Obyčajní ľudia upozorňujú eurokomisárov na úsek Turany-Hubov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Obyčajní ľudia upozorňujú eurokomisárov na úsek Turany-Hubov

Odoslaťod rastislav5 » 14. Sep 2012 21:49

OĽaNO: V listoch upozorňujú eurokomisárov na porušenie legislatívy
14. 09. 2012 12:13
Ide o porušenie európskej legislatívy a ohrozenie prírody, krajiny a životného prostredia pri výstavbe sporného úseku diaľnice D1 Turany - Hubová

BRATISLAVA 14. septembra (SITA) - Poslanci Národnej rady SR za hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) listom upozorňujú eurokomisárov na porušovanie európskej legislatívy pri výstavbe diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová. Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa OĽaNO Eva Surovková, predseda Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Mikuláš Huba spolu s členom výboru, poslancom Martinom Feckom zaslali oficiálne listy eurokomisárom Janezovi Potočnikovi a Johannesovi Hahnovi. "V listoch chceli upozorniť na porušovanie zákona a ohrozenie prírody, krajiny a životného prostredia pri výstavbe sporného úseku diaľnice D1," doplnila Surovková.
"V prípade vládou preferovaného variantu D1 ide o zjavné porušenie európskych smerníc a dohovorov v oblasti ochrany prírody a krajiny. Požiadali sme preto oboch relevantných eurokomisárov, aby sa zasadili za prehodnotenie trasovania diaľnice D1 a za akceptovanie variantu B1 s tunelom Korbeľka, ktorý už v roku 2002 odporučilo ministerstvo životného prostredia," uviedol pre agentúru SITA Mikuláš Huba a dodal, že by sa tým zabránilo nezvratným škodám na slovenskej a európskej prírode a krajine. Ak Európska komisia podľa jeho slov vyhodnotí posudzovanie variantu ako nesprávne, môže dôjsť až k zastaveniu financovania projektu a dokonca uvaleniu sankcií na Slovensko.
V roku 2005 bol direktívnym spôsobom zmenený variant výstavby diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová z tunelového na povrchový. Táto zmena by v prípade realizácie znamenala zničenie unikátnych prírodných a krajinných hodnôt Kráľovnianskej úžiny na styku Národných parkov Malá Fatra a Veľká Fatra a chránených biotopov európskeho významu. "Proces hodnotenia vplyvov na životné prostredie (EIA) a prijímania rozhodnutí bol zmanipulovaný - ignorovali negatívne stanovisko miestnych obyvateľov i samotnej obce Šútovo, rovnako nerešpektovali záverečné stanovisko rezortu životného prostredia, ktoré ešte v roku 2002 odporučilo variant s tunelom Korbeľka a tiež zamlčali skutočnosti nevýhodné pre údolný variant," priblížil Huba.
Obavy z významných a nezvrátiteľných dopadov na prírodu, krajinu a životné prostredie potvrdilo tiež aktuálne, tzv. dodatočné dobrovoľné hodnotenie vplyvov na lokality sústavy Natura 2000, vypracované kolektívom Petra Rotha v júli a jeho verejné prerokovanie 15. augusta. Experti na ňom podľa Hubu podporili závery Rotha a jeho kolektívu o závažnosti negatívnych vplyvov preferovaného variantu. "Tento postup je nebezpečným precedensom pre ďalšie obdobné prípady, pri ktorých hrozí strata prírodných aj kultúrnych hodnôt. Je neuveriteľné, že slovenské orgány sa sedem rokov vytrvalo snažia presadiť tento devastačný variant diaľnice doslova za každú cenu. Aj napriek opakovaným argumentom významných odborníkov a environmentálnych mimovládnych organizácií, názoru miestnych obyvateľov a napriek záverečnému stanovisku samotného ministerstva životného prostredia,“ uzavrel pre agentúru SITA poslanec NR SR Mikuláš Huba.
V najbližších dňoch budú zástupcovia slovenských ministerstiev vo veci výstavby diaľnice D1 na úseku Turany – Hubová rokovať s Európskou komisiou.

http://www.piestanskydennik.sk/sita-det ... %5D=117019
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.

cron