Ministerstvo aktualizuje termíny výstavby diaľnic

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Ministerstvo aktualizuje termíny výstavby diaľnic

Odoslaťod sergej » 08. Okt 2012 15:19

Vláda má v decembri prerokovať Plán aktualizácie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, na ktorom v súčasnosti pracuje ministerstvo dopravy. Až po jeho odsúhlasení budú presne známe termíny začatia prác na jednotlivých diaľničných úsekoch prechádzajúcich kysuckým regiónom.

http://kysuce.sme.sk/c/6560043/minister ... alnic.html

ČADCA. Podľa ministerstva dopravy je najpotrebnejší pre Kysuce iba 5,8 kilometrový úsek plánovanej diaľnice D3 smerujúci z Čadce po Svrčinovec. Parametre cesty I/11 sú tam najhoršie, keďže vedie zastavaným územím. Z priemerne 13-tisíc vozidiel denne vyše 40 percent tvoria nákladné.

V roku 2016 mal byť úsek Čadca – Svrčinovec hotový

S výstavbou diaľničného úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa malo začať v apríli budúceho roka, výstavbu plánovali ukončiť v októbri 2016 pri predpokladaných nákladoch 195 102 603 €.

„Kysucká D3 je dôležitým prvkom diaľničnej infraštruktúry na Slovensku. Preto sme intenzívne začali riešiť najzávažnejšie problémy viacerých úsekov tejto diaľnice smerujúcej zo Žiliny na Poľsko (aj do ČR prostredníctvom rýchlostnej cesty R5, ktorá bude pripojená na D3), najmä zdĺhavé majetko-právne vysporiadanie. V súčasnosti prebieha verejné obstarávanie na úsek Svrčinovec – Skalité, pre nízku intenzitu dopravy zatiaľ v polovičnom profile. Robíme prípravy na to, aby sme v tomto roku mohli rozbehnúť súťaž na úsek Žilina, Strážov - Žilina, Brodno. Čo sa týka zvyšných od Kysuckého Nového Mesta až po Čadcu (vrátane toho po Svrčinovec) projektové práce prebiehajú tak, aby sme mohli výstavbu rozbehnúť v rokoch 2014 až 2015,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Podľa jeho slov sú na úseku Svrčinovec – Skalité vysporiadané všetky pozemky, okrem tých vo vlastníctve neznámych vlastníkov, ktoré spravuje Slovenský pozemkový fond. „V súvislosti s úsekom Čadca Bukov – Svrčinovec, tam sa majetko-právne vysporiadanie iba rozbieha, ide o približne 1310 pozemkov. Koľko vlastníkov nebude ochotných podpísať zmluvy, aj to, koľkí sa budú vyvlastňovať, ukáže až blízka budúcnosť,“ povedal hovorca.

Dodal, že presné termíny výstavby budú v Pláne aktualizácie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý pripravujú: „Podľa plánu práce vlády na tento rok sa tento materiál má prerokovávať v decembri. Robíme všetko pre to, aby sme dosiahli skorší termín. Keď bude dokument hotový, budeme vedieť odpovedať na všetky otázky ohľadne termínov, odhadovaných nákladov, prioritizácie jednotlivých úsekov a podobne.“

Situácia vo Svrčinovci je neúnosná

Svrčinovec celé roky bojuje za výstavbu diaľnice, v októbri 2010 tam dokonca miestni obyvatelia iniciovali protestnú akciu, keď zablokovali na hlavnom cestnom ťahu dopravu.

Najhoršia situácia býva z piatku na sobotu a z nedele na pondelok, keď sa kamióny snažia dobehnúť stratený čas, pretože cez víkend majú zákaz jazdy a musia stáť na odstavných plochách. Po uplynutí tohto času sa ich rúti za sebou aj niekoľko desiatok.

Medzivládnu dohodu Slovensko neplní

Čo sa týka vyše 12-kilometrového úseku D3 Svrčinovec - Skalité s dvomi kratšími tunelmi Svrčinovec a Poľana, ten by mal umožniť priame napojenie od Žiliny na Poľsko aj pre ťažkú nákladnú dopravu. Obe krajiny sa k tomu zaviazali medzivládnou dohodou, ktorú Slovensko neplní, keďže existujúca cesta I/12 prechádzajúca na dlhých úsekoch obcami Čierne a Skalité nie je vhodná pre ťažkú nákladnú dopravu. Aktuálne intenzity dopravy na tomto úseku sú nízke, čo je do značnej miery determinované parametrami jestvujúcej cesty a odkláňaním nákladnej dopravy nad 7,5 tony zo Svrčinovca do ČR, kde je k dispozícii kapacitnejšie napojenie v smere na Poľsko.

Úsek D3 Svrčinovec – Skalité postačuje podľa informácie z ministerstva realizovať v spomínanom polovičnom profile, ktorý nadlho obslúži dopravný dopyt na tomto úseku. A to aj po očakávanom znásobení intenzít potom, čo sa motoristom ponúkne kvalitné priame prepojenie slovenskej a poľskej diaľničnej siete.

Časť úsekov rýchlostnej cesty S69 na poľskej strane už v polovičnom profile stojí, časť sa realizuje alebo pripravuje. Na slovenskej strane je už od roku 1997 rozostavaný úsek od Skalitého po štátnu hranicu SR/PR – tri kilometre takmer hotovej diaľnice sú nevyužiteľné, kým nedôjde k realizácii nadväzujúceho úseku Svrčinovec – Skalité.

zdroj: sme.sk
Obrázok používateľa
sergej
tech admin
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 153
Založený: 20. Feb 2005 10:28
Bydlisko:

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.