Razenie tunela sa odďaľuje

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Razenie tunela sa odďaľuje

Odoslaťod rempo » 20. Sep 2012 19:37

Dlho očakávaný začiatok výstavby 13–kilometrového diaľničného úseku D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, ktorého súčasťou bude tunel Višňové, sa opäť oddiali.

Národná diaľničná spoločnosť totiž stavebníkom rozposlala druhé kolo otázok a nevedno, ako dlho jej potrvá vyhodnotiť odpovede na ne.

Na technologické riešenia sa znova dopytovala diaľničná spoločnosť združenia, ktoré ponúklo najlacnejšiu verziu stavby Višňové, firiem Skanska a Strabag.

"Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach," tvrdí Magdaléna Dobišová, šéfka Skansky. Konzorcium prišlo do súťaže s cenou 338,3 milióna eur, teda so sumou predstavujúcou 38 percent odhadovaných stavebných nákladov, ktoré sú vo výške 900 miliónov eur.

Diaľničiarom neboli jasné ani technologické riešenia druhej najnižšej ponuky vo výške 382,8 milióna eur, ktorú na stôl predložil Doprastav.

"Od obstarávateľa sme dostali dve žiadosti o vysvetlenie ponuky. Prvú sme dostali 27. júla 2012, obsahovala 8 otázok technického charakteru. Druhú sme dostali 7. septembra 2012, obstarávateľ v nej žiadal vysvetlenie technického riešenia," potvrdila Ľudmila Michálková, asistentka generálneho riaditeľa Doprastavu.

"Toto sústavné dopytovanie si vysvetľujem tým, že ide o veľmi náročnú stavbu. Je tam tunel, rieši sa odvetrávanie, spôsob razenia tunela. Na druhej strane štát netlačí čas, keďže stavba sa bude financovať z eurofondov na roky 2014 až 2020," uvažuje dopravný expert Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. Preklenovací rok 2013 sa ešte môže financovať z úveru od Európskej investičnej banky.

Váhostav, ktorý šiel do obrej štátnej zákazky spoločne s Hochtiefom a tunel Višňové chceli postaviť najdrahšie, za 474,5 milióna eur, žiadne otázky od diaľničiarov nedostal. O pridelenie megazákazky sa teda s najväčšou pravdepodobnosťou stále rozhoduje medzi Skanskou a Doprastavom. Skanska pritom pri niekoľkých štátnych zákazkách svoj boj prehrala.

Len pred pár dňami Úrad pre verejné obstarávanie zamietol námietku Skansky proti jej opätovnému vylúčeniu z tendra na modernizáciu železnice Zlatovce – Trenčianska Teplá a zákazka sa pridelí firme druhej v poradí, trnavskej TSS Grade. Skanska chcela trať zmodernizovať za 201 miliónov, trnavskí stavbári za 245 miliónov eur. Diaľničiari zase začiatkom septembra tohto roka defi nitívne zrušili tender na výstavbu žilinského úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Brodno. Skanska tu ponúkla najnižší rozpočet, 163 miliónov eur.

Diaľnica s tunelom Višňové mala byť hotová do roku 2017, reálnejšie sa však javia odhady, že bude k dispozícii až v roku 2020.

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/razenie-tunela- ... z272KOtjuc
História a súčasnosť výstavby diaľničnej siete na Slovensku na stránke http://www.historiadialnic.sk/
Obrázok používateľa
rempo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 745
Obrázky: 2319
Založený: 22. Feb 2010 00:25

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.

cron