Dôchodkové spoločnosti sú pripravené investovať do výstavby

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Dôchodkové spoločnosti sú pripravené investovať do výstavby

Odoslaťod duro_z_dediny » 13. Dec 2011 16:28

Dôchodkové spoločnosti sú pripravené investovať do výstavby diaľnic

Dôchodkové spoločnosti sú pripravené investovať do výstavby diaľnic 1 mld. eur. Slovenskému rozhlasu to potvrdil podpredseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností Viktor Kouřil. Penzijné úspory však diaľniciam pomôžu až po voľbách na jar budúceho roka, ked nadobudne platnosť príslušná legislatíva. Či o takúto formu diaľničnej výstavby bude mať záujem i budúca vláda, nie je isté.

Ambíciu zapojiť do budovania chýbajúcich diaľnic miliardy z II. dôchodkového piliera deklarovala Radičovej vláda prakticky okamžite po nástupe k moci a k takémuto využitiu penzijných úspor sa zaviazala vláda aj vo svojom programovom vyhlásení. Po roku a pol váhania, príprav a zmeny príslušných zákonov však prišiel čas činov a do budovania diaľnic by tak už na jar budúceho roka mohla pritiecť z penzijných fondov 1 mld. eur. Rádiožurnálu to potvrdil vicepredseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností Viktor Kouřil: „Bolo jedno, resp. dve stretnutia. Jedno na ministerstve dopravy, jedno na ministerstve financií. My sme v zásade povedali, že sme ochotní investovať týmto smerom po 1. apríli, lebo dovtedy platí súčasný zákon.“ Aká suma by to mohla byť? Viktor Kouřil: „My sme deklarovali, že niečo okolo 1 mld. eur by sme si vedeli predstaviť.“

Financovanie diaľničnej výstavby z penzijných úspor by malo fungovať na princípe mimoriadnej emisie štátom garantovaných dlhopisov, ktoré by následne odkupovali jednotlivé dôchodkové spoločnosti. Výška úročenia zatiaľ dohodnutá nie je a rovnako tak nie je isté, či štát - presnejšie budúca vláda bude mať záujem o takúto formu financovania diaľničnej výstavby. Slovensko totiž permanentne bojuje s rozpočtovým deficitom a diaľničné dlhopisy by sa ako vládna pôžička do tohoto deficitu započítavali, a tým ho zvyšovali.

Stanovisko rezortu dopravy sa nám napriek snahe zatiaľ získať nepodarilo a ministerstvo financií sa k tejto téme vyjadriť odmietlo s tým, že ide o odbornú otázku, ktorá je v kompetencii Agantúry pre riadenie dlhu a likvidity. Dôchodkové spoločnosti pritom deklarovali, že okrem primeraného úročenia diaľničných dlhopisov majú aj ďalšiu podmienku - stabilitu II. piliera. Viktor Kouřil: „Nemôže sa napr. otvoriť II. pilier. Akonáhle sa otvorí, bude to musieť byť okamžite splatné, keby nejakú vládu napadlo ísť týmto smerom. Lebo keď nám odchádzajú klienti, odchádzajú aj peniaze. A ja ich nemôžem mať blokované na 10 rokov.“

Dôchodkové spoločnosti chceli investovať do slovenských diaľnic už dávno, ešte počas bývalej vlády. Tá to však odmietla a uprednostnila tzv. PPP projekty. O penzijné fondy prejavila záujem až súčasná vláda, jej lídri hovorilo o takejto výstavbe diaľnic ešte v lete minulého roka. Bývalý štátny tajomník rezortu dopravy Ivan Švejna, leto 2010: „Predsa II. pilier bol robený aj z toho dôvodu, že dlhé peniaze sa môžu investovať do infraštruktúry. Bolo by to výhodné aj pre štát, pretože diaľnice by boli lacnejšie, a bolo by to, samozrejme, výhodné aj pre sporiteľov, lebo by mali vyšší výnos ako doteraz.“

Napriek týmto deklaráciám sa za vyše rok a pol vládnutia tejto vlády do diaľničnej výstavby z penzijných fondov neinvestoval ani jeden cent.


13.12.2011 12:00 pridal: Branislav Dobšinský

Zdroj:RTVS, portál http://www.slovakradio.sk
http://www.slovakradio.sk/radio-slovens ... =26028&p=1
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.