Všetky cesty vedú do Žiliny

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Všetky cesty vedú do Žiliny

Odoslaťod slafko1 » 25. Sep 2012 12:19

Všetky cesty vedú do Žiliny
Príbeh súkromného výskumného ústavu, na ktorom stojí a padá erudovanosť ministerstva dopravy
19.09.2012 / Pavel Sibyla

Krátko po siedmej sa na televíznej obrazovke zjaví distingvovaný pán s fúzmi, ktorý odpovedá redaktorovi na otázky týkajúce sa dopravy. Názov inštitúcie, ktorú reprezentuje – Výskumný ústav dopravný (VÚD), budí dojem, že Ľubomír Palčák je správna voľba, ak je cieľom príspevku podať objektívny pohľad na zvolenú tému. To, že žilinský ústav je súkromná firma, ktorej časť tržieb výrazne závisí od záujmu štátu o jej služby, sa však divák zo žiadnej reportáže nedozvie. Znamená to, že o objektívnom názore na kroky politikov v doprave nemôže byť ani reči? A ako k tomu došlo, že odborné činnosti v hodnote státisícov eur nedokáže ministerstvo dopravy pokryť vlastnými ľuďmi?

Privatizačná láska

Pevný vzťah ministerstva dopravy a žilinskej akciovky má korene ešte v časoch, keď Ľ. Palčák s kolegami a Zväzom priemyselných podnikateľov Slovenska kúpili podnik s dlhoročnou tradíciou od štátu. Noví majitelia sa v privatizačnej zmluve zaviazali ďalej sa venovať výskumu a poskytovať „servisnú činnosť pre Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, certifikáciu, inšpekciu a skúšobníctvo v oblasti dopravy najmenej po dobu 10 rokov“. Obdobie viazanosti sa končí práve v tomto roku.

Podľa Ľ. Palčáka približne dve tretiny tržieb VÚD pochádzajú z činnosti, ktorá by sa dala označiť ako veda a výskum. V nej podstatný podiel patrí rôznym technicko-ekonomickým analýzam či zberu a vyhodnoteniu štatistických dát, ktoré na základe podmienky z privatizačnej zmluvy zabezpečuje VÚD pre rezort dopravy.

Záväzok neznamenal povinnosť štátu zahŕňať VÚD zákazkami. No keďže politici nasledujúcich desať rokov vytrvalo pracovali na úpadku kvality štátnej správy, žilinský podnik ostal jedinou adresou, z ktorej bolo možné získať odborné stanoviská a podklady týkajúce sa automobilovej či železničnej dopravy.

V praxi to funguje tak, že ministerstvo dopravy každé štyri roky vyhlási verejné obstarávanie na „zabezpečenie trvalých a analytických činností pre oblasť dopravy“. O zákazku za milióny eur sa až na jednu výnimku uchádza len VÚD. Spoluprácu žilinskej firmy a štátu následne upravuje rámcová dohoda, v ktorej je definované, čo všetko, v akom čase a za akú sumu VÚD ministerstvu vypracuje. Posledná dohoda z júla 2010 predpokladá realizáciu činností, za ktoré si VÚD za štyri roky (čím sa o dva roky prekročí minimálna zazmluvnená dekáda) vyfakturuje spolu 2,6 milióna eur bez dane.

http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2 ... iliny.html
Obrázok používateľa
slafko1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 356
Obrázky: 378
Založený: 06. Feb 2010 19:22

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 17 hostí.