Otáľanie s diaľnicou spôsobí viac nehôd

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Otáľanie s diaľnicou spôsobí viac nehôd

Odoslaťod Andrej » 21. Sep 2012 09:37

Otáľanie s diaľnicou spôsobí viac nehôd
Eva Bullová | 20. septembra 2012 20:00 - aktualizované 21.9.2012 8:00
http://spravy.pravda.sk/otalanie-s-dial ... nomika_p60

Definitívny verdikt, akou trasou povedie dlho očakávaná martinská diaľnica D1 medzi Turanmi a Hubovou, či povrchovou s dvomi menšími tunelmi Rojkov a Havran alebo iba cez tunel Korbeľka, dajú onedlho bruselskí eurokomisári. Štát obhajuje v Bruseli povrchový variant, ochranári sa zase bijú za päťkilometrový tunel Korbeľka.

Experti z Výskumného ústavu dopravného navyše pred pár dňami zaslali komisárom odbornú štúdiu, v ktorej presadzujú štvorprúdovku po povrchu.

Argumentujú tým, že projekt s tunelom Korbeľka, ktorý by mal podľa milovníkov prírody stáť na mieste budúcej diaľnice, ani zďaleka nie je pripravený a trvalo by približne sedem ďalších rokov, kým by sa začal raziť. "Sedemročný odklad dobudovania diaľnice spôsobený aplikáciou tunela Korbeľka, možno spôsobí v konečnom dôsledku omnoho viac negatív, ako by tomu bolo v prípade budovania povrchového, investične pripraveného variantu diaľnice. Aj keď ten je menej vhodný pre životné prostredie," uvažuje Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného.

V súčasnosti sa autá predierajú cez pohoria Malej Fatry po ceste prvej triedy a za posledných päť rokov došlo po strete s vozidlom k úhynu 22 kusov väčšej zveri. Koncom minulého roka zomrel na ceste medzi Turanmi a Sučanmi mladý vodič, ktorý sa so svojou Felíciou snažil vyhnúť diviakovi.

Palčák na základe štatistík tvrdí, že na cestách prvej triedy sa stane osemkrát viac nehôd ako na diaľniciach. A teda, kým by sa čakalo na dostavbu martinskej diaľnice, na súčasnej ceste I/18 by za sedem rokov došlo k 35 stretom zvieraťa s autom.

Jeho slová potvrdzuje aj fakt, že odkedy sa postavila napríklad rýchlostná cesta R1 z Nitry do Tekovských Nemiec, stalo sa na nej len deväť dopravných nehôd, pri ktorých vyhasol jeden ľudský život.

Ak by sa teda začala stavať spomínaná diaľnica po povrchu, za sedem rokov by sa podľa štatistík mali stať asi tri či štyri takéto vážne dopravné nehody s následkami na zdraví. Výstavba štvorprúdovky, tak ako je naplánovaná teraz, by sa totiž mohla odštartovať začiatkom roka 2013. Najväčším problémom stavby je však vyriešenie otázky, ako zabezpečiť pohodlný život prítomnej veľkej zveri, teda medveďovi a rysovi. Na ich prítomnosť poukázala odborná štúdia českého experta Petra Rotha, ktorý diaľničiarov upozornil na výrazne negatívny vplyv štátom protežovaného variantu na životné prostredie.

Ján Topercer, samostatný vedecký pracovník a ekológ z Botanickej záhrady Univerzity Komenského, sa preto nazdáva, že trasovanie treba zmeniť.

"Zmierňujúce opatrenia sa zjavne vyčerpali alebo ani nikdy neboli. Preto treba zjavne zvoliť iný variant trasy," vraví Topercer. Za tunel Korbeľka je aj predseda Výboru Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Mikuláš Huba (OĽaNO).

"V prípade vládou preferovaného variantu ide o zjavné porušenie európskych smerníc v oblasti ochrany prírody a krajiny. Požiadali sme preto oboch relevantných eurokomisárov, aby sa zasadili za prehodnotenie trasovania diaľnice a za akceptovanie variantu s tunelom Korbeľka," dodáva Huba.

Tunelové riešenie si však vyžiada väčšie investičné náklady oproti povrchovému variantu, pri ktorom sa predpokladá náklad 700 miliónov eur. Konečný verdikt vynesú eurokomisári.

"O výsledkoch rokovaní bude možné hovoriť v najbližších týždňoch, keď prebehnú ďalšie kolá rokovaní a bude známe definitívne stanovisko Európskej komisie. My pevne veríme, že bude pozitívne, ale nemôžeme prejudikovať," dodal hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

Príroda a diaľnica Turany - Hubová

kým štát sa prikláňa k povrchovému variantu s dvoma malými tunelmi, ochranári sú za jeden dlhý tunel Korbeľka

príprava a začiatok výstavby tunela Korbeľka by potrvali najmenej sedem rokov, kým povrchový variant sa môže hneď stavať

na diaľniciach býva až 8-násobne menej nehôd spôsobených zrážkou auta so zvieratami, oproti cestám prvej triedy

oddialenie výstavby by tak na úseku mohlo spôsobiť až o 30 nehôd viac, ako keby sa hneď začala stavať diaľnica

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/otalanie-s-dial ... z275jqtnQu
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.