V Bruseli začali rokovania o stavbe D1 Turany - Hubová
BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) začali sériu rokovaní so zástupcami Európskej komisie (EK) o dodatočnom hodnotení vplyvov plánovanej stavby diaľnice D1 Turany - Hubová na chránené biotopy prírody na území Natura 2000.
Predmetom rokovania v Bruseli sú podľa rezortu dopravy aj dodatočné zmierňujúce opatrenia navrhnuté NDS, ktoré majú eliminovať negatívny vplyv stavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom na životné prostredie, a tiež výsledky verejného prerokovávania dobrovoľnej enviro analýzy nezávislého českého odborníka Petra Rotha so zástupcami samosprávy a občianskymi združeniami.
"Ide o sériu rokovaní, ktoré sa ešte len začínajú. Nebudeme preto komentovať ani prejudikovať závery. Veríme však, že rokovania dopadnú čo najlepšie pre Slovensko z pohľadu dobudovania diaľnice medzi Bratislavou a Košicami," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Predstavitelia ministerstva a diaľničnej spoločnosti už v utorok rokovali so zástupcami Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre regionálnu politiku a v stredu rokujú aj so zástupcami generálneho riaditeľstva pre životné prostredie.
Delegáciu ministerstva dopravy vedie štátny tajomník Andrej Holák a sú v nej aj generálna riaditeľka sekcie pre Operačný program Doprava Denisa Žiláková či riaditeľ odboru projektov cestnej infraštruktúry Ľubomír Ďurič. NDS zastupujú generálny riaditeľ Milan Gajdoš a investičná riaditeľka Viktória Chomová.
Minister dopravy Ján Počiatek nedávno povedal, že komunikácia s Európskou komisiou o diaľnici Turany - Hubová je veľmi intenzívna.
V tomto mesiaci sa podľa neho majú uskutočniť dve stretnutia na úrovni ministra aj so zástupcami ministerstva životného prostredia.
"Ideme sa stále pokúšať obhajovať povrchový variant. V opačnom prípade by hrozil iný, tunelový variant, ktorý je zatiaľ veľmi otázny. Je to naozaj o tom, či budeme schopní presvedčiť komisiu o takomto scenári," uviedol Počiatek s tým, že je optimista.
Stanovisko Bruselu je podľa neho potrebné, aby bolo možné pokračovať pri výstavbe severnej časti diaľnice.
Diaľničný úsek Turany - Hubová má po dokončení významne zlepšiť kvalitu života obyvateľov v regióne odklonením dopravy mimo zastavaného územia. Zníži sa hluku a jeho vplyvy na ľudí, ktorí trpia intenzívnou premávkou priamo pod oknami svojich domov.
Po súčasnej ceste prvej triedy č. 18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20 tis. vozidiel. Úsek diaľnice Turany - Hubová je v zásobníku eurofondových projektov a v prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu Brusel preplatí 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt.
Odhadované náklady na stavbu diaľnice Turany - Hubová s tunelmi Rojkov a Havran dosahujú okolo 700 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Ekologickí aktivisti presadzujú novú trasu stavby diaľnice s tunelom Korbeľka, čo by oddialilo začiatok práce o niekoľko rokov.
Poslanci parlamentu za OĽaNO, predseda výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Mikuláš Huba a člen výboru Martin Fecko listom upozornili eurokomisárov pre životné prostredie a regionálnu politiku Janeza Potočnika a Johannesa Hahna, že pri povrchovom variante výstavby diaľnice Turany - Hubová ide o zjavné porušenie európskych smerníc a dohovorov pri ochrane prírody a krajiny.
Poslanci preto požiadali eurokomisárov o prehodnotenie trasy diaľnice a prijatie variantu s tunelom Korbeľka.
streda 19. 9. 2012 12:57 | sita
Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6538450/v-bru ... z26v1yfxoQ