Namiesto výstavby sa cesty budú opravovať

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Namiesto výstavby sa cesty budú opravovať

Odoslaťod Andrej » 14. Nov 2011 17:05

Namiesto výstavby sa cesty budú opravovať
Eva Bullová | 14. novembra 2011 16:06
Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) náhle presúva v rámci eurofondov 200 miliónov eur z výstavby rýchlostných ciest na údržbu a výstavbu ciest prvej triedy.

Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Opozícia tvrdí, že sa tým odsunú plánované diaľnice. Napríklad časť rýchlej cesty R3, ktorá by mala od Šiah cez Zvolen, Martin a Trstenú spájať sever a juh Slovenska, sa mala začať stavať z eurofondov v roku 2013.

Ministerstvo dopravy naznačuje, že príprava projektov sa za roky zanedbala a je lepšie dať eurofondy na opravy ciest, ako o ne prísť, keďže v roku 2013 sa končí aktuálne rozpočtové obdobie.

"Vzhľadom na stav projektovej prípravy rýchlostných ciest a reálne riziko, že nebude možné vyčerpať alokované zdroje, sme jednotlivé opatrenia prehodnotili. Návrh bol schválený 7. novembra," tvrdí hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.

Minulá vláda zvažovala spomínanú cestu R3 stavať cez verejno-súkromné PPP projekty, ktoré by štát splácal postupne. Figeľ pri diaľniciach stavil na lacnejšie eurofondy. Presun európskych peňazí opozícia kritizuje.

Podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) môžu vodiči zabudnúť na diaľnice R3 a R4. "Zmenou systému obstarávania sa dostávajú do časového stresu a hrozí nevyčerpanie alokovaných prostriedkov," tvrdí Vážny.

Cesta R4 má odľahčiť tranzitnú dopravu na východe Slovenska, najmä mestá Svidník, Stropkov, Prešov a Košice. Na R4 sa stavia zatiaľ len úsek Košice - Milhosť.

Komplikácie s prípravou projektov načrtol aj odborník na dopravu. "Je to dlhodobý problém. Ťažko povedať, či to zanedbalo toto, alebo ešte minulé vedenie rezortu dopravy," reagoval Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. Podľa Palčáka trvá často príprava podkladov k cestám dlhšie ako ich samotná výstavba. "Začína to projektovou dokumentáciou, výkupom pozemkov či geologickým prieskumom a končí výberom staviteľa a stavebného dozoru," menuje Palčák.

Na údržbu ciest 1. triedy má Figeľ pripravených niekoľko projektov, na ktoré sa môžu financie hneď čerpať. Na nové rýchlostné cesty po presune zostane necelých 417 miliónov, z pôvodných 617 miliónov eur. Údržba ciest 1. triedy si o 200 miliónov eur prilepší, z naplánovaných takmer 256 miliónov bude mať 456 miliónov eur.

Exminister Vážny kritizuje aj spôsob, akým k presunu došlo. "Ak by išlo o nevýrazné čiastky nepovedal by som nič, ale keď ide o 200 miliónov eur, je to podozrivé a nezvyčajné správanie ministra. Myslím si, že budú aj problémy z hľadiska preplácania a oprávnení faktúr z úrovne Európskej komisie," myslí si Vážny. K Vážnemu sa pridáva aj stranícky kolega Peter Kažimír (Smer).

"Tvária sa ako keby ich zrazu pred voľbami osvietilo. Pred rokom hovoril minister dopravy, že chce, naopak, presunúť peniaze z iných operačných programov, aby mal viac peňazí na stavanie ciest," vraví Kažimír. Presun peňazí sa uskutočnil prostredníctvom metódy per rollam, teda cez interný obežník. Kažimír dodáva, že táto metóda sa používa, keď "je neskoro a začína tiecť do topánok".

Ministerstvo dopravy oponuje, že to, ako peniaze presunuli, je v poriadku. "Akékoľvek presuny medzi opatreniami, za predpokladu, že sa nezmení celková výška národných zdrojov, sú možné," povedal Krajčovič. Podľa Krajčoviča sa takýto postup volí v naliehavých prípadoch.

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/namiesto-vystav ... z1dhEdGN81
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.