Košice už nechcú dotovať bratislavské cesty

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Košice už nechcú dotovať bratislavské cesty

Odoslaťod devil » 10. Okt 2012 13:59

Po cestách v Košiskom kraji jazdia stovky áut s bratislavskou „ešpézetkou“, ktoré platia cestnú daň v Bratislave.

KOŠICE. Košický samosprávny kraj (KSK) sa stará o takmer 2000 km ciest a výnos z dane dosahuje okolo 12 miliónov eur ročne.
V Bratislave je to takmer trojnásobok, pričom sa starajú len o štvrtinu ciest v porovnaní s KSK.
Tento systém považuje košická župa ako aj Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia za značne nespravodlivý. V bratislavskom regióne majú totiž dopravcovia zaregistrovaných najviac automobilov, hoci ich využívajú po celom Slovensku.
Bratislava tak má najvyššie príjmy z výberu tejto dane, hoci má najmenej regionálnych ciest, a teda aj nákladov na ich prevádzku, opravy a údržbu.
Nový systém v roku 2014
Podľa predbežných informácií by nový systém určovania výšky a výberu dane z motorových vozidiel, čo v súčasnosti zabezpečujú samosprávne kraje na svojich cestách II. a III. triedy, mohol začať fungovať predbežne od začiatku roka 2014.
Podľa prezidenta Česmadu Ľubomíra Honíška by spomínaná daň mala byť rovnaká na celom Slovensku.
Daň by určoval a vyberal štát a peniaze by následne prerozdeľoval krajom podľa určitých dohodnutých kritérií. Ekologické vozidlá by pritom mali byť zvýhodňované oveľa viac ako v súčasnosti.
KSK víta iniciatívu, aby sa daň z motorových vozdiel zjednotila a vyberala centrálne.
Ak by sa rozdeľovalo podľa kritérií zohľadňujúcich dĺžku cestnej siete, mohla by košická župa dostať o 4 milióny eur viac, než súčasných 12 miliónov eru.
Kraj nemá problém podporiť aj nižšie sadzby na ekologické vozidlá.
„Sadzby by mali byť dané v zákone. Zohľadnených by malo byť viacero faktorov ako je dĺžka a hustota cestnej siete, nadmorská výška ciest, počet mostov. Trváme aj na zaradení faktora, či má kraj nadradenú cestnú infraštruktúru – diaľnice, rýchlostné cesty. Myslíme si, že tie kraje, ktoré nemajú nadradenú cestnú infraštruktúru, alebo je nedostatočná, by mali byť zvýhodňované, lebo iná cestná sieť tam nie je. Tento problém sa nás dotýka asi najviac, sme jediný kraj, ktorý nemá diaľnice. V okresoch Spišská Nová Ves a Gelnica nemáme ani cesty I. triedy,“ povedal nám župan Zdenko Trebuľa (Smer-SD).
Z. Trebuľa: Súčasný systém nás znevýhodňuje
Odstránenie nezrovnalostí v spôsobe určovania a výberu dane z motorových vozidiel žiada aj ministerstvo financií, pričom chce, aby sa na tom dohodli samotné kraje.
Vybrané peniaze na dani z motorových vozidiel by kraje mali používať výhradne na opravy, údržbu a rekonštrukciu ciest druhej a tretej triedy, s čím predseda KSK súhlasí.
„Nemáme problém viazať daňový príjem na investície do cestnej infraštruktúry. Zďaleka to ale nestačí na opravy ciest. Na tento účel dávame z rozpočtu oveľa viac. Do tohto objemu peňazí treba rátať aj splátky úverov na opravy ciest. Štát povedal, aby sa kraje dohodli a spolu sme navrhli lepší systém. Robíme na tom, aby sme tento nepomer, ktorý vznikol už v roku 2001, čo najskôr odstránili. Celý proces smeruje k tomu, aby sa sadzba zjednotila a prijali nové kritériá,“ dodal Z. Trebuľa.

streda 10. 10. 2012 | Marián Kizek

Čítajte viac: http://kosice.korzar.sme.sk/c/6562274/k ... z28tfGabqE
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 101
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.