Sedem krajín EÚ chce zaradiť Via Carpatia medzi hlavné prior

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Sedem krajín EÚ chce zaradiť Via Carpatia medzi hlavné prior

Odoslaťod Andrej » 03. Okt 2012 10:36

Sedem krajín EÚ chce zaradiť Via Carpatia medzi hlavné priority únie

03. 10. 2012

Zástupcovia siedmich členských krajín EÚ, ktoré sa zapojili do severo-južného dopravného projektu Via Carpatia, sa dnes v Bruseli dohodli na tom, že tento koridor by mal byť v rámci únie povýšený na vyššiu úroveň, čiže, aby sa stal súčasťou hlavnej siete dopravnej infraštruktúry. Informáciu potvrdil poslanec NR SR Ján Hudacký.
Rokovanie, ktoré sa na podnet jedného z poľských europoslancov konalo na pôde Európskeho parlamentu, mal pôvodne za slovenskú stranu podporiť aj štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja František Palko. Na konferencii ho nakoniec zastupoval vedúci Stáleho zastúpenie SR pri EÚ Ivan Korčok. "My sme spolu s veľvyslancom vyjadrili plnú podporu tomuto projektu," uviedol Hudacký v rozhovore pre TASR.

Hudacký, ktorý je aj predseda parlamentného hospodárskeho výboru, poznamenal, že na Slovensku je súčasťou projektu Via Carpatia tá časť rýchlostnej komunikácie R4, ktorá sa už čiastočne rieši, keďže sa pracuje na úseku Košice-Milhosť. Ukončený by mal byť začiatkom roka 2013. Druhá časť R4 ako súčasť Via Carpatia by mala ísť od poľských hraníc po Prešov, kde cez diaľnicu D1 bude napojenie na južné hranice s Maďarskom.

"Táto časť sa má riešiť až po roku 2014, pravdepodobne zo štrukturálnych a kohéznych fondov EÚ, v rámci budúceho sedemročného rozpočtu únie," uviedol Hudacký. Via Carpatia je súčasťou Celoeurópskej dopravnej siete (TEN-T), dopravný koridor spája sedem krajín EÚ - Litvu, Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Grécko. Hudacký však upozornil, že tento koridor bol zaradený do vedľajšej dopravnej siete EÚ, do takzvanej "comprehensive network".

"Išlo tu o to, aby zástupcovia všetkých siedmich krajín, ktorých sa Via Carpatia dotýka, dali jasnú prioritu projektu spájajúcemu východnú časť Európy zo severu na juh, a aby sme to zaradili do hlavnej dopravnej siete EÚ," opísal zmysel dnešného stretnutia Hudacký. Podľa jeho ďalších slov sa v EÚ dnes riešia skôr západno-východné prepojenia a je stále málo severo-južných cestných prepojení.

Hlavná dopravná sieť EÚ, takzvaný core network, z pohľadu Európskej komisie vytvára základnú "chrbtovú kosť" celoeurópskej dopravnej infraštruktúry. A práve pre výstavbu hlavnej dopravnej siete pôjde najväčšia časť budúcich eurofondov určených pre oblasť dopravy. Podporovatelia koridoru Via Carpatia tvrdia, že aj ich projekt by mal byť zaradený do hlavnej dopravnej siete EÚ. Argumentujú pritom aj vysokým sociálno-ekonomickým prínosom tejto cesty pre regióny, cez ktoré bude prechádzať. Na Slovensku cez Prešovský a Košický kraj.

"Obyčajne sú tieto regióny sociálne a ekonomicky zaostalé. Aj toto sme dnes zdôrazňovali a v mojom vystúpení som upozornil, že Prešovský a Košický kraj, cez ktoré R4 prechádza, sú v porovnaní so západnými regiónmi Slovenska ďaleko zaostalejšie, a to nehovorím o porovnávaní s inými vyspelými regiónmi v EÚ," povedal Hudacký. Upozornil, že na Slovensku sa na tomto projekte zhodla koalícia aj opozícia. Nie sú tam zásadné rozpory, otázkou podľa neho bude iba to, ako táto vláda a vlády po nej, nastavia priority z hľadiska financovania tohto projektu.


transport.sk, TASR

http://www.transport.sk/spravy/cestna-i ... -unie.html
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.