Obchvat Žiaru začali stavať, tender na tunel Višňové sa ťahá

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Obchvat Žiaru začali stavať, tender na tunel Višňové sa ťahá

Odoslaťod rbarat » 16. Okt 2012 06:11

Národná diaľničná chystá tendre na 30 kilometrov nových ciest. Ďalších 40 kilometrov sa zaseklo vo verejnom obstarávaní.
BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) otvorí v utorok výstavbu časti rýchlostnej cesty R2. Pôjde o 5,8 ­kilometrový obchvat Žiaru nad Hronom, ktorý bude stavať firma Strabag.
„Cez naše mesto prechádza cesta medzinárodného významu smerom na Prievidzu, po ktorej denne prejde viac ako 20­-tisíc vozidiel. Autá, ktoré smerujú na horné Ponitrie, sa vďaka obchvatu Žiaru vyhnú,“ víta obchvat hovorca mesta Žiaru nad Hronom Martin Baláž.

Budúcnosť lacných ciest
Obchvat je dobrou správou aj pre verejné financie. Strabag ho má totiž do dvoch rokov postaviť za 26 miliónov eur a štát pôvodne rátal, že to bude o 30 miliónov eur viac.
Ďalšia výrazná zľava prichádza v čase, keď sa hovorí o konci éry výstavby lacných diaľnic. Zmenu avizoval tender na časť D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým, kde najnižšia ponuka podliezla odhad štátu iba o desať percent.
Prečo je dnes možná extra zľava na jednom mieste a inde nie, si ministerstvo dopravy vysvetľuje rozdielnosťou zákaziek.
„Dôvodom môže byť napríklad to, že ide o obchvat, čiže nie veľmi náročný úsek,“ myslí si hovorca rezortu Martin Kóňa.
Rezort dopravy nevedel odôvodniť, prečo je taký rozdiel medzi sumou uvedenou pri výstavbe jednoduchého úseku v štátnej expertíze od ponúk firiem. Povedal, že sú expertízy staršieho dáta, preto na to nejestvuje odpoveď.
Strabag tvrdí, že sa nedá porovnávať výstavba obchvatu s klasickou diaľnicou, napríklad pri technickej náročnosti. V prípade D3 mali navyše firmy „obmedzenú lehotu na vypracovanie ponuky“.
Hovorkyňa spoločnosti Edita Novotná povedala, že takáto bariéra obmedzuje hľadanie a zapracovanie lacnejších technických riešení.
Tunel v roku 2018?
Podobné percentuálne zľavy ako na obchvat má pritom štát okrem spomínanej časti D3 aj na komplikované úseky.
Príkladom je tunel Višňové, ktorý napriek očakávaniam štátu siahajúcim k miliarde eur ponúkla Skanska postaviť asi za 340 miliónov eur.

Tento úsek sa mal podľa pôvodných predpokladov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v septembri začať stavať. Keďže sa tak nestalo, najskôr bude zrejme hotový v roku 2018 namiesto decembra 2017, ako sa píše na webe NDS.
Šancu stihnúť októbrový termín má diaľnica medzi Hubovou a Ivachnovou, tá viazne na naťahujúcom sa obstarávaní. Brzdia ho námietky na Úrade pre verejné obstarávanie.
„Na tieto úseky prebiehajú súťaže, NDS vyhodnocuje ponuky, preto sa k nim nemôžeme vyjadrovať,“ zareagoval Kóňa.
NDS pripravuje do súťaží aj ďalšie cestné ťahy. Predpokladá, že najbližších šesť až deväť mesiacov vysúťaží a rozostavia 30 kilometrov ciest. Väčšina bude súčasťou južnej rýchlostnej cesty R2.


http://ekonomika.sme.sk/c/6569506/obchv ... -taha.html
rbarat
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 3
Založený: 10. Jún 2005 12:15
Bydlisko: Ba

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.