Vlaky pod Bratislavou dostali stopku

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vlaky pod Bratislavou dostali stopku

Odoslaťod Andrej » 10. Okt 2012 10:44

Vlaky pod Bratislavou dostali stopku
Filiálka sa musí prekresliť, peniaze sa použijú v bratislavskej a košickej MHD
09.10.2012 / Jana Morháčová


Projekt Filiálka postavený na prepojení železničných koridorov v Bratislave s takmer 6-kilometrovým tunelom popod Dunaj dostal stop. Minister dopravy Ján Počiatek v pondelok oznámil, že ho definitívne vyraďuje zo zásobníka eurofondových projektov v súčasnom programovacom období (2007 až 2013).

Do ďalšieho obdobia sa musí navyše prepracovať a tunel sa musí z projektu vynechať. Dôvodom je štúdia, ktorá potvrdila, že projekt je ekonomicky nenávratný a technicky príliš komplikovaný. Minister dopravy urobil rozhodnutie, o ktorom sa šepkalo už niekoľko mesiacov.

TREND ho predpovedal už na jar. Stop prišiel v poslednej možnej chvíli, aby 420 miliónov eur z eurofondov rezervovaných na tento projekt stihol rezort dopravy presmerovať a použiť na náhradné projekty.

"Projekt nemôžeme financovať z európskych zdrojov a v štátnom rozpočte naň nie sú prostriedky,“ spresnil minister J. Počiatek. Uvoľnené peniaze sa použijú napríklad na projekt rekonštrukcie Starého mosta v Bratislave a električky do Petržalky. Prefinancuje sa tiež viacero menších projektov ako napríklad nákup nových električiek, trolejbusov, prímestských vlakov či rekonštrukcia električkových tratí v Bratislave či Košiciach.

Štúdia potvrdila nezmyselnosť

Štúdia vnútornej ekonomickej návratnosti potvrdila, že stavba vyše 8,5 kilometra železničných tratí, z ktorých malo byť skoro 6 kilometrov pod zemou, je príliš drahá na to, aké spoločenské benefity a tržby by mohla priniesť.

Zamietavé stanovisko sa dotýkalo nielen prvej etapy, ktorá znamenala v súčasnosti opravu vyše troch kilometrov železničných tratí od stanice Predmestie po dnes opustenú a nepoužívanú stanicu Filiálka. Platí to aj pre druhú etapu – stavbu dlhého železničného tunela popod Dunaj a vysokorýchlostnú trať do Petržalky, ktorá sa mala realizovať neskôr.

Štúdiu vypracovala česká firma Star EÚ a podľa ministra J. Počiatka je to prvá štúdia k projektu, ktorú je ochotná akceptovať Európskou komisia, respektíve jej predĺžená ruka pre veľké investičné projekty v strednej Európe JASPERS. Súhlas tohto orgánu je základnou podmienkou pre schválenie projektu a na použitie peňazí z Kohézneho fondu.

Niekoľko náhradných projektov

Ministerstvo dopravy musí stihnúť náhradné projekty schváliť, vysúťažiť aj zrealizovať do konca roka 2015. Inak, podľa v súčasnosti platných pravidiel pre míňanie eurofondov, Slovensko o peniaze príde. Ako prvé sa bude od komisie žiadať odobrenie vybudovania električky z Petržalky do centra mesta na Šafárikovo námestie cez rekonštruovaný Starý most. To by malo predstavovať okolo 130 miliónov eur.

Do úvahy prichádzajú aj spomínané nákupy vlakov či električiek. Euroúradníci aj odborníci pritom odporúčajú financovať skôr rozvojové infraštruktúrne projekty tratí a ciest. Aj samotné mesto Bratislava by radšej peniaze použilo na nové trate, tie by sa však nakresliť a vysúťažiť nestihli.

Čo bude s Filiálkou

Priestor okolo stanice Filiálka sa bude môcť prebudovať samostatne, ak sa preprojektuje. "Štúdia potvrdila, že filiálka má význam, ale nie ako podzemná medzinárodná, ale regionálna železničná stanica. To znamená menšie zapustenie do zeme, kratšie peróny, nižšie náklady“ spresnil minister J. Počiatek. Ministerstvo ju má záujem budovať, aby odľahčilo preťaženú a technicky nevyhovujúcu hlavnú železničnú stanicu.
Súvisiace články

Za 600 mil. eur popod Bratislavu
Novomestské Zátišie ustupuje ceste
Developeri odblokovali tunel

Na to však treba prekresliť súčasné projekty a zmeniť stavebné povolenia, čo bude trvať minimálne rok. Zmenená filiálka by tak mohla byť zaradená do zásobníka projektov pre využitie eurofondov v nasledujúcom programovacom období (2014 – 2020).

Zatiaľ nie je jasné, či bude projekty prekresľovať doterajší zhotoviteľ dokumentácie firma Dopravoprojekt. Ministerstvo uvažuje zaviazať firmu, aby prepracovala projekty za pôvodnú cenu. TREND už niekoľkokrát upozornil, že Filiálka je spojená so škandalóznym priebehom zazmluvnenia projektov tohto megaprojektu.

Obrázok
V takejto podobe študentov architektúry sa bratislavská stanica Filiálka už nepostaví, bude sa musieť preprojektovať na povrchové riešenie.

Projekčnú zákazku získal Dopravoprojekt, ktorý predložil jedinú ponuku. Ostatní záujemcovia boli zo súťaže vyradení. Firma si vypýtala vyše 940 miliónov korún (31,2 milióna eur), o takmer tristo miliónov viac ako konkurenti. Generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš pre TREND na jar tohto roka na otázku nákladov v súvislosti s projektom uviedol, že "rozsah finančného plnenia zatiaľ predstavuje približne šesťdesiatpäť percent z celkovej zmluvnej ceny“.

Podľa informácií TRENDU vedenie rezortu dopravy zvažuje, že preprojektovanie na povrchový variant by bolo v rámci zákazky bez doplatku. Rozhodnutie však ešte nepadlo. Navyše Železnice SR musia zrušiť súťaž na zhotoviteľa prvej etapy po stanicu Filiálka, aj keď už majú na stole ponuky siedmich stavebných konzorcií. Najlacnejšia je od tandemu firiem Doprastav a Subterra a je na 270 miliónov eur. Teda o 30 percent lacnejšia ako bol expertízny odhad.

Plánované projekty integrácie dopravy pre Operačný program Doprava

nákup prímestských a regionálnych vlakov v bratislavskom a košickom regióne
rekonštrukcia bratislavského Starého mosta a výstavba električkovej trate z Petržalky do centra na Šafárikovo námestie
nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach
nové trolejbusy v Bratislave
modernizácia električkových tratí v Bratislave


Foto - Maňo Štrauch

Vizualizácia - Bc. Tomáš Németh, Bc. Matúš Varga, Ústav konštrukcií a inžinierskych stavieb FA STU

© 2012 TREND Holding, spol. s r.o.

http://reality.etrend.sk/realitny-bizni ... topku.html
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.