Diaľnica do Martina čaká už dva týždne

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnica do Martina čaká už dva týždne

Odoslaťod paul0001 » 07. Dec 2010 09:48

Diaľnica do Martina čaká už dva týždne

Vladimíra Kucejová | 7. decembra 2010 6:13
Súkromný diaľničný projekt, ktorý by mal spojiť Žilinu s Martinom štvorprúdovkou, stále nemá podporu strany Richarda Sulíka SaS. Ani po pondelkovom rokovaní Koaličnej rady nepadlo konečné rozhodnutie o takzvanom treťom balíku verejno-súkromných projektov. Už približne dva týždne pritom prebiehajú rokovania medzi Sulíkom a ministerstvom dopravy.

"Ešte nás čaká ďalšia diskusia, neuzavreli sme to," konštatoval Ján Figeľ, minister dopravy. Richard Sulík mal pritom podľa zdroja blízkeho vládnej koalícii požadovať vyššiu zľavu na diaľnicu, čo priamo nekomentoval. "Sľúbili sme, že nebudeme zadlžovať naše deti viac, ako je to nutné. Hľadáme akýsi kompromis, čo je vec na diskusiu," povedal však Sulík.

Figeľ totiž hovorí, že sa mu so staviteľom podarilo vyrokovať na diaľnicu zľavu. Preto dal tomuto projektu ešte šancu na uzavretie. Oproti pôvodne dohodnutej ročnej splátke ešte z čias bývalej vlády Roberta Fica je tá nová nižšia o 21 percent. S tým, že štát nemusí ručiť za časť úveru.

Čo presne za zľavou je, ministerstvo doteraz neobjasnilo. Má sa tak stať až po tom, čo dodatok k zmluve na diaľnicu schváli vláda. Figeľ si dal na to termín do polovice decembra. Najprv však musí cestu odobriť koaličná SaS, tento týždeň sa tak ešte zrejme nestane. "Podľa mojich informácií dodatok túto stredu na vláde nebude," doplnil Sulík.

Podľa jeho slov je za namietaním strany proti diaľnici len vyriešenie niekoľkých otázok. Ďalšie rokovania s ministerstvom by mali byť v priebehu pár dní. Diaľnicou by sa mala opäť zaoberať aj Koaličná rada.

Objavili sa však aj domnienky o tom, že za správaním strany SaS je konanie v mene spoločnosti Doprastav. Jeden z poslancov strany totiž v minulosti pôsobil v dvoch dcérskych firmách Doprastavu. Firma bola členom združenia, ktoré malo stavať inú diaľnicu od Martina po Prešov. Ministerstvo dopravy však tomuto projektu šancu nedalo. Preto sa objavujú dohady o tom, že keď padol jeden projekt, môže byť záujem aj o pád druhého. Strana SaS však také domnienky odmieta.

No v prípade, že by sa ministerstvo dopravy rozhodlo zrušiť aj tento diaľničný projekt, štátu by podľa zmluvy hrozila pokuta 10 miliónov eur. Prípadne žaloby zo strany stavebníkov pod vedením nemeckého Hochtiefu. Tí by totiž mali mať na cestu dostatok peňazí, zmluvu teda nijako neporušili. Pri zrušenom úseku súkromnej diaľnice od Martina po Prešov totiž ministerstvo argumentovalo tým, že stavebné firmy nezohnali dostatok peňazí na stavbu. Ich úvery totiž blokoval súhlas Európskej komisie, či diaľnica príliš nezasahuje do životného prostredia. Súhlas sa nepodarilo vybaviť ministerstvu.

Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného v Žiline by zase zrušenie tretieho balíka PPP projektov a vypísanie novej súťaže na výber stavebnej firmy formou PPP projektov znamenalo odklad vo výstavbe diaľnice jeden a pol roka až dva roky. Štát by sa mohol ešte pokúsiť stavať cestu z eurofondových peňazí. "V tomto prípade by však ostalo málo peňazí na výstavbu ďalších ciest," doplnil Palčák. Väčšinu eurofondov totiž zhltne odstavený prvý PPP projekt.

Spoločnosť Doprastav pritom naznačila, že tento tretí balík PPP projektov mohol byť predražený. Nevidí totiž dôvod, prečo ministerstvo dopravy diaľnicu z Martina do Prešova za súkromné peniaze stavať nechce, no tej zo Žiliny do Martina ešte takú možnosť dalo.

http://spravy.pravda.sk/dialnica-do-mar ... nomika_p01
paul0001
diskutujúci
 
Príspevky: 228
Obrázky: 12
Založený: 14. Aug 2008 13:22
Bydlisko: Brusel - Paris - Washington

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.