Cesta pri Nitre postavila slovenskú jednotku

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Cesta pri Nitre postavila slovenskú jednotku

Odoslaťod Andrej » 23. Nov 2011 00:16

Granvia Construction, firma stavajúca R1, sa stala najúspešnejšou stavebnou firmou minulého roka.
Cesta pri Nitre postavila slovenskú jednotku

Najúspešnejšou stavebnou firmou na Slovensku za rok 2010 sa stala Granvia Construction. Táto spoločnosť stojí za stavbou rýchlostnej cesty R1 Nitra – Tekovské Nemce. Na vrchol sa dostala len v druhom roku svojej existencie. Rebríček prvej desiatky najlepšie zarábajúcich firiem dokazuje, že slovenské stavebníctvo je v útlme. Tržby za rok 2010 síce piatim firmám medziročne vzrástli, tri z nich sú však spojené s výstavbou R1 a ostatným stúpli zárobky miernejšie. Firmám, ktorých tržby padali, klesli o niekoľko desiatok miliónov eur.

Zlatonosná R1
Za rok majú 344 miliónov eur na tržbách a 11,5-miliónový zisk po zdanení. Ak v spoločnosti Granvia Construction oslavovali minuloročné výsledky všetci zamestnanci spolu, nešlo ani o veľkú oslavu. Vo firme totiž pracuje len 90 ľudí. Na vrchol stavebného rebríčka z pohľadu tržieb sa firma dostala len v druhom roku svojej existencie. Vznikla totiž len ako realizátor projektu PPP R1. Fyzicky nevykonáva žiadne projekčné a stavebné práce. 90 zamestnancov ich len riadi a koordinuje. Za stavbu je zodpovedná materská spoločnosť Eurovia CS, ktorá sa v rebríčku umiestnila na ôsmom mieste „Vytvorenie samostatnej spoločnosti bolo vhodnejšie z logistického i daňového hľadiska. Ďalším dôvodom bola aj podmienka financujúcich inštitúcií, že realizujúca spoločnosť sa nebude aktívne zúčastňovať ani podieľať na iných aktivitách okrem projektu PPP R1,“ vysvetľuje Martin Pekáček, riaditeľ spoločnosti Granvia Construction.

Veľkí hráči oslabení
Tvorca R1 zosadil z trónu spoločnosť Doprastav. Jej tržby sa síce udržali nad úrovňou 300 miliónov eur, ale ich medziročný pokles o 75 miliónov pocítila firma na zisku. Ten sa za rok 2010 prepadol približne o 85 percent pod dva milióny eur. Ako uvádza spoločnosť vo svojej výročnej správe, minulý rok poznačil úbytok verejných súťaží
a znížil sa aj dopyt po nových komerčných centrách. S prepadom tržieb o niekoľko desiatok miliónov eur sa musela vyrovnať aj trojka – spoločnosť Zipp Bratislava. Tá sa však s tým faktom popasovala veľmi úspešne. V roku 2010 stúpol jej už zdanený zisk o takmer 11 miliónov eur. „V čase, keď klesá objem investícií do stavebných projektov a konkurenčné prostredie narastá, sme boli nútení prijať racionálne a úsporné opatrenia, najmä v obmedzení neefektívnej výroby,“ odhaľuje príčiny rastu zisku generálny riaditeľ Zipp Bratislava, Juraj Hirner. S poklesom tržieb o takmer 100 miliónov sa musela vyrovnať spoločnosť Váhostav. Dôvodom môže byť stopnutie výstavby diaľnice D1 zo strany ministra dopravy, Jána Figeľa.

Len dve stratové firmy
Napriek tomu, že stavebníctvo tvrdo doplácalo na ekonomickú situáciu vo svete, minimálne spoločnosti z prvej desiatky rebríčka HN sa sťažovať nemôžu. Do červených čísel sa za rok 2010 dostali len dve. Najviac v minulom roku narazila zrejme spoločnosť Inžinierske stavby. Tržby jej spadli o viac ako polovicu, stratu vyčíslili na 58 miliónov eur. Vo svojej výročnej správe uvádza spoločnosť niekoľko dôvodov, okrem iných zrušenie PPP projektov zo strany štátu, nedostatok nových tendrov a neočakávané náklady na spustených projektoch. Spoločnosť aj z týchto dôvodov prepustila v minulom roku viac ako 340 zamestnancov.

Obrázok

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5377110 ... u-jednotku
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.