Začala sa súťaž na diaľničný úsek s tunelom Višňové

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Začala sa súťaž na diaľničný úsek s tunelom Višňové

Odoslaťod Andrej » 29. Dec 2011 19:34

Začala sa súťaž na diaľničný úsek s tunelom Višňové

29.12.2011

Bratislava (29. december 2011) – Rezort dopravy urobil ďalší významný krok k sceleniu diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a. s., poslala tento týždeň do Úradného vestníka EÚ a Vestníka verejného obstarávania ÚVO oznámenie o vyhlásení tendra na konštrukčne najzložitejší diaľničný úsek na Slovensku: Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala (13,4 km).

Oznamom vo vestníkoch sa oficiálne začala súťaž na úsek, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové. Ten bude po dokončení s dĺžkou 7,5 kilometra najdlhším tunelom na Slovensku. Lehota na prijímanie žiadostí o súťažné podklady je do 17. januára 2012. Otváranie obálok s ponukami od uchádzačov na výstavbu úseku je naplánované na začiatok mája 2012. Ak nedôjde k prieťahom vo verejnom obstarávaní, súťaž by sa mohla ukončiť v polovici budúceho roka. Predpokladaná doba realizácie projektu je päť a pol roka.

"Projekt tunela Višňové sa pripravoval zhruba 30 rokov. Až v roku 2009 však bolo vydané stavebné povolenie. Realizácia štôlne Alžbeta, ktorá je prvou stavbou tunela Višňové, začala pritom už v roku 1998 a spolu s udržiavacími prácami stála 66 miliónov eur. Tieto peniaze zatiaľ ležia ladom a neprinášajú reálny úžitok. Ale verím, že po kvalitnej súťaži by už zhruba v horizonte júna budúceho roku mohol byť známy zhotoviteľ, ktorý bude realizovať túto náročnú výstavbu," povedal prvý podpredseda vlády SR a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ.

Výstavba úseku má prebiehať v režime naprojektuj a postav, v ktorom je vo výraznej miere obmedzená možnosť uzatvárať dodatky k zmluve (tzv. žltá kniha FIDIC - zodpovednosťou zhotoviteľa je doprojektovať realizačnú dokumentáciu a postaviť diaľnicu podľa platných technických noriem a predpisov).

Súťaž na diaľničný úsek s tunelom Višňové je od novembra 2010 už šiestou na diaľnici medzi Žilinou a Prešovom. Súťažou tak prešla, resp. prechádza väčšina úsekov z pôvodného prvého a tretieho balíka PPP. Ide o takmer 75 kilometrov z pôvodných 104 kilometrov, ktoré sa mali stavať cez projekty PPP, kde boli náklady na výstavbu nastavené neprimerane vysoko. Úspešne sú uzavreté už tri súťaže a do výstavby sa tento rok dostalo 37 kilometrov diaľnice D1 pri Martine, Levoči a Prešove. Tesne pred vyhlásením výsledkov súťaže je druhý levočský úsek. Doterajšia úspora na týchto úsekoch oproti projektom PPP vychádza len na stavebných nákladoch na takmer 700 miliónov eur, čo potvrdzuje enormnú predraženosť Ficových PPP projektov.

Predpokladaná hodnota zákazky na žilinský úsek s tunelom Višňové vychádzajúca zo štátnej a rezortnej expertízy je 896,5 milióna eur. Je to o vyše 250 miliónov eur menej ako by tieto dva úseky stáli, ak by sa stavali cez predražený projekt PPP v rámci tzv. tretieho balíka (ide o porovnanie stavebných nákladov so stavebnými nákladmi PPP, teda bez nákladov na údržbu a prevádzku a vysokých nákladov na financovanie PPP, po ktorých zohľadnení by bol rozdiel v cene niekoľkonásobne vyšší). Ministerstvo dopravy očakáva, že cena zo súťaže bude výrazne nižšia ako predpokladaná hodnota zákazky. „Predpokladáme, že transparentná súťaž, v ktorej je veľa konkurentov a v ktorej sa využíva metóda žltého FIDICu, prinesie aj v tomto prípade ďalšie výrazné úspory,“ povedal minister Figeľ.

Lacnejšia výstavba aj financovanie

Po predpokladanom úspešnom ukončení súťaže na ružomberský úsek diaľnice D1 a žilinský úsek s tunelom Višňové sa očakáva, že úspora sa len v stavebných nákladoch dostane nad miliardu eur, teda vyše 30 miliárd bývalých korún. Ešte vyššiu sumu rezort dopravy ušetrí daňovníkom vďaka využitiu lacnejších zdrojov financovania – štát si požičiava na financovanie deficitu štátneho rozpočtu o polovicu lacnejšie ako to malo byť pri financovaní cez PPP.

„Práve pri tuneli Višňové Róbert Fico nazval moje rozhodnutia vlastizradou. Po roku sa ukazuje, prečo ten krik a silné slová. Zrejme tušil, čo ukážu nové, transparentné súťaže. Tie potvrdzujú, že išlo o vlastizradu, ale zo strany Róberta Fica a strany Smer, ktorí za každú cenu presadzovali tieto netransparentné a enormne predražené PPP projekty. S odstupom času môžeme konštatovať, že boli obrovským podvodom na slovenských daňovníkoch, ktorý sa nám podarilo odvrátiť,“ povedal minister Figeľ.

Ministerstvo a NDS sa rozhodli spojiť pôvodné dva úseky medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou do jednej súťaže z ekonomickych dôvodov – umožňuje to stavať efektívnejšie. „Na úsek Lietavská Lúčka – Višňové sa môže použiť vyťažený materiál z tunela a zároveň to umožní zlepšiť prístup pre stavebníkov na úseku s tunelom,“ vysvetlil minister Figeľ.

Dopravné riešenie úseku s tunelom Višňové výrazne odbremení od tranzitnej dopravy mesto Žilina. Pre motoristov prinesie výrazné zvýšenie bezpečnosti a výrazné skrátenie prejazdu úseku medzi Žilinou a Martinom. V súčasnosti to trvá motoristovi približne 30 minút, v prípade dopravných nehôd, zosuvov svahov v Strečnianskej úžine aj niekoľko hodín.

Zdroje financovania

Úsek bude v počiatočnej fáze výstavby financovaný zo štátneho rozpočtu. V prevažnej miere zo zdrojov, ktoré rezort dopravy ušetril vďaka výrazným úsporám vo verejnom obstarávaní na ostatných úsekoch diaľnice D1. Je možné, že sa do financovania zapojí aj úver od Európskej investičnej banky. Od roku 2014 sa počíta tiež s využitím fondov EÚ na programové obdobie 2014 – 2020.

http://www.mindop.sk/index/index.php?id ... rm2=117201
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.