Ohrdnutý Doprastav sa vracia do biznisu s diaľnicami

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Ohrdnutý Doprastav sa vracia do biznisu s diaľnicami

Odoslaťod Andrej » 03. Nov 2011 11:26

Ohrdnutý Doprastav sa vracia do biznisu s diaľnicami
Firma získala kontrakt na prešovský úsek D1, o ktorý prišla v skrachovanom PPP projekte
03.11.2011 / Marek Legéň


Najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav sa vracia do diaľničného biznisu. V konzorciu so spoločnosťou Strabag sa postará o výstavbu úseku D1 Fričovce – Svinia na východnom Slovensku. Zástupcovia združenia včera podpísali s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) kontrakt v hodnote 114,6 milióna eur bez DPH.

Líder medzi slovenskými stavbármi sa dostal k svojej prvej diaľničnej zákazke po vlaňajších voľbách a zrušení projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) medzi Martinom a Prešovom, na ktorom sa mal podieľať. Rozhorčené vedenie firmy po krachu PPP prepustilo pre nedostatok práce 1 300 ľudí. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský včera hovoril, že na výstavbe prešovskej diaľnice chýbať nebudú.

Doprastav šiel do tendra s druhou najnižšou ponukou. K úspechu ho priblížilo rozhodnutie NDS vylúčiť z hry najlacnejšie riešenie (99 miliónov eur) od združenia Hant BA DS – Cestné stavby Liptovský Mikuláš. To sa voči postupu diaľničiarov odvolalo na Úrade pre verejné obstarávanie, neskôr námietku stiahlo.

Vysúťažená cena priniesla NDS opäť výraznú úsporu. V porovnaní s cenou, za ktorú mal byť úsek postavený v rámci PPP, sa ušetrilo 153 miliónov eur. Expertízny odhad Doprastav a Strabag podliezli o necelú polovicu. „Taký je dnešný trh. Všetky stavebné firmy z toho nemajú radosť, ale ak chcú mať prácu, musia sa prispôsobiť,“ povedal na tlačovej konferencii po podpise zmluvy D. Šamudovský. Cenu za naprojektovanie a výstavbu 11,2 kilometra cesty považuje šéf Doprastavu za konečnú.

Priamo na stavbe úseku Fričovce – Svinia medzi tunelom Branisko a Prešovom nájde prácu vyše 800 ľudí. Na Doprastav by mala pripadnúť väčšina z objemu stavebných prác. Dielo financované z eurofondov a štátneho rozpočtu má zhotoviteľ odovzdať najneskôr začiatkom roka 2015.

NDS už vypísala tendre na všetky úseky zo stopnutého takzvaného prvého balíka PPP. Výnimkou je úsek Turany – Hubová, ktorý stále nedostal zelenú od Európskej komisie pre dopady stavby na životné prostredie. Námietky Doprastavu zdržali súťaže na úsek Jánovce – Jablonov, ktorý NDS rozdelila na dve samostatné časti. Jeden z „levočských“ tendrov zrušila po tom, čo Doprastav hnal sťažnosti voči podmienkam súťaže na súd.

Diaľničiari stihli uzavrieť tri kontrakty na úseky D1 zo zrušeného PPP. K prvým dvom zákazkám (Jánovce - Jablonov, I. časť a Dubná Skala – Turany) sa dostal Váhostav-SK. K stavbám sa tak zatiaľ dostali iba firmy, ktoré sa na nich mali podieľať cez PPP. Na trojici stavieb by sa mohli zamestnať spolu približne štyri tisícky pracovníkov.

V hre o diaľničný biznis sú v súčasnosti ešte dva úseky na severnej D1. Tender na druhú časť levočského úseku Jánovce – Jablonov by NDS mohla ukončiť približne do dvoch až troch týždňov. Súťaž na postavenie úseku Hubová – Ivachnová pri Ružomberku vyhodnotí najskôr na jar budúceho roka.

http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... icami.html
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.