Zakážeme zisk, zdaníme bohatých

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Zakážeme zisk, zdaníme bohatých

Odoslaťod duro_z_dediny » 23. Nov 2011 21:32

„Pokiaľ by bol Smer vo vláde, tak sa opäť vráti k PPP projektom, a to veľmi tvrdo,“ vraví šéf najväčšej opozičnej strany Robert Fico

Východniari hovoria, že pán je ten, kto sa nikdy neponáhľa, nikdy sa nerozčuľuje a v krčme nikdy nemusí platiť. Prešiel rok, odkedy TREND oslovil predsedu Smeru-SD so žiadosťou o rozhovor. No i počas neho sa viackrát rozčúlil, takže pánom podľa uvedených kritérií ešte nie je. Robert Fico je však mimoriadne nadaný politický hráč a po predčasnom páde vlády Ivety Radičovej má veľkú šancu stať sa opäť slovenským premiérom. „Budeme na seba dohliadať,“ hovorí R. Fico o fungovaní možnej budúcej veľkej koalície.

Bola okrem predčasných volieb v hre aj rekonštrukcia vlády? Ekonomiku čaká ťažký rok a prípadné rozpočtové provizórium a voľby jej nepomôžu.

Nevyhovárajme sa stále na krízu. Prečo došlo k spomaleniu hospodárskeho rastu na Slovensku? Veď si to sami naplánovali. Pozrite si tú stratégiu, ktorú poslali aj do Bruselu, kde je veľmi jasne napísané, že opatrenia, ktoré robili na začiatku roku 2011, budú viesť k spomaleniu rastu. A ešte jedna poznámka. Čo by ste napísali o Robertovi Ficovi, keby zajtra predložil návrh zákona na zníženie daní z príjmu fyzických a právnických osôb na šestnásť percent? Že som idiot. Mikloš to urobil v marci 2010, ale nikto o tom nehovorí.

Ako bol Smer pripravený na alternatívu, že hlasovanie o eurovale sa nespojí s hlasovaním o vyslovení dôvery vláde?

My sme stále opakovali, že euroval nie je o tučných Grékoch. Euroval je o Slovensku, o eure. Boli sme pripravení euroval za určitých podmienok podporiť.

Obrázok

Čo boli tie podmienky?


To je teraz nepodstatné. Oni nám dali možnosť takú, akú dali. Spojilo sa hlasovanie s dôverou vláde a Smer-SD logicky zahlasoval proti tejto vláde.

Hovoríte, že SDKÚ-DS pripravila túto krajinu o stovky miliónov eur, no zároveň nikoho nevylučujete z povolebnej spolupráce. Čiže plytvanie vám v ambícii vládnuť neprekáža?

Prečo takto staviate otázky?

Lebo takto si ich kladie aj volič.


Viete, čo by mňa viacej zaujímalo ako voliča? Čo tá vláda bude robiť.

To určite. A tiež či sa prestane kradnúť.

Všimnite si, aký je rozdiel medzi nami a stranami pravicového zlepenca. Pravicový zlepenec hovorí iba o tom, kto s kým a za akých podmienok. My hovoríme, čo chceme.

Stále ste neodpovedali na otázku.


Kto vám povedal, že Smer utvorí vládu s SDKÚ-DS?

Smer hovorí, že nikoho nevylučuje zo spolupráce.


Ako môžete niekoho vylučovať?

Tak, že máte nejaké zásady a tie vám bránia spojiť sa s niektorými stranami.


To sú také zbytočné motanice. Ľudia rozhodnú, ako bude vláda vyzerať. My máme štyri jasné priority na zostavenie vlády, ktoré nie sú ideologické. Hovoríme o veľmi silnej a stabilnej vláde. Po druhé, hovoríme o proeurópskej orientácii vlády. Po tretie, hovoríme o ochranárskej pozícii štátu. Nemôžeme upúšťať od toho, že štát prestane fungovať a prestane chrániť ľudí. Štvrtá priorita sú prorastové rozhodnutia. My musíme podporovať hospodársky rast. Pán Soták (Vladimír Soták, šéf Železiarní Podbrezová – pozn. TREND) mal tisíckrát pravdu, keď mi minule povedal: „Precízny účtovník zničí dobrú firmu.“ My sa hlásime aj ku konsolidácii verejných financií, o čom svedčí aj naša účasť na tvorbe zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Ale máme štyri piliere a tie dávame na stôl. Bol by som veľmi rád, keby politické strany ako SDKÚ-DS, Most-Híd či ktokoľvek iný povedali, čo je prioritou ich vládnutia.

Ale však tie sú známe.

Čo je známe? Platinové sitká alebo že budú kradnúť ešte viac?

Ak vám prekážajú platinové sitká, prečo chcete ísť so stranou, ktorej sa táto kauza týka, do vlády?


Keď sa navzájom povylučujeme a potom prídu výsledky parlamentných volieb, nebudeme schopní zostaviť vládu. Takto to nemôže fungovať. Odpoveď na otázku spočíva v niečom inom. Je jasné, že vláda z roku 2006 sa nemôže opakovať. Ak by bola iná vláda ako pravicový zlepenec, tak vzniknú veľmi silné kontrolné mechanizmy.

Aké?

Napríklad ja budem veľmi tvrdo presadzovať, aby kontrolné orgány išli do rúk opozície. Najvyšší kontrolný úrad, Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), toto všetko sa musí vrátiť tam, kde to aj bolo. Po ďalšie, plná miera zodpovednosti strán za celý rezort. Žiadne krížové väzby, že máte nejakého ministra za jednu stranu a má tam štátneho tajomníka z inej strany. Máš rezort – plná zodpovednosť od A až po Z.

ÚVO viedol nominant opozície aj počas vašej vlády. Ako je možné, že minister vašej vlády v tom čase prerobil Slovensku na obchode s emisiami 75 miliónov eur?

Môžete tento obchod s emisiami porovnať s nejakým iným predajom?

Je možné ho porovnať s tým, čo na emisiách zarobila Česká republika.

Ste presvedčený o tom, že Česi majú na účte všetky peniaze? Najprv si to zistite a potom niečo hovorte.

Priemernú cenu za tonu potvrdil vtedajší český minister životného prostredia. Ak bol obchod v poriadku, prečo ste odvolali ministra, ktorý predaj dohodol?

Opakujem, nie je s čím porovnávať. Táto vláda si naplánovala, že predá emisné limity, nepredala nič. Nepredali ani gram. A keď predajú, obávam sa, že predajú za podstatne horšiu cenu, ako sme predali my. Ja som na rozdiel od I. Radičovej konal. Troch ministrov životného prostredia som odvolal pre problémy s riadením ministerstva, čo napokon vyústilo do odobratia celého rezortu z rúk SNS.

O nevýhodnosti slovenského predaja hovoria slová zástupcu Interblue Group (schránková firma, ktorej vtedajšie ministerstvo životného prostredia predalo 15 miliónov ton emisných povoleniek – pozn. TREND) Rastislava Bilasa, podľa ktorého sa neskôr slovenské emisie predali za 8,02 eura za tonu do Japonska. Čo potvrdili aj švajčiarski vyšetrovatelia.

Ja som pripravený s vami hovoriť o emisiách kedykoľvek. Len sa obávam, že teraz je tu vláda I. Radičovej. Môžeme sa baviť aj o tom, koľko prešafáril I. Mikloš.

Ale rozprávame sa o budúcej vláde a chceme vedieť, čo zabráni podobným podvodom, akým bol slovenský obchod s emisiami.

Vytvoria sa kontrolné mechanizmy. Ja som za to, aby sa kontrolné orgány dostali do rúk opozície. Subjekty, ktoré budú vo vláde, budú veľmi opatrne na seba pozerať. Pretože ak by vznikla veľká koalícia, pre každú koaličnú stranu je to veľké riziko. Budeme na seba dohliadať, na každý jeden obchod, ktorý minister urobí.

Ale veľká koalícia predsa nie je v hre?

Kto bude druhá najsilnejšia strana?

Pravdepodobne SDKÚ-DS alebo SaS.


Ja si myslím, že aj KDH to môže byť. Keď budú vo vláde dve strany, ktoré predtým boli politickí oponenti, budú prirodzene dávať jedna na druhú pozor. Čo je na tom nepochopiteľné?

Je to pochopiteľné. Len to nevylučuje možnosť, že si vládne strany budú rozumieť v predražených projektoch, akým bolo napríklad budovanie diaľnic cez PPP projekty.

To, čo je postavené, je super projekt. Za projektom R1 si stojím.

My teraz hovoríme o 1. a 3. balíku.


Ale z tých sa predsa nič nezrealizovalo.

No keby sa zrealizovali podľa plánu, štát by na nich prerobil 1,1 miliardy eur.


Pán redaktor, porovnávajte dve veci. Jedna vec sú stavebné práce a potom sú všetky náklady týkajúce sa prevádzky. Toto uniká všetkým novinárom. Stavebné náklady, napríklad na projekt, ktorý už bol zrealizovaný (R1), boli priemerné až podpriemerné. Viete, ako dopadnú projekty stavieb ciest, ktoré boli touto vládou vytendrované? Dopadne to presne tak ako tunel Branisko alebo bratislavský tunel Sitina. Absolútne poddimenzované zmluvy z hľadiska ceny. Nechápem, o čom sa tu celý čas bavíme.

Bavíme sa o tom, či sa na Slovensku aj po marci 2012 bude plytvať peniazmi daňovníkov ako doteraz.

Budem sa opakovať, ale Smer vzhľadom na ťažkú dobu nebude nikoho vylučovať z povolebnej spolupráce.

Neodpovedáte na otázku.


Ak sa vám to nepáči, nechoďte voliť. Volič nie je padnutý na hlavu.

Smer sa hlási ku konsolidácii verejných financií. Opatrenia, ktoré navrhujete, však prinesú do rozpočtu najviac 340 miliónov eur. Čo je len čosi vyše polovice z výpadku príjmov rozpočtu v dôsledku spomalenia hospodárskeho rastu. Máte predstavu, ako tento výpadok vykryť celý?

Prečo túto otázku nekladiete Miklošovi?

Lebo rozhovor robíme s vami. Keď budeme robiť rozhovor s ministrom financií, opýtame sa ho.


Pán Mikloš vám povie, že na to nemá mandát. Na transformáciu nemocníc majú, ale na konsolidáciu verejných financií nemajú. Úplne zlyhali. Preto, lebo podcenili hospodársky rast. Na začiatku roku 2011, keď sme im namiesto zvýšenia DPH ponúkali bankovú daň, oni ju odmietli. Prišli sme o sto miliónov eur, ktoré sme mohli mať už tento rok. Zlyhali, nevedia, čo majú robiť. Je tu najvyššia nezamestnanosť za osem rokov? Je. Je tu pokles hospodárskeho rastu? Je. Je tu najväčšia inflácia? Je. Je tu pokles reálnych miezd? Je. Toto je výsledok pätnásťmesačného vládnutia.

Naozaj si myslíte, že to spôsobil balíček, ktorý prijala vláda?


Významnou mierou k tomu prispel.

Tento rok je trojpercentný rast.


Ale na budúci rok nebude ani jednopercentný.

Ale predsa nie kvôli úspornému balíčku, ktorý vláda prijala na začiatku roku.


Ja to poviem inak. V roku 2009 sme mali recesiu mínus päť percent. Ako je možné, že v júni 2010 sme odovzdávali krajinu s najvyšším hospodárskym rastom, ktorý sa blížil takmer k piatim percentám? Potom začal klesať, lebo všetko pozastavovali, nestavali sa diaľnice, tlmili sa všetky veci, ktoré sa týkali verejných investícií. A potom ešte prijali balíček.

Otázka bola, ako chcete konsolidovať, keď slovenskej ekonomike hrozí stagnácia.


Musí dôjsť k zvyšovaniu niektorých daní. Banková daň bude vyššia, ako sme pôvodne hovorili. Musíme dostať príjmy do štátneho rozpočtu na úrovni päťsto miliónov. Naše návrhy hovoria o tejto sume. Ponúkneme ich už teraz pri schvaľovaní rozpočtu.

Čo okrem bankovej dane ponúkate?

Zdanenie monopolov a dane pre bohatých.

Dane pre bohatých sú len 180 miliónov eur.


Musíme si postaviť otázku, čo urobíme s daňou z príjmu právnických osôb. Náš prvý návrh je, že vybraným tridsiatim subjektom, ktorých zisk je jedna miliarda (v slovenských korunách – pozn. TREND), sa zvýši sadzba. Ďalej musíme hovoriť o dani z dividend, pokiaľ sa budú používať na súkromné účely. Hovoríme o veľkej bankovej dani a tá daň musí byť naozaj veľká, pretože tam tie peniaze reálne sú. Pýtam sa: čo ponúka pravica?

Teraz hovoríme s vami. Hovoríte o zvyšovaní daní...


Poprosím vás, hovorte to presne: zvyšovanie daní pre bohatých.

Pred voľbami 2010 ste hovorili, že nebudete zvyšovať dane z príjmu fyzických a právnických osôb. V čom je rozdiel medzi vami a SDKÚ?

V tom, že my sme odovzdali Slovensko s najvyšším hospodárskym rastom v Európskej únii. Boli by sme si s týmto hospodárskym rastom vystačili.

Hádam nechcete povedať, že by trval dodnes, keby bol Smer vo vláde?


To vám garantujem, že by boli veľké verejné investície a hospodársky rast by sme verejnými investíciami udržali. My sme nemuseli pristupovať k zvyšovaniu DPH, ako to urobila pravica. Teraz nám odovzdáva táto pravicová vláda verejné financie v katastrofálnom stave. Pokiaľ by bol Smer vo vláde, tak sa opäť vrátime k PPP projektom. Veľmi tvrdo. To hovorím s plnou vážnosťou.

PPP projekty urobia na Slovensku rast?

Veľké PPP projekty majú veľký vplyv na hospodársky rast, to vám garantujem.

Budú tie PPP projekty pripravované tak ako v minulosti?


PPP projekty budú pripravované tak, aby to bolo výhodné pre Slovensko. Tak ako sme postavili R1, verím, že môžeme stavať aj ďalšie diaľnice na Slovensku.

Verejnými investíciami myslíte aj niečo iné, ako sú PPP projekty?


Treba sa pozrieť, v akom stave sú Mochovce. Mám pocit, že sú veľmi utlmené, to znamená, že treba znovu tlačiť investorov, aby veci riešili rýchlejšie. Ďalej je tu napríklad projekt výstavby nového bloku v Jaslovských Bohuniciach. Hlásime sa aj k širokorozchodnej železnici a k ďalším veciam.

Z čoho chcete tieto veľké projekty financovať?


Veď to nie sú všetko projekty, ktoré je potrebné financovať zo štátnych peňazí. To sú projekty, do ktorých pôjde súkromný kapitál.

Vaša vláda dala na oddlženie nemocníc 150 miliónov eur, súčasná na tento účel vyčlenila 350 miliónov eur. Ako chcete ten dvojtaktný režim zadlženie-oddlženie zastaviť?

My nepovažujeme zdravotníctvo za priestor, v ktorom majú platiť trhové pravidlá. To je odpoveď na všetky vaše otázky, ktoré sa týkajú transformácie nemocníc na akciové spoločnosti. Pre nás je zdravotníctvo čosi, na čo, bohužiaľ, bude musieť štát stále doplácať.

To neznie dobre. Znie to demoralizujúco.


Nie je na tom nič demoralizujúce. Je to verejná služba a štát musí stále dohliadať na zdravotníctvo, do akej miery je schopné poskytovať služby na nejakej úrovni. Pre nás zdravotníctvo nemôže fungovať na čisto trhových pravidlách.

My sa pýtame, kedy tam už niekto urobí poriadok, aby sa nemocnice nemuseli stále oddlžovať.


Ako je možné, že za našej vlády lekári, zdravotníci neštrajkovali? V zdravotníctve musíte viesť sociálny dialóg. Pokiaľ nevediete normálny dialóg a pokiaľ pozeráte na tento priestor iba ako na trhový priestor, tak to vždy dopadne tak, ako to dopadlo teraz. Myslím si, že našou povinnosťou je predovšetkým opäť upokojiť pomery v zdravotníctve a vrátiť ľudí k práci.

Čo ale urobíte, aby sa do nemocníc opäť neliali stovky miliónov eur?


Musí prísť normálna bežná racionalizácia všetkých zdrojov, ktoré sa dávajú do zdravotníctva.

Ale na to ste mali štyri roky.


Veď sme udržali sociálny zmier v zdravotníctve.

Za cenu 150 miliónov v podobe nenávratnej pôžičky.


Ak si myslíte, že zdravotníctvo bude fungovať na princípe trhových pravidiel, tak sa veľmi mýlite. Štát musí do zdravotníctva intervenovať.

Keď si to prečítajú riaditelia nemocníc, budú vedieť, že môžu zadlžovať ďalej.


A teraz to nerobia? To je predsa vec riadenia rezortu zdravotníctva. Riaditelia sú odvolateľní v ktoromkoľvek okamihu. Neplníš kritériá, nemocnica ide do straty, tak odchádzaš.

Koľko riaditeľov bolo takto odvolaných za vašej vlády?


Na tomto sa nedohodneme. Opakujem, my nevnímame zdravotníctvo ako trh.

A nie je to tak, že vy tie riešenia nemáte?


Akože nemáme? Ja to zopakujem. Štát musí intervenovať do zdravotníctva.

Ako chcete intervenovať, aby nemocnice nevytvárali dlh?


Viete, v čom je najväčší problém? Momentálne robia v nemocniciach viac výkonov, ako im preplácajú zdravotné poisťovne. Ako je to so zdravotnými poisťovňami? Je v poriadku, že zdravotné poisťovne si ponechávajú zisky? Je v poriadku, že na Slovensku máme kopu zdravotných poisťovní? Vôbec, načo sú nám zdravotné poisťovne?

Hovoríte, že treba mať len jednu zdravotnú poisťovňu?


Podstata problému je vo financovaní zdravotníctva a v súkromných zdravotných poisťovniach, ktoré hľadia jedine na svoj zisk. Buď nájdeme ústavné riešenie, zdôrazňujem ústavné riešenie, ktoré umožní štátu, aby kontroloval zisky zdravotných poisťovní a aby sa tieto zisky automaticky vracali naspäť do zdravotnej starostlivosti. Alebo budeme svedkami toho, že nemocnice budú robiť nadvýkony. A zdravotné poisťovne im to nebudú preplácať, lebo každý manažér poisťovne má na tabuli napísaný zisk, ktorý musí dosiahnuť v priebehu roka.

Opäť v nich zakážete zisk?

Áno, budeme hľadať ústavnú cestu.

Robert Fico (47)

Predseda strany Smer-SD, podpredseda parlamentu a predseda vlády Slovenskej republiky v rokoch 2006 až 2010. Poslancom NR SR bol od roku 1992 za Stranu demokratickej ľavice. V roku 1999 založil vlastnú politickú stranu Smer. Je absolventom Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

© 2011 TREND Holding, spol. s r.o.




16.11.2011 / Marián Leško , Pavel Sibyla

Zdroj:Týždenník TREND, portál http://www.etrend.sk
http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2 ... atych.html
Pre nepredplatiteľov TRENDu, prístupné po 30 dňoch od uverejnenia
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.

cron