Hluché obdobie čerpačiek


re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Hluché obdobie čerpačiek


Odoslaťod duro_z_dediny » 03. Nov 2011 17:18

Hluché obdobie čerpačiek

Nové kilometre na diaľniciach pribúdajú pomaly, 
ale čerpacie stanice takmer vôbec



Tri roky potrebovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na to, aby sprístupnila motoristom zhruba päťdesiat kilometrov nových diaľnic. Čerstvý koberec odľahčil zápchami sužované centrum Považskej Bystrice, štvorprúdovka sa rozrástla o ďalšie kilometre pod Tatrami, pribudli viaceré kratšie úseky na východe Slovenska. 

Tie isté tri roky nestačili štátom kontrolovanej akciovke na to, aby vymazala z diaľničnej mapy „biele miesta“ bez čerpacích staníc. Ak sa šofér neznalý pomerov na takýchto úsekoch pozabudne a svietiaca kontrolka paliva ho núti dotankovať, má smolu. Musí doplniť nádrž mimo diaľnice, čo ho v lepšom prípade stojí niekoľko minút zdržania.


Pozemková brzda


Diaľničné čerpačky sa budujú na odpočívadlách, miesto na postavenie pumpy ponúka NDS vo verejných súťažiach. Zatiaľ posledné čerpacie stanice pribudli v druhom polroku 2008 neďaleko Nového Mesta nad Váhom a pred hranicami s Rakúskom a Maďarskom. Odvtedy trvá hluché obdobie. NDS dlhú prestávku zdôvodňuje tempom výstavby diaľnic a stále nedoriešenými vlastníckymi vzťahmi k parcelám pod odpočívadlami.

Keď ide motorista z Bratislavy do Prahy, na viac ako šesťdesiatkilometrovom úseku diaľnice D2 nájde čerpaciu stanicu akurát v bratislavskom Lamači a potom až tesne pred českými hranicami v Sekuliach. Dlhšia jazda bez možnosti tankovať čaká šoférov na štvorprúdovke medzi Trenčínom a Žilinou či na podtatranskom úseku D1 za odpočívadlom Hybe cestou na Poprad. Výsledkom „bezpalivových zón“ je, že najbližšia pumpa na ústí diaľnice býva preťažená. Platí to napríklad o čerpačke na príjazde z D1 do Žiliny, ktorá nie je kapacitou pre zastavenie vozidiel dimenzovaná na diaľničnú premávku.

Diaľničiari sa plánujú rozhýbať a pripravujú podklady pre tendre v problémových lokalitách. Do súťaže majú ísť dve odpočívadlá okolo Považskej Bystrice, Hrádok v smere do Bratislavy, Štrba a Malý Šariš v oboch smeroch. Vypísanie tendrov je stále vo hviezdach. „Realizáciu predpokladáme v roku 2012 za podmienky, že bude ukončené majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov pod odpočívadlami,“ poznamenáva hovorca NDS Marcel Jánošík.

Pozemky pod viacerými odpočívadlami síce nie sú doriešené, no ak vodiči potrebujú, zastaviť a oddýchnuť si na nich môžu. Na novších odpočívadlách NDS postavila prenosné toalety, ktoré odstráni po dobudovaní čerpačiek. Nápad to bol dobrý, ale s realitou je to horšie. „Mobilné, nevyvezené a páchnuce do širokého okolia,“ opísal nedávno stav toaliet na odpočívadle pri estakáde v Považskej Bystrici denník Sme.


Diaľničný biznis


Čerpacie stanice na diaľniciach môžu byť pre firmy dobrým biznisom, keďže sa na nich premelú kvantá motoristov. „Je to zaujímavejšie, ale oveľa drahšie miesto,“ hovorí predseda Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) Igor Janok. Vo všeobecnosti diaľničné pumpy predávajú viac a tankuje sa na nich drahšie ako na stojanoch v iných lokalitách. „Konkurencia nie je veľká. Predpokladá sa, že motorista nemá záujem hľadať čerpaciu stanicu mimo diaľnice,“ vraví Tomáš Novotný z portálu Natankuj.sme.sk. Okrem pohonných látok, ktoré tvoria gro prevádzkového zisku, zarábajú čerpačky aj na nepalivových službách a doplnkovom tovare, napríklad potravinách a nápojoch.

Ak chce firma postaviť pumpu na diaľnici, musí si nachystať balík peňazí. Počiatočná investícia podľa zdrojov z brandže vyjde v závislosti od veľkosti objektu približne od pol milióna do dva a pol milióna eur. Na diaľničnom ťahu sa nezvykne vrátiť skôr ako za desať rokov.

Keďže firmy prevádzkujú čerpačky na pozemku NDS, ich ekonomika závisí aj od nájmu. „Sú to rádovo vyššie čísla ako bežne,“ načrtáva vedúci maloobchodu v Slovnafte Ján Murányi. Výška poplatku vzíde z tendra, podľa M. Jánošíka závisí najmä od lokality a intenzity dopravy. Diaľničné čerpacie stanice bývajú, ako vyplýva z informácií TRENDU, také atraktívne, že hráči v súťažiach zvyknú prihadzovať a ročná renta sa môže vyšplhať až na niekoľko stotisíc eur.

Keď utekajú príjmy

Svietiace logo firmy na diaľnici je zaujímavé aj z hľadiska imidžu. Najviac diaľničných čerpacích staníc majú najväčšie siete Slovnaft a OMV. Okrem nich sa dá tankovať aj na pumpách Shell, Agip a Lukoil. Na Slovensku sú čerpačky väčšinou na odpočívadlách po oboch stranách cesty, na viacerých stojí dvojička Slovnaft – OMV. 

Diaľničiari sa s výstavbou čerpačiek neponáhľajú, no utekajú im takto príjmy z prenájmu. „Možno je to potenciálne obchodne zaujímavé, pre štát je to však sekundárna záležitosť,“ domnieva sa generálny sekretár Slovenského autoturist klubu (SATC) Zoltán Bojar. Skôr ako podpora služieb pre motoristov NDS zrejme viac zamestnáva príprava výstavby diaľnic či mýtny systém. 

Vyzerá to tak, že nové čerpačky momentálne stoja na vedľajšej koľaji. „Je okolo toho veľa práce a efekt nie je taký ako pri stavbe nových úsekov. Tieto veci prídu na rad, až keď to bude nevyhnutné,“ domnieva sa T. Novotný. Diaľnice sa v ostatných rokoch závratným tempom nebudovali. Pozitívom je najmä to, že sa konečne podarilo sceliť diaľničnú tepnu medzi Bratislavou a Žilinou. Stavba viacerých chýbajúcich úsekov severnej D1 sa po krachu projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) rozbieha až v tomto období. Súvislá diaľnica medzi hlavným mestom a Košicami cez Žilinu „hrozí“ najskôr v roku 2017.

Prevádzkovatelia by nové možnosti na stavbu diaľničných púmp privítali. V NDS si tri roky neškrtli, stojaté vody rozčerila aspoň súťaž na výstavbu dvojice čerpacích staníc na súkromnej rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Tú mal v réžii koncesionár Granvia a uspela v nej sieť OMV. O tej sa v médiách nedávno špekulovalo v súvislosti s úvahami o opustení českého aj slovenského trhu.

Na rýchlostných cestách mnohé čerpačky nemajú diaľničné parametre, to znamená, že nestoja na odpočívadle, ktoré je súčasťou cesty. Súvisí to s tým, že v minulosti boli viaceré úseky prevádzkované ako cesty I. triedy.

Napriek tomu, že čerpacie stanice sa už dlhší čas na diaľniciach nestavajú, NDS pre vodičov v tomto smere podľa Z. Bojara niečo predsa len urobila. Osadila na cesty tabule s informáciou o vzdialenosti k najbližšej čerpacej stanici. „Je to mimoriadne pozitívna vec najmä pre zahraničných turistov, ktorí nepoznajú cestu,“ uznáva Z. Bojar. Na slovenských cestách nezorientovaný šofér sa tak môže vyhnúť stresu z toho, kde a kedy dotankuje.


Čerpacie stanice 
na Slovensku 

(k 31. decembru 2010)


Obrázok

1 - odhad

Prameň: Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu

Málo parkovacích miest


Kamionisti sa na pokrytie slovenskej diaľničnej siete čerpacími stanicami v zásade nesťažujú. Doplnenie veľkokapacitnej nádrže na stovky litrov paliva si na dlhých cestách vedia dopredu naplánovať. Neraz je pre nich výhodnejšie tankovať v cudzine. Veľkí dopravcovia dokonca zvyknú čerpať pohonné látky na stojanoch v areáloch vlastných spoločností. Výhrady šoférov nákladných áut smerujú skôr k slabšej vybavenosti a úrovni služieb na pumpách, čo sa týka napríklad toaliet alebo spŕch. „Nie všetky sú ochotné podriadiť sa tomu, čo potrebuje kamionista,“ hovorí generálny tajomník združenia Česmad Slovakia Pavol Reich.

Viac než čerpačky trápi dopravcov na diaľniciach nedostatok odstavných plôch pre kamióny. Miesta na zastavenie potrebujú aj preto, že pri brázdení ciest musia dodržiavať zákonné limity pre odpočinok. „Stáva sa, že hľadajú parkovisko, lebo sú preplnené,“ zdôrazňuje P. Reich.

Nový prístup


NDS tvrdí, že odpočívadlá plánuje podľa koncepcií schválených ministerstvom dopravy. Tie sa momentálne aktualizujú. Podľa NDS sú diaľničné čerpačky od seba vzdialené od jedenásť kilometrov (pri Bratislave) do 51 kilometrov a porovnateľné s okolitými krajinami. Cesta z čerpacej stanice Zamarovce pri Trenčíne po najbližšiu „nediaľničnú“ pumpu na vjazde do Žiliny je však dlhšia.

I. Janok vidí jeden z kľúčov pre stavanie nových čerpacích staníc v dopracovaní koncepcie rozvoja diaľničnej siete a s tým spojených služieb. 

Prikláňa sa k budovaniu väčších odstavných komplexov podľa rakúsko-nemeckého vzoru. Tie často stoja na jednej strane cesty a ponúkajú motoristom širšiu paletu služieb od tankovania cez reštauráciu, parkovisko pre nákladné vozidlá až po možnosti na nocľah.

Plány NDS s odpočívadlami a čerpacími stanicami môže skrížiť nový zákon o cestách, ktorý pripravil rezort dopravy. Má sa ním nahradiť súčasný cestný zákon, ktorý je jednou z najstarších právnych noriem z roku 1961. Návrh dáva šancu liberalizovať pravidlá pre vznik nových odpočívadiel a viac ich otvoriť trhu. 

Ministerstvo chce žiadateľom, ktorí splnia podmienky vrátane vykúpenia pozemku pod budúce odpočívadlo, prideľovať licencie. Tie by ich potom oprávňovali na postavenie a prevádzku čerpacej stanice.


03.11.2011 / Marek Legéň
Zdroj: Týždenník TREND, portál http://www.etrend.sk
http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2 ... aciek.html
pre nepredplatiteľov Trendu - 30 dní po uverejnení
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.