Železnice uzavreli zmluvu na modernizáciu trate pri Trenčíne

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Železnice uzavreli zmluvu na modernizáciu trate pri Trenčíne

Odoslaťod doktorandfei » 10. Okt 2012 14:37

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Združenie pod Brezinou, vedené spoločnosťou TSS Grade, a.s., v stredu podpísali zmluvu na uskutočnenie stavebných prác pri modernizácii 12-kilometrového úseku železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.


Stavebné združenie má práce vykonať za 244,970 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. "ŽSR vyhodnotili ako úspešného uchádzača konzorcium Združenie pod Brezinou pod vedením TSS Grade," informovala agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava súhlasilo s podpisom zmluvy. Zmluva bola zároveň zverejnená v Centrálnom registri zmlúv a 11. októbra nadobudne účinnosť.

Projekt by mal byť financovaný z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava v terajšom programovom období eurofondov. Obnova úseku železnice pri Trenčíne, ktorá je treťou etapou modernizácie trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov v dĺžke 58,6 kilometra, by mala podľa pôvodných plánov železníc trvať tri a pol roka. Aby mohli byť práce financované zo zdrojov Európskej únie v terajšom období eurofondov, musia byť dokončené do konca roku 2015. "Práce na stavbe začnú okamžite po odovzdaní staveniska, čo predpokladáme, že bude v krátkom čase," predpokladá Pavliková.

Uzavretím zmluvy sa tak skončil rekordne dlho trvajúci železničný tender. Železnice ho vyhlásili ešte koncom roka 2009 a ponuky štyroch uchádzačov otvárali v marci 2010. Ponuka združenia s TSS Grade bola v tendri druhá najlacnejšia, ale je o 44 mil. eur vyššia ako pôvodne navrhovala dvakrát vylúčená skupina Skanska. Tá chcela trať zmodernizovať najlacnejšie za 201 mil. eur, pričom predpokladaná cena prác bola 296 mil. eur.

TSS Grade víta podpis zmluvy so ŽSR na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá. "Sme veľmi radi, že po vyše dva a pol ročnej snahe o získanie predmetnej zákazky sme boli úspešní. Je pre nás absolútnou prioritou z hľadiska ukončenia reštrukturalizácie a celkového smerovania spoločnosti na stavebnom trhu a vývoja v zahraničí," reagovala pre agentúru SITA hovorkyňa spoločnosti Michaela Kroková. TSS Grade je podľa nej pripravená spolu s členmi víťazného konzorcia plne realizovať modernizáciu trate tak, aby bola včas dokončená a boli maximálne využité personálne i výrobné kapacity s technickým a strojným zabezpečením firmy.

Členmi Združenia pod Brezinou je okrem TSS Grade česká spoločnosť Bögl a Krýsl, k.s. so sídlom v Prahe a chorvátska firma Konstruktor-Inženjering zo Splitu. Obe sú oprávnené podnikať v SR cez svoje organizačné zložky v Bratislave. TSS Grade, ktorá zmenila sídlo z Trnavy do Bratislavy, nedávno vstúpila do reštrukturalizácie pre dlhy voči partnerom a problémy by podľa informácií mala mať aj chorvátska firma.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) podľa informácií agentúry SITA nevydal predbežné opatrenie, aby železnice zmluvu zatiaľ nemohli podpísať. "Áno, ŽSR dostali upovedomenie o nevydaní predbežného opatrenia od ÚVO," potvrdila Pavliková. O predbežné opatrenie žiadala práve Skanska, ktorá zároveň podala na ÚVO ďalšie námietky proti inému úkonu železníc, tie však nemali odkladný účinok na podpis zmluvy. Skanska podala na súde aj žalobu proti rozhodnutiu ÚVO, ktorý predtým zamietol jej inú námietku proti opakovanému vylúčeniu zo súťaže.

Skanska označila svoje vylúčenie za diskrimináciu a má podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení tendra. Dôvodom jej druhého vylúčenia bol podľa spoločnosti nesúlad dĺžky praxe jej stavbyvedúcich a certifikátu odbornej spôsobilosti od Slovenskej komory stavebných inžinierov. Podobný rozdiel však bol aj v prípade dvoch združení, ktoré zostali v súťaži. Skupiny na čele s TSS Grade a OHL ŽS pritom neboli vylúčené. Skanska zvažuje žalobu voči Slovensku na európskom súde s kompenzáciou škody.

"ŽSR nekomentujú eventuálne kroky spoločnosti Skanska," uviedla ďalej Pavliková. "Nešlo o nesúlad dĺžky praxe stavbyvedúcich ale o nepravdivo poskytnuté informácie, čo je dôvod na vylúčenie uchádzača zo súťaže," dodala k vylúčeniu skupiny Skanska. Podľa hovorkyne zo zákona o verejnom obstarávaní to vyplýva ako povinnosť komisie takéhoto uchádzača zo súťaže vylúčiť. Železnice tvrdia, že pri vyhodnocovaní súťaže postupovali v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, čo podľa Pavlikovej potvrdilo aj rozhodnutie ÚVO. "Opakujeme, že zo strany Skanskej išlo o poskytnutie nepravdivých informácií" uzavrela hovorkyňa s tým, že poskytnutie nepravdivých informácií vždy bolo a je dôvodom na vylúčenie uchádzača zo súťaže.



Zdroj, portál PRAVDA: http://spravy.pravda.sk/zeleznice-uzavreli-zmluvu-na-modernizaciu-trate-pri-trencine-pbk-/sk_ekonomika.asp?c=A121010_141431_sk_ekonomika_p01#ixzz28toFm4wm
doktorandfei
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 263
Obrázky: 1
Založený: 10. Máj 2012 10:10

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.