Figeľov zbožný sen po štyroch mesiacoch

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľov zbožný sen po štyroch mesiacoch

Odoslaťod duro_z_dediny » 08. Nov 2011 08:45

Európska komisia, našťastie, neschválila presun eurofondov na stavbu diaľnic, ale aj bez dodatočných európskych zdrojov dosluhujúca vláda zazmluvňuje ďalšie úseky diaľnic.

Šiesteho júla schválila vláda Ivety Radičovej svoj vlastný príspevok do dlhého zoznamu budovateľských fantazmagórií, ktorými Slovač pred ňou kŕmili Mečiar, Dzurinda i Fico.
Figeľov zbožný sen o radostnom budovaní odklepla táto profesionálne a zodpovedne sa tváriaca vláda práve v deň, keď agentúra Moody's znížila rating Portugalska, a dva týždne po tom, čo krajiny Medzinárodnej agentúry pre energiu len po tretí raz v histórii uvoľnili na trh ropu zo strategických ropných rezerv, aby sa tak pokúsili predísť pádu svetovej ekonomiky do globálnej recesie.
Slovenská ekonomika je úplne závislá od exportu luxusných tovarov ako autá a elektronika, ale to vôbec nezabránilo tomu, aby dosluhujúca vláda pri schvaľovaní najväčšieho investičného programu slepo ignorovala stav a vývoj európskej aj svetovej ekonomiky. Ťapákovci...
Na prahu novembra 2011 by už aj tým pomalším malo byť jasné to, čo mala vláda tušiť už dávno: Grécko skrachuje a nebude jediné. Nejde pritom len o Európu – s federálnym dlhom rovným 100 percent výšky HDP sú USA po Japonsku a Taliansku treťou najzadlženejšou veľkou ekonomikou.
Spojené štáty už viac než tridsať rokov vykazujú nepretržitý obchodný deficit a posledných desať rokov je tento deficit každý rok vo výške štyroch až šiestich percent HDP. Pýtate sa, ako ho financujú? Tlačením peňazí a dlhmi. Čo asi čaká dolár a ekonomiku USA?

Ďalšie nie od Poliakov

A čo sa udialo doma počas štyroch mesiacov od schválenia dlhého zoznamu Figeľových naivných „prioritných projektov“? Ešte začiatkom júla vláda „zašetrila“ a zlikvidovala 150 nemocničných oddelení vrátane služieb pre tých najbezbrannejších ľudí. Už mesiace vodí za nos učiteľov a zdravotné sestry.
Dožívajúci minister zdravotníctva pripravuje tichú privatizáciu nemocníc: toto je zatiaľ jediný prípad, kde dosluhujúca vláda narazila na silný odpor lekárov, ktorý sa jej nepodarilo korupciou a zastrašovaním rozleptať.
Popri demontáži zvyškov zdravotníctva a školstva a predávaní platiny vláda tichučko vycúvala z presmerovávania eurofondov na výstavbu diaľnic. Figeľ aj Radičová sa z Bruselu vrátili so stiahnutými chvostmi. Európska komisia, našťastie, zatiaľ neklesla na slovenskú úroveň a neodsúhlasila presuny peňazí z vedy a školstva do betónu.
Bez dodatočných eurofondov dnes Figeľovo ministerstvo „zazmluvňuje“ výstavbu diaľničných úsekov a „vytvára“ tak predvolebné pracovné miesta, ktorých životnosť bude maximálne dva roky.
Treba dodať, že zatiaľ Figeľ nezazmluvnil tie najabsurdnejšie cesty zo svojho tragikomického zoznamu. Pred pár týždňami si jeho ľudia mohli – koľkýkrát už? – od Poliakov vypočuť, že oni nijakú diaľnicu na Kysuce pre 1500 áut, čo tade chodievajú, stavať nebudú. Vot - Figeľova priorita. Rovnako ako 7,5-­kilometrový tunel Višňové – Dubná skala: už to vraj majú na vláde aj na papieri, že severný obchvat Žiliny by bol najmenej o 400 miliónov eur lacnejší a pre Žilinu dopravne omnoho výhodnejší ako mŕtvo porodený plod slovenských tunelárov.

Predražená udalosť roka

Aby sme nezabudli na diaľničnú udalosť roka: 28. októbra bol otvorený dôležitý úsek na tej skutočnej hlavnej trase Bratislava
- Košice. Čo dlhých osem rokov cieľavedome sabotovali dve Dzurindove vlády a pán predseda osobne, sa nakoniec stalo skutkom - do Košíc a na východ je to dnes o 15 - 20 minút kratšie. Žiaľ, stalo sa tak za cenu predraženej výstavby cez PPP projekt - tých 45 kilometrov mohol štát v rokoch 1998 - 2006 postaviť za dvadsať miliárd korún.
Dlh, ktorý urobil PPP, sa síce nevykazuje v štatistikách slovenského verejného dlhu, ale nerobme si ilúzie: zrátajú nám ho a nik než my ho nezaplatí. Aj vďaka nemu dnes dlh šplhá k 50 percentám HDP. Vladimír Baláž z Prognostického ústavu SAV nedávno povedal: „Maďarsko sa dostalo na pokraj bankrotu s dlhom 75 percent . Slovensko si nemôže dovoliť ani maďarský dlh, zbankrotovalo by už pri 60 percentách.“ Čo to znamená? Že od bankrotu nás dnes delia v podstate už len dva podobne deficitné roky, ako je rok 2011.
(Autor je publicista)


pondelok 7. 11. 2011 17:26 | Juraj Mesík

Zdroj:SME, portál http://www.sme.sk
http://komentare.sme.sk/c/6130514/figel ... acoch.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.