PPP - pre Francúzov hrozba, pre Smer voľba

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

PPP - pre Francúzov hrozba, pre Smer voľba

Odoslaťod Andrej » 29. Jan 2012 21:36

PPP - pre Francúzov hrozba, pre Smer voľba

Budeme mať viac podobných PPP projektov?

Irónia osudu sa postarala o to, že v deň, keď strana Smer predstavila svoje riešenia pre zlepšenie zamestnanosti, jeden z jeho kľúčových navrhovaných nástrojov bol predmetom celostranového "hanopisu" francúzskeho denníku Le Monde. Keď kandidát na predsedu vlády s ústavnou väčšinou hovoril o potrebe PPP projektov, vplyvný európsky denník poukázal na smrteľné riziká verejno-súkromných partnerstiev. Pre Francúzov a Britov.

Denník Le Monde v utorok 24. januára 2011 varoval (link na jeden z článkov na tému), že miliardové PPP projekty, ktoré od roku 2006 zakontrahovali francúzske štátne orgány a samospráva, môžu zadusiť verejné rozpočty. Hoci (na rozdiel od Slovenska - poznámka blogera) nie je ani tak sporná hodnota zákazok z pohľadu stavebných nákladov, rozsiahlosť a náklady na financovanie sú časovanou bombou. Denník poukazuje na zaujímavý fakt, že v biznise so zákazkami v hodnote miliárd eur, 92 % francúzskeho trhu majú podelené tri spoločnosti. Len spoločnosť Vinci má 49,8 % podiel. Je verejnou informáciou, že Vinci je de facto matkou slovenského PPP projektu na rýchlostnej ceste R1 a dvojka na trhu, spoločnosť Bouygues sa angažovala v nerealizovanom prvom balíku PPP.

Vo Veľkej Británii podľa Le Monde bolo realizovaných 700 PPP projektov pre školy, nemocnice, väzenia, cesty. Tento rozsah verejno-súkromných partnerstiev však už prináša veľké problémy. V septembri minulého roka britský minister zdravotníctva Andrew Lansley oznámil, že 60 nemocníc s 12 miliónmi pacientov je na pokraji krachu z dôvodu neschopnosti spácať záväzky z verejnosúkromného partnerstva. Francúzsky denník cituje britského konzervatívneho poslanca a predsedu parlamentného výboru pre štátnu pokladnicu Andrew Tyria, ktorý hovorí, že cez "PPP možno dostať niečo dnes a platiť neskôr... Nemôžeme však takto dúfať, že budúce generácie daňových poplatníkov zaplatia účet." Britská vláda v tomto smere už začala preskúmavať aktuálne zmluvy a hľadať lacnejší model.

Na porovnanie, na Slovensku boli pripravené štyri veľké PPP projekty - prevázka elektronického mýta a tri cestné balíky. Ich celková očakávaná investičná hodnota vyčíslená INEKO-m v januári 2010 bola 6,6 miliardy eur. Alebo ak chcete, takmer 10% HDP roka 2010. O niečo aktálnejšia bola kalkulácia očakávaných výdavkov za tri podpísané PPP balíky na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1 (realizoval sa len jeden na rýchlostnej ceste R1). Tie by sa vyšplhli na úroveň 700 miliónov eur každý rok počas 30 rokov. To je viac ako suma, ktorú mala Slovenská republika do roku 2010 v štátnom rozpočte na výstavbu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest (pohybovala sa na úrovni 400 - 500 mil. EUR). Inak povedané - kvôli vybudovaniu 150 kilometrov by sa na 30 rokov zastavila akákoľvek výstavba a údržba ciest.
Lubomir Tuchscher, štvrtok 26. januára 2012 13:31

Čítajte viac: http://tuchscher.blog.sme.sk/c/287286/P ... z1ksitjUyA
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.