Na cesty a vlaky pôjde rekordne veľa

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Na cesty a vlaky pôjde rekordne veľa

Odoslaťod Andrej » 08. Dec 2011 08:02

Ministerstvo dopravy bude mať na míňanie oproti minulému roku viac o 243 miliónov eur.

Na cesty a vlaky pôjde rekordne veľa

Víťazom boja o štátny rozpočet sú slovenskí vodiči a cestujúci vo vlakoch. Na výstavbu ciest a železníc a na ich opravu dá vláda budúci rok
najviac peňazí v histórii. Celkovo majú ísť do infraštruktúry takmer dve miliardy eur.


Najviac na cesty

Výstavba ciest je podľa ekonómov jednou z najlepších investícií na podporu ekonomiky. „Investície do infraštruktúry sú typické protikrízové opatrenia. Výdaje zvyšujú konkurencieschopnosť krajiny a navyše dosah tejto investície na ekonomiku je relatívne rýchly,“ hovorí analytik Next Finance Martin Prokop. „Kvalitná infraštruktúra otvorí viac regiónov Slovenska pre nových investorov, ktorí tam však potrebujú nájsť kvalifikovanú a vzdelanú pracovnú silu,“ dopĺňa ekonóm Volksbank Slovensko Vladimír Vaňo.

Výhodou ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) je aj to, že ceny stavebných prác v posledných dvoch rokoch prudko klesli. Figeľ tvrdí, že už doteraz sa mu podarilo ušetriť okolo 700 miliónov eur.

No podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) budú so stavbami súčasného ministra problémy. Tvrdí, že sa pomaly čerpajú eurofondy. Preto nemusia byť dostupné ani budúci rok. „Úloha zabezpečiť odovzdanie 5,2 kilometra diaľnic ročne na D1 nebude naplnený. Chcem preto skonštatovať to, že práca by sa mala hodnotiť nie na začiatku v sľuboch, ale na konci v realizácii,“ povedal Vážny v rozprave k rozpočtu.

Viac škrtať
Viac peňazí dostanú nielen cesty, ale aj celý rezort. Peniaze navyše dostane aj cestovný ruch. Ministerstvo dopravy si polepšilo spomedzi všetkých rezortov najviac – až o 243 miliónov eur.

Keďže ide o jednu z najväčších zložiek štátneho rozpočtu, ekonómovia by uvítali viac opatrnosti. „Podľa nášho názoru je súčasný rozsah výstavby infraštruktúry nedostatočne podložený ekonomickým prínosom stavieb,“ hovorí analytik Inštitútu INESS Radovan Ďurana. V čase narastaujúceho dlhu by tiež analytici uvítali škrtenie výdavkov. „O mnoho väčšia váha by sa mala dať na znižovanie deficitu. Až v druhom slede by mali riešiť priority jednotlivých rezortov,“ hovorí ekonóm Tatra banky Juraj Valachy.


Porazení rozpočtu

Najviac na nový rozpočet doplatí ministerstvo životného prostredia. Tomu totiž plánované výdavky padnú najviac – takmer o 450 zhruba na 380 miliónov eur. Dôvodom je najmä menej peňazí z eurofondov.

Napríklad na čistiarne odpadových vôd pôjde o 10 miliónov eur menej. S výrazne nižším rozpočtom sa budú musieť uskromniť aj ministerstvá hospodárstva či práce. Rezort práce predpokladá, že najviac ušetrí na podpore sociálne znevýhodnených skupín či na podpore v nezamestnanosti.


http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5408042 ... ordne-vela
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.