Na 60 výpadovkách sa zruší doterajšia päťdesiatka

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Na 60 výpadovkách sa zruší doterajšia päťdesiatka

Odoslaťod Andrej » 07. Okt 2012 12:24

Na 60 výpadovkách sa zruší doterajšia päťdesiatka
Peter Kováč | 5. októbra 2012 20:00 - aktualizované 6.10.2012 15:00
Striktnému predpisu rýchlosti päťdesiat kilometrov za hodinu na výjazdoch z obcí je koniec. Ministerstvo vnútra pripravilo zoznam šesťdesiatich úsekov ciest, v ktorých je maximálna rýchlosť skôr limitujúca a vodičov vraj zbytočne spomaľuje.

Autor: Pravda

Dodatočným značením ju preto začalo zvyšovať. Niekde aj dvojnásobne. Dopravní analytici zmenu vítajú, podľa nich sa tým nielen zrýchli premávka a predíde zápcham, ale aj zlepší akceptovanosť predpisov zo strany vodičov.

Zoznam zbytočne spomalených ciest vypracovali dopravní inžinieri okresných a krajských dopravných inšpektorátov a ministerstvo už podľa neho začalo dotknuté úseky nanovo označovať.

"Návrhy boli zaslané správcom ciest, aby určili príslušné dopravné značenie. Doteraz bolo z týchto návrhov schválených a vyznačených 15 úsekov," povedala Pravde Natália Hattalová z komunikačného odboru rezortu vnútra.

V praxi to znamená, že vodiči už môžu pridať napríklad na konci Považskej Bystrice smerom na Milochov, kde stúpla rýchlosť na 70 kilometrov za hodinu či v Žiline v časti Brodno, kde stúpla až na sto. V ďalších 45 úsekoch by sa rýchlosť mala meniť už v najbližšom období.

Dopravný analytik Jozef Drahovský rôzne posudzovanie rýchlosti na výjazdoch z obcí víta a hovorí, že päťdesiatka bola v mnohých miestach prehnaná. "Je oveľa rozumnejšie, aby sa tam, kde je to možné, maximálka dvihla, ako tvrdošijne trvať na svojom a za každú cenu vodičov pokutovať," hovorí s tým, že od vyššej rýchlosti očakáva najmä plynulejšiu premávku.

"Pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu na celom úseku v meste a aj na výjazde z neho cítiť každé zakolísanie v premávke až vnútri v meste. Ak sa však rýchlosť smerom von z mesta postupne zvyšuje a autá odchádzajú plynulo, netvoria sa tak často dopravné zápchy," vysvetľuje Drahovský.

Nové opatrenie pozitívne hodnotí aj generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák, podľa ktorého sa o potrebe auditu predpísaných rýchlostí v obciach hovorilo už v minulosti. "Podľa štúdie a porovnaní so zahraničím, ktoré sme vtedy robili, má totiž päťdesiatka opodstatnenie len tam, kde je predpoklad konfliktu s chodcami, cyklistami či deťmi. Vždy však musíme hľadať konsenzus medzi bezpečnosťou, ale aj plynulosťou," hovorí

Navyše, ak stúpne rýchlosť aj na miestach, kde bola dosiaľ zbytočne nízka, vodiči podľa neho zmenia aj svoj prístup k samotným predpisom. "Keď sa totiž povinná päťdesiatka na niektorých miestach zdá ľuďom zbytočná, akceptácia sedemdesiatky či osemdesiatky na výpadovkách bude predsa len vyššia," dodáva Palčák.

Dobrým príkladom zbytočnej päťdesiatky je podľa analytikov výjazd z Jaroviec smerom na hranicu s Rakúskom, kde by po novom mala byť už deväťdesiatka. "Takáto rýchlosť tu vždy aj bývala, no neskôr, keď sa Jarovce pričlenili k Bratislave, tak tu z politického rozhodnutia zmenili päťdesiatku. Teraz sa to len dáva späť do pôvodných parametrov," hovorí Drahovský.

Oslovení starostovia problém s rýchlejšou jazdou v ich obciach nemajú, hoci niektorým prekáža, že s nimi o tom nik nehovoril. Posťažoval sa na to Pavel Škodler z Jaroviec či starostka Tulčíka Janka Šoltésová, aj keď návrh podporuje. "Dopočula som sa o tom len od iných, no myslím, že vyššia rýchlosť by u nás mohla byť," reagovala s tým, že v obci je po jednej strane chodník, a tak by nová sedemdesiatka nemala byť problémom ani pre chodcov. "Máme tu výjazd do obce z kopca, takže, aj keď s vyhodenou rýchlosťou, sa u nás aj tak chodilo po celej dedine rýchlejšie," povedala Šoltésová.

Naopak, pri niektorých obciach ministerstvo zrejme narazí na odpor. Stalo sa tak už napríklad v prípade šarišskej obce Demjata, kde navrhnutú sedemdesiatku odmietol správca cesty a proti je aj starosta Vladislav Bašista. "Máme tu most, ktorý na vyššiu rýchlosť nespĺňa podmienky a v zime by s tým boli problémy, preto s niečím takým nesúhlasím," reagoval.

Aj keď podobných prípadov by po posúdení správcov ciest ešte mohlo byť viac, ministerstvo obciam odkazuje, že v týchto nejednoznačných prípadoch ich neobíde. "Zvolá sa pracovné stretnutie všetkých zúčastnených strán - cestný správny orgán, správca komunikácie, polícia - a budú sa viesť rokovania a diskusie," hovorí Hattalová.

O zvyšovaní rýchlosti na výpadovkách obcí hovoril šéf rezortu vnútra Robert Kaliňák ešte v júni. Podľa jeho slov sa totiž povinná päťdesiatka platná až do záverečnej značky konca obce v niektorých prípadoch nechtiac stala príčinou zhoršenej plynulosti dopravy. Ako však dodal, dôvod na plošný návrat šesťdesiatky nevidí, keďže efekt jej zrušenia sa okamžite prejavil na štatistikách. "Ukázalo sa, že po prijatí nového zákona v roku 2009 sa dramaticky znížila úmrtnosť na cestách, prakticky o 40 percent," uviedol.

Opätovné dvíhanie rýchlosti vo vybraných úsekoch podľa ministerstva nijako neovplyvní chodcov či cyklistov, keďže vo všetkých prípadoch podľa neho ide o miesta, kde sa prakticky chodci nevyskytujú, alebo majú na pohyb vyčlenený osobitný priestor.

Obrázok

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/na-60-vypadovka ... z28bjAOTMu
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.