Do ciest investujú až dve miliardy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Do ciest investujú až dve miliardy

Odoslaťod Andrej » 10. Okt 2012 14:10

Do ciest investujú až dve miliardy
10. októbra 2012 12:07
Najväčší prídel zo štátneho rozpočtu na rok 2013 dostane minister dopravy Ján Počiatek. V budúcom roku môže rátať s takmer 2,3 miliardy eur, čo je zatiaľ dokonca viac ako dostanú šéfovia rezortu školstva či zdravotníctva.

Autor: Ivan Majerský, Pravda

Podľa informácií denníka Pravda by ešte ani táto suma nemusela byť konečná a na diaľnice, rýchlocesty alebo železnice by mohol Kažimír priklepnúť eur viac.

Na výstavbu ciest, či už diaľnic, alebo rýchlostných komunikácii, a takisto železníc bude mať Počiatek zatiaľ najviac prostriedkov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi. Spoločne s eurofondmi ide o 2,09 miliardy eur, čo je nárast oproti roku 2012 o takmer deväť percent. Veľkým percentom sa však na zvýšení podieľajú práve európske peniaze, pretože kým v tomto roku mala krajina k dispozícii z Bruselu 467 miliónov eur, budúci rok to bude až 870 miliónov.

Aj tieto peniaze tak významnou mierou napomôžu k dokončeniu severného diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc či začatiu výstavby na časti rýchlocesty R2 od Zvolena až na východ. Na diaľnici D1 zostávajú ešte úseky okolo Ružomberka, cesty z Turian do Hubovej a ďalej do Ivachnovej. O štrnásť kilometrov dlhej štvorprúdovke do Hubovej sa momentálne diskutuje v Bruseli, konkrétne o tom, akým variantom sa diaľnica postaví. Diaľničný úsek Hubová – Ivachnová v dĺžke 15,3 kilometra sa už mal stavať od jesene minulého roka, ale v súčasnosti brzdí jeho výstavbu kontrola u diaľničiarov, ktorú vykonáva Úrad pre verejné obstarávanie.

"Z kapitoly rozpočtu na budúci rok sa budú financovať už rozostavané stavby D1, a to martinský úsek, dva levočské úseky a prešovský úsek. Rovnako aj úsek D1 Jablonov – Studenec a rýchlostná cesta R4 pod Košicami," menuje hovorca ministra dopravy Martin Kóňa. Reálne kontúry by mala začať naberať aj ďalšia severná diaľnica – D3 smerujúca od Žiliny až k hraniciam s našimi poľskými susedmi. Prejsť rozsiahlou rekonštrukciou by zase za štátne peniaze malo sto kilometrov ciest 1. triedy v Nitrianskom a Trnavskom kraji.

V budúcom roku by takisto mohli odštartovať stavebné práce na železničnom úseku Trenčianska Teplá – Zlatovce, ktoré sú jedným zo štyroch úsekov železnice smerujúcej od Nového Mesta nad Váhom až po Púchov, kadiaľ budú vlaky premávať 160–kilometrovou rýchlosťou. "Taktiež sa začne reálne aj výstavba terminálu intermodálnej prepravy v Žiline," doplnil hovorca.

Tohtoročný rozpočet, ktorý schvaľovala ešte vláda Ivety Radičovej, dovoľoval rezortu dopravy cesty stavať a rekonštruovať len do výšky 1,5 miliardy eur. "Určite by sme boli veľmi radi, keby sme mali na priority ako cesty či železnice ešte viac zdrojov. Uvedomujeme si však realitu, v ktorej sa nachádzajú verejné financie," vraví Kóňa. "Konsolidačné úsilie musí byť preto vyvažované podporou ekonomiky cez verejné investície, z ktorých najvhodnejšie sú do dopravnej infraštruktúry," pokračuje.

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/do-ciest-invest ... z28thUuiWY
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.