, ci vozidlo z useku aj vystupilo.

1. Plochy usekov nie su dobre zakreslene ()

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 15:14
od wizard112
ELZ, ak správne chápem, dalo by sa to, ak sa slušne investuje... Pri súčasnom vybavení teda nie.

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 15:31
od Vlados
Musel by investovať aj mobilný operátor, aby to jeho sieť v miestach s veľmi malými úsekmi zvládala. Naviac by závratne stúpli poplatky na prenos dát.

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 16:49
od B;
Bol to asi tento blog, odporucam precitat
http://purdes.blog.sme.sk/c/215536/Zopa ... -mytu.html

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 17:16
od wizard112
Na akom princípe pracuje satelitný systém v Nemecku? Teda či je to tam ako u nás podelená na úseky alebo je to závislé podľa prejdenej vzdialenosti?

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 18:15
od B;
odpoved neviem ale:

Funguje len na dialniciach, kde nemas moznost uniku.
Ked vstupis na usek, urcite ho po dalsiu krizovatku neopustis, takze ho mozu zapocitat cely
(OK, vsetko sa da 8) )

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 18:15
od ELZ
B; napísal:Bol to asi tento blog, odporucam precitat
http://purdes.blog.sme.sk/c/215536/Zopa ... -mytu.html


hej, to je ono.

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 18:18
od wizard112
B; napísal:odpoved neviem ale:

Funguje len na dialniciach, kde nemas moznost uniku.
Ked vstupis na usek, urcite ho po dalsiu krizovatku neopustis, takze ho mozu zapocitat cely
(OK, vsetko sa da 8) )


No veď aj ja si myslím - načo by si to zbytočne komplikovali.

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 18:19
od ELZ
wizard112 napísal:ELZ, ak správne chápem, dalo by sa to, ak sa slušne investuje... Pri súčasnom vybavení teda nie.


Neviem, aku zataz vydrzi nasadeny HW. Skus dat otazku na SkyToll ;-)

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 18:50
od wizard112
Ešte dve technické otázky:

Dnes keď vozidlo s OBU prekročí hranice, ktoré vymedzujú úsek, vyšle dátovú správu s aktuálnymi súradnicami a zaráta sa vlastne už celý úsek bez ohľadu prejdenej vzdialenosti?

Druhá vec, ak by to malo fungovať s presnosťou na 5 - 10m, potom by po prekročení hranice, ktoré vymedzujú úseky, posielala OBU dátové správy napr. každých 0,3s s aktuálnymi súradnicami a posiela ich až dovtedy, kým nezaregistruje opäť hranicu vymedzeného úseku (teda vozidlo ho opustí)? Výsledok by mali byť súradnice, z ktorých sa potom určí prejdený úsek.

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 19:39
od kaviarista
za tie peniaze to mal byt len ciste satelitny system. co sa tyka datoveho toku, tak si len predstavte, aky tok musia zvladat trebars televizie zo satelitov. je to sice len jednosmerny tok, ale mnozstvo nevyhnutnych dat pre nejaku OBU skrinku sa neda s prensom obrazu ani porovnat. samozrejme obojsmerny prenos dat je zlozitejsi kvoli casovemu opozdeniu signalu , lebo do neba nevedu opticke kable, ale pri rozumnom zadefinovani usekov sa da vsetko optimalizovat

a este ma zaujima , preco sa do niecoho takeho nepustili mobilni operatori. pre nich by to bol biznis jak svina. chelo by to len dobrych manazerov a lobistov :)

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 21:02
od ELZ
wizard112 napísal:Ešte dve technické otázky:

Dnes keď vozidlo s OBU prekročí hranice, ktoré vymedzujú úsek, vyšle dátovú správu s aktuálnymi súradnicami a zaráta sa vlastne už celý úsek bez ohľadu prejdenej vzdialenosti?

Druhá vec, ak by to malo fungovať s presnosťou na 5 - 10m, potom by po prekročení hranice, ktoré vymedzujú úseky, posielala OBU dátové správy napr. každých 0,3s s aktuálnymi súradnicami a posiela ich až dovtedy, kým nezaregistruje opäť hranicu vymedzeného úseku (teda vozidlo ho opustí)? Výsledok by mali byť súradnice, z ktorých sa potom určí prejdený úsek.


1. Ano, zrejme sa posle identifikacia useku a jeho dlzka je systemu znama.

2. Ano, cim na mensie jednotky to rozkuskujes, tym je to presnejsie. Lenze takymtop pristupom zahltis system spravami, ktore nepotrebujes (tvojou ulohou nie je sledovat aktualnu polohu kamionu ale sledovat, kolko km prejazdi po spoplatnenych usekoch)

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 21:13
od ELZ
kaviarista napísal:za tie peniaze to mal byt len ciste satelitny system. co sa tyka datoveho toku, tak si len predstavte, aky tok musia zvladat trebars televizie zo satelitov. je to sice len jednosmerny tok, ale mnozstvo nevyhnutnych dat pre nejaku OBU skrinku sa neda s prensom obrazu ani porovnat. samozrejme obojsmerny prenos dat je zlozitejsi kvoli casovemu opozdeniu signalu , lebo do neba nevedu opticke kable, ale pri rozumnom zadefinovani usekov sa da vsetko optimalizovat

a este ma zaujima , preco sa do niecoho takeho nepustili mobilni operatori. pre nich by to bol biznis jak svina. chelo by to len dobrych manazerov a lobistov :)


Co myslis pod ciste satelitny? Ze komunikacny kanal z OBU do datoveho centra ma ist cez satelit? Tam by som videl problem s tym, ze signal potrebujes poslat v nejakom presne stanovenom smere na satelit, a kedze vozidlo sa pohybuje, udes takisto potrebovat nejaku podpornu siet na zber tychto dat a potom ich vysielat hore. Kedze potrebujes podpornu siet, tak preco ju nevyuzit a neposielat data rovno cez nu - podla mna je taketo riesenie ekonomickejsie. Ina by bola situacia, kebyze cisto teoreticky bol prevadzkovatel myta vo viacerych krajinach (napr. Australia, Amerika, neico v Europe) a mal by jednu centralu pre zber a vyhodnocovanie dat. Vtedy sa da uvazovat aj nad satelitom.

Ad2: Kazdy sa drzi svojho businessu. Mobilny operator v rieseni len jednym clankom retaze - musel by napr. zorganizovat registraciu do mytneho systemu, poskytnut podporu pri rieseni roznych problemov suvisiacich s mytom - proste je to komplexne riesenie na to, aby sa do toho pustil len jeden hrac.

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 21:33
od wizard112
ELZ napísal:2. Ano, cim na mensie jednotky to rozkuskujes, tym je to presnejsie. Lenze takymtop pristupom zahltis system spravami, ktore nepotrebujes (tvojou ulohou nie je sledovat aktualnu polohu kamionu ale sledovat, kolko km prejazdi po spoplatnenych usekoch)


A nešlo by to technicky aj tak, že by si tie úseky ani nemusel meniť, len by sa po prekročení vymedzených hraníc začali posielať dáta napr. každých 0,3s. Čiže úseky by ostali ako dnes, len by ti OBU posielala dáta v čase, kedy by si vošiel do úseku až kým by si úsek neopustil. Samozrejme, keby neboli problémy s množstvom dát. Alebo by to nešlo a treba to jedine kúskovať?

Inak na TA3 som zachytil rozhovor s niekým z MDPT, kde jasne tvrdil, že nikde sa nespoplatňuje skutočne prejdená vzdialenosť ale všade sa berú úseky (aj pri satelitnom aj mikrovlnom mýte (pri mikrovlnke to inak ani nejde)). Len problém je asi v tom, že kým inde sú spoplatnené v drvivej väčšine D, kde nemá význam merať skutočné vzdialenosti, lebo z D sa dá zísť len na určených miestach, takže on ten úsek musí prejsť a zodpovedá reálne najazdeným km, tak u nás pri cestách I. tried je to komplikovanejšie, lebo úsek nemusí byť rovný reálnym km. No, zase sme v EÚ v niečom prvý...?

OdoslaťOdoslané: 15. Jan 2010 21:36
od wizard112
A ešte jedna vec, pri prejazde popod našimi kontrolnými bránami sa využíva mikrovlný princíp na kontrolu?