Skanska neuspela s námietkou v železničnom tendri

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Skanska neuspela s námietkou v železničnom tendri

Odoslaťod doktorandfei » 18. Sep 2012 20:51

Úrad pre verejné obstarávanie zamietol námietku skupiny Skanska proti jej opätovnému vylúčeniu z tendra na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá. Skanska označila rozhodnutie úradu za nesprávne a účelové.

BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zamietol námietku stavebnej skupiny Skanska proti jej opakovanému vylúčeniu z verejnej súťaže na modernizáciu 12-kilometrovej železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

Potvrdila to spoločnosť Skanska SK a.s. s tým, že zamietnutie námietky považuje za nesprávne a účelové, pričom rozhodnutie úradu dostala v pondelok. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú uzavrieť zmluvu na obnovu trate pri Trenčíne so združením na čele s trnavskou firmou TSS Grade, a.s., ktorá je v reštrukturalizácii. Zmluvu pred podpisom musí posúdiť ešte ministerstvo dopravy.

"Je nezmyslom tvrdiť, že spoločnosť Skanska, ktorá na Slovensku realizovala viacero železničných koridorov, a jej zamestnanci nemajú dostatočné referencie práve pre túto stavbu. Ak na iných, už ukončených alebo prebiehajúcich stavbách tieto referencie vyhovujú, sú dostatočné a ŽSR ich niekoľkokrát bez problémov potvrdili, nerozumieme tomu, prečo by práve táto stavba mala byť výnimkou," reagovala v utorok pre agentúru SITA generálna riaditeľka Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Ako ďalej uviedla, paradoxne, na základe tejto nezmyselnej konštrukcie a zdôvodnenia ÚVO by museli byť vylúčení všetci účastníci súťaže.

Železnice vyhlásili tender ešte koncom roka 2009 a ponuky štyroch uchádzačov otvárali v marci 2010. Skanska predložila na vykonanie prác najlacnejšiu ponuku, takmer 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 68 % z predpokladanej ceny 296 mil. eur. Skupina vedená trnavskou firmou TSS Grade, a.s. navrhla druhú najnižšiu cenu, okolo 245 mil. eur.

Projekt by mal byť realizovaný za tri a pol roka a spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie (EÚ) cez Operačný program Doprava (OPD) v terajšom programovom období čerpania eurofondov. Podmienkou je, aby železnice uzavreli zmluvu s vybraným uchádzačom a práce boli ukončené do konca roka 2015.

Skanska pripomenula, že cieľom obstarávania na modernizáciu trate pri Trenčíne bolo získať kvalifikovaného dodávateľa, ktorý najlepšie splní zadané kritériá. "Sme kvalifikovaná spoločnosť pre tieto práce, v súťaži sme dali najnižšiu cenu s úsporou minimálne 40 mil. eur.

V dnešnej ekonomickej situácii Slovenska, kedy štrajkujú učitelia i lekári, je takýto hazard s verejnými európskymi prostriedkami veľkou nezodpovednosťou," dodala Dobišová.

ÚVO na otázku, ako a prečo rozhodol o námietke Skanska, len uviedol, že tretie konanie o námietkach bolo taktiež už ukončené. V tomto roku už zastavil dve námietkové konania o železničnom tendri.

"Rozhodnutie bude po nadobudnutí právoplatnosti zverejnené na internetovej stránke v zmysle zákona o verejnom obstarávaní," dodal pre agentúru SITA tlačový tajomník ÚVO Ján Mažgút.

Podľa informácií agentúry SITA úrad nerozporoval cenu ani nulové položky, čím pri vylúčení Skanska argumentovali železnice. To však nemal byť dôvod na vylúčenie. Úrad sa stotožnil so zdôvodnením ŽSR, že referencie Skanska neboli správne. Železnice žiadali, aby čas stavebnej praxe stavbyvedúcich bol totožný s vydaním osvedčenia Slovenskej komory stavebných inžinierov.

V súťažných podmienkach táto podmienka podľa neoficiálnych informácií nebola uvedená a železnice jej splnenie nemali žiadať ani v iných súťažiach. Podkladom pre vydanie uvedeného osvedčenia je pritom vykonávanie odbornej praxe.

Železnice po opakovanom vyhodnotení súťaže a vylúčení skupiny Skanska vybrali za víťaza uchádzača s druhou najnižšou cenou, čiže združenie na čele s TSS Grade. Trnavská firma, ktorá by mohla železničnú zákazku získať, hoci je v reštrukturalizácii, sa nevyjadrila.

"ŽSR budú postupovať štandardným spôsobom. Po predložení podpísaného návrhu zmluvy o dielo zo strany úspešného uchádzača musia ŽSR preskúmať obsah zmluvy tak, aby bolo dodržané ustanovenie zákona o verejnom obstarávaní. Prípadne uzatvorená zmluva musí korešpondovať so súťažnými podkladmi a s ponukou predloženou úspešným uchádzačom," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Následne bude zmluva spolu s kompletnou dokumentáciou o verejnom obstarávaní predložená na odsúhlasenie ministerstvu dopravy ako riadiacemu orgánu pre OPD. To komplexne posúdi, či postup železníc pri výbere zmluvného partnera bol plne v súlade s pravidlami verejného obstarávania a ak áno, dá súhlas na uzatvorenie zmluvy.

"Ak má byť akcia hradená z finančných prostriedkov EÚ, musí byť stavba dokončená do konca roka 2015. Predpoklady na to sú," potvrdil aj hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Vylúčená Skanska môže podať na súde žalobu o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia ÚVO o jej námietke v železničnom tendri a požiadať o vydanie predbežného opatrenia. Ak by ho súd včas vydal, zmluva by nemohla byť podpísaná až do rozhodnutia súdu vo veci. Skanska tiež môže prípad posunúť na európsky súd a žiadať štát o náhradu škody.

Skanska v minulosti podobne prišla o zákazku na výstavbu žilinského obchvatu na diaľnici D3 Strážov - Brodno. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. súťaž nedávno opakovane zrušila na základe ďalšieho rozhodnutia ÚVO. Stalo sa tak napriek tomu, že podľa súdu bolo ich prvé rozhodnutie o zrušení tendra v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní.


Zdroj - sme portál: http://www.sme.sk
http://ekonomika.sme.sk/c/6537635/skanska-neuspela-s-namietkou-v-zeleznicnom-tendri.html
doktorandfei
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 281
Obrázky: 1
Založený: 10. Máj 2012 09:10

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 14 hostí.

cron