Počiatek mámi od Bruselu áno pre diaľnicu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Počiatek mámi od Bruselu áno pre diaľnicu

Odoslaťod aquila » 28. Sep 2012 13:08

NDS sľubuje promenádu pre zvieratá ponad diaľnicu D1 pri Martine
28.09.2012 / Jana Morháčová

Veľkosť textu
Poslať e-mailom
Oznámiť chybu
Vytlačiť
Diskusia (4 reakcií)

Šéfovia z Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a ministerstva dopravy sľúbili Bruselu opatrenia v prospech životného prostredia v odhadovanej hodnote 100 až 200 miliónov eur. Chcú tak dosiahnuť, aby nemuseli meniť pôvodnú naplánovanú trasu úseku diaľnice D1 medzi Martinom a Ružomberkom. Štát naďalej trvá na trase s dvoma malými tunelmi a odmieta ekológmi presadzovaný variant s dlhým takmer šesťkilometrovým tunelom Korbeľka.

Peniaze majú smerovať do historicky najveľkorysejších ekologických opatrení na zmiernenie dopadov diaľnice na prírodu. Na získanie súhlasu Slovensko lobuje súčasne cez úradníkov a europoslancov.

Výstavba vyše 13,5-kilometrového úseku s názvom Turany - Hubová je od roku 2009 pozastavená Európskou komisiou. Na pokuse postaviť ho si už vylámali zuby dve vlády. Zároveň je to posledné neisté miesto pri sľuboch o termínoch na skompletizovanie diaľnice z Bratislavy do Košíc. Brusel povie trase definitívne áno či nie do mesiaca.

Ekodukty, steny, elektrina v plote

Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) odmietli pre TREND konkretizovať opatrenia. Urobia tak vraj až po odpovedi z Bruselu. Obávajú sa novej vlny protestov a diskusií s ekológmi.

Podľa informácií TRENDU chce NDS v jednom z navrhovaných opatrení nahradiť pôvodnú dvojicu malého a väčšieho ekoduktu (zelený ekologický koridor alebo nadchod pre zviera ponad diaľnicu) štyrmi veľkými ekoduktami. Pozdĺž diaľnice v najcitlivejších častiach plánuje štát postaviť až štyri metre vysokú špeciálnu protihlukovú stenu, ktorá má zachytávať okrem hluku aj rušivé svetlo automobilov.

NDS tiež prekreslila niekoľko mostov – predĺžila ich tak, aby minimalizovala zárezy trasy diaľnice do kopcov. Celú trasu tiež špeciálne oplotí. Nemali by sa tak zopakovať skúsenosti z iných úsekov, kde sa zvieratá dostali cez plot. Ako poistka bude pozdĺž úseku súčasne aj elektrický ,,ohradník“, ktorý elektrickým šokom zviera odplaší. Súčasne bude NDS platiť šesťročný monitoring pohybu zvierat.

,,Ide o veľkorysé riešenie nebývalé na Slovensku,“ uviedol Slavomír Finďo z Národného lesníckeho centra, ktorý pôsobil ako konzultant opatrení. Bližšie informácie neuviedol. Podľa NDS ide o opatrenia v hodnote do 200 miliónov eur, niekoľko oslovených odborníkov pre TREND uviedlo, že určite by mali stáť nad 100 miliónov eur.

Úspech drží v rukách špecialista

Opatrenia Slovensko vypracovalo ako reakciu na dobrovoľne vyžiadaný posudok Bruselom akceptovaného odborníka Petra Rotha. Ten v lete tohto roku predložil komplexnú správu o hodnotení vplyvu trasy na chránené územia Natura 2000. Išlo už celkovo ôsmy posudok o dopadoch trasy. P. Roth našiel 56 dotknutých predmetov ochrany (lokalít či zvierat), z ktorých sa tri ukázali ako problematické - mostný pilier v cennom náplave vo Váhu a významný negatívny vplyv na teritórium a migráciu rysa ostrovida či medveďa hnedého.

Zmierňujúce opatrenia diaľničiarov vraj boli minulý týždeň v Bruseli ocenené. Výsledný verdikt o tom, či môže Slovensko postaviť cestu po povrchu, však stojí na stanovisku P. Rotha.

Zamietnutie trasy úseku zo strany Európskej komisie (EK) spôsobilo v roku 2009 a 2010 pád prvého a najväčšieho balíka z troch diaľničných projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP) za 10 miliárd eur. Pre zamietavý postoj Bruselu zaváhali banky pri financovaní projektu. O rozbeh výstavby sa pokúšala neúspešne aj vláda Ivety Radičovej v rokoch 2010 až 2012.

dialnica_strauch

Argumentácia sa zostruje

NDS okrem zmierňujúcich opatrení európskych úradníkov presviedča, že ekológmi žiadané pretrasovanie by znamenalo predĺženie stavby o sedem rokov a predraženie diaľnice. Nasadenie štátu a NDS na presadení nimi navrhovanej trasy je obrovské. Ministerstvo dopravy si od Výskumného ústavu dopravy zo Žiliny objednalo predpovede, koľko ľudských životov, mŕtvych zvierat a materiálnych škôd hrozí, ak sa výstavba oneskorí. Dôvodom má byť nadpriemerný počet kolízií na súčasnej preťaženej ceste prvej triedy s priemerným prejazdom 25-tisíc áut denne. Minister dopravy Ján Počiatek si dokonca objednal inzerciu v súkromných médiách na podporu týchto tvrdení.

Ekológovia tieto argumenty odmietajú. Upozorňujú na technicko-ekonomickú štúdiu v zásuvke NDS z roku 2010. Tá porovnávala tri možné trasy diaľnice na úseku z ekonomického, ekologického a realizačného hľadiska. Potvrdila, že dnes presadzované riešenie je najdrahšie, vyjde do 700 miliónov eur. Trasa cez tunel Korbeľka (5,9 km) a tunel Havran (2,9 km) je síce o niečo dlhšia, ale takmer o 200 miliónov lacnejšia.
Súvisiace články

Eurofondy smerujú z hlavného ťahu na Kysuce
Diaľnicu pri Martine postaví Širokého Váhostav-SK

Rovnako lacnejšie bolo aj ďalšie riešenie s veľkým diaľnično-železničným tunelom Veľká Fatra (9,4 km). Ekologickí aktivisti odmietajú aj argumenty o zásadnom viacročnom oneskorení. Poukazujú na skutočnosť, že v čase rýchlej prípravy úseku pre PPP projekt v rokoch 2009 a 2010 dokázal štát a ním priamo oslovené firmy pripraviť dokumentáciu pre územné rozhodnutie za šesť týždňov. Projekty pre stavebné povolenie boli hotové za neuveriteľných šesť mesiacov. Celé riešenie údolného variantu v náročnom území sa podľa ekológov podarilo správoplatniť počas trištvrte roka.

Ilustračné foto na titulke - SITA

© 2012 TREND Holding, spol. s r.o.

http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... lnicu.html
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 14 hostí.