Plníme Ficove sľuby, ale lacnejšie, tvrdí Figeľ

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Plníme Ficove sľuby, ale lacnejšie, tvrdí Figeľ

Odoslaťod rbarat » 02. Jan 2011 18:34

Ako zdôraznil v rozhovore pre TASR, očakáva, že v nadchádzajúcich štyroch rokoch bude minimálne porovnateľný s rozvojom za predchádzajúcej vlády Roberta Fica (Smer-SD).

Aký objem európskych peňazí by sa mohol vyčleniť na financovanie výstavby slovenských ciest?
Zámer ministerstva bol potvrdený vládnym uznesením a zároveň aj vo vnútri rezortu máme istú predstavu. To vládne uznesenie je 400 miliónov eur z iných rezortov respektíve operačných programov a zároveň vo vnútri rezortu chceme presunúť stovky miliónov. Nie je to uzavreté, ale môžem povedať, že na výstavbu
diaľnic a rýchlostných ciest je to významný objem. A to hlavne preto, lebo chceme nové úseky stavať dynamicky a lacnejšie; a iný lepší a rozumnejší spôsob, ako stavať cez eurofondy, v týchto rokoch neexistuje.

Objem peňazí, ktoré takto môžu byť vyčlenené z eurofondov, predstavuje zhruba 2,2 miliardy eur. K tomu treba pripočítať objemom menšiu ale veľmi dôležitú štátnu investíciu vo forme spolufinancovania, ktorá je napríklad pri diaľniciach zhruba v pomere 55 ku 45, teda 55 % peňazí z eurofondov a 45 % zo štátneho rozpočtu. Preto ide o rozsah na úrovni 4 miliárd eur v rokoch 2011 až 2014. Hovorí to o tom, že prichádzame do obdobia, ktoré bude výnimočné z hľadiska intenzity a objemu investícií do diaľnic a rýchlostných ciest.

Koľko by to mohlo znamenať kilometrov ciest?
V novom roku odovzdáme 18-kilometrový úsek pri Žarnovici a v lete chceme dokončiť výstavbu od Nitry až po Tekovské Nemce na rýchlostnej ceste R1. Ide zhruba o 50 km stavaných ako PPP projekt, pričom už na budúci rok začnú prvé
splátky, ktoré potrvajú 30 rokov.

Už bežia súťaže na úseky diaľnice D1, ktoré pochádzajú z dvoch PPP balíkov. Odhadujem, že do súťaže môže ísť počas roka spolu 70 km. To je veľký objem začatia výstavby s tým, že budeme ďalej pripravovať pozitívne stanovisko s Európskou komisiou na úsek Turany – Hubová. Následne by šiel do obstarávania aj tento úsek. Takisto pôjdu do súťaže úseky na diaľnici D3 smerom na Kysuce a z Kysúc do Poľskej republiky a Českej republiky. Ponúkneme do súťaže aj úseky na rýchlostných cestách, osobitne na R2, ale aj R4.
Rozvoj cestnej siete neutíchne ani za ministrovania šéfa rezortu dopravy Jána Figeľa.

Plníme sľuby Ficovej vlády, ale lacnejšie a realisticky. A keď som v parlamente vyslovil vetu, že výsledok rozvoja cestnej siete za nadchádzajúce štyri roky bude porovnateľný ba možno väčší než za predchádzajúcej vlády, tak si za ňou stojím.

Ako vnímate možnosť využiť peniaze sporiteľov z druhého piliera?
Ja som za viaczdrojové financovanie. PPP projekty sú len jedna forma, ktorá prebieha. Aj do budúcnosti máme isté zámery, ktoré by mohli byť PPP typu. Druhý pilier je nóvum, ktoré vzniklo samotnou reformou dôchodkového systému, a iste by bol zaujímavým zdrojom peňazí, ale musí to byť výhodné pre obe strany, teda pre fondy aj pre štát. Je to skôr otázka schopnosti SR ako emitenta štátnych dlhopisov požičiavať si tak, aby to bolo únosné pre štát a zároveň, aby fondy na tom profitovali v primeranej miere. Inak do toho nepôjdu, pretože za nimi sú oprávnené záujmy vkladateľov čo najlepšie zhodnocovať úspory.

Čo sa už v tejto veci koná?
Diskutujeme o tom, nie je to uzavretá téma. Jozef Mihál, minister práce, sociálnych vecí a rodiny
, pripravuje základ pre rokovanie na pôde Koaličnej rady o záležitostiach, medzi ktorými je aj téma využitia druhého piliera.

V prípade, ak by sa tieto prostriedky využili, kedy by mohlo k tomu reálne dôjsť?
To predpokladá zmenu zákona, ktorý by určil kedy a za akých podmienok. Ak by k tomu došlo, tak v dohľadnej budúcnosti, to znamená v priebehu roku 2011 bude potrebné vytvoriť zákonné podmienky
pre všetky typy investícií, či už individuálne od fyzických osôb alebo od právnických osôb, na podporu výstavby ciest prostredníctvom tzv. diaľničných dlhopisov.

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4912292 ... vrdi-figel
investícií, či už individuálne od fyzických osôb alebo od právnických osôb, na podporu výstavby ciest prostredníctvom tzv. diaľničných dlhopisov.
rbarat
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 3
Založený: 10. Jún 2005 12:15
Bydlisko: Ba

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.