Oravská štvorprúdovka do Poľska je neistá

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Oravská štvorprúdovka do Poľska je neistá

Odoslaťod duro_z_dediny » 20. Okt 2012 21:49

V novom pláne na míňanie eurofondov dostane prednosť kysucká diaľnica. Rozhodne štúdia objednaná úniou.

Orava v tomto desaťročí zrejme nedostane rýchlocestu R3 z Trstenej cez Dolný Kubín až po Šahy

Prednosť na stavanie z eurofondov má dostať iné spojenie Slovenska s Poľskom - kysucká diaľnica D3. Upozorňuje na to šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Ústav spracúva projekty, ktoré by sa mohli postaviť z eurofondov v rokoch 2014 až 2020. „Z pohľadu tejto rýchlostnej cesty vyjdú určité úseky, ktoré budú definované ako úzke. Určite sa však nepostaví celá. Budeme totiž musieť riešiť diaľnice D1 a D3, ako aj pokročiť na rýchlostnej ceste R2,“ konštatoval Palčák.

Možno 15 kilometrov


Medzi najvyťaženejšie podľa neho patria úseky medzi obcami Nižná, Dlhá nad Oravou a Sedliackou Dubovou či Dolným Kubínom a Oravským Podzámkom. Išlo by tak o 15 kilometrov, kde by sa stavala štvorprúdovka. Zástupcovia obcí na tejto trase by novú diaľnicu privítali. Hovoria, že by sa zlepšila nielen bezpečnosť v ich obciach, ale aj životné prostredie. „Odklonila by sa kamiónová aj osobná doprava. Stredy a soboty sa chodí na trhy do Poľska. Niekedy sa cez cestu nedá prejsť,“ konštatoval zástupca starostu Podbiela Slavomír Korčuška.

Obrázok

O tom, či sa tieto cesty budú už v najbližších rokoch stavať z eurofondov, má rozhodnúť analýza. Národná diaľničná spoločnosť si od Dopravoprojektu objednala vypracovanie dopravného modelu, za ktorý zaplatí 105-tisíc eur. Podľa hovorcu diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka si to vyžiadala Európska komisia, aby rozhodla, ktoré projekty preplatí. „Majú sa prioritne porovnať koridory rýchlostnej cesty R3 a diaľnice D3. Riešiť sa majú aj rýchlostné cesty R1 a R2,“ vraví Jánošík.

Štát zatiaľ nerozhodol


Ministerstvo dopravy pritom zatiaľ nerozhodlo, ktoré úseky bude v nasledujúcich rokoch stavať. Jeho hovorca Martin Kóňa hovorí, že výsledné rozhodnutie čo, z akých peňazí a kedy sa bude stavať, bude záležať od rôznych faktorov. Medzi ne patrí aj výsledná suma, ktorú Slovensko z eurofondov na dopravu dostane. Dôležité však podľa neho bude aj zverejnenie aktualizačného plánu výstavby diaľnic, ktoré by malo prísť v najbližších týždňoch. „Túto štúdiu potrebujeme, aby sme vedeli vyhodnotiť intenzity dopravy v prípade rôznych variantov cestnej dopravy na strednom Slovensku,“ povedal Kóňa.

Napriek tomu už niektoré úseky tejto rýchlostnej cesty existujú. Stavali sa ešte v čase ministrovania Pavla Prokopovičova (SDKÚ-DS) a Ľubomíra Vážneho (Smer-SD). Štát jej zatiaľ postavil viac ako 17 kilometrov, medzi nimi aj takmer sedemkilometrový úsek medzi Hornou Lehotou a Oravským Podzámkom. Jeho starosta Jozef Záhora si cestu nevie vynachváliť. „Počítame kamióny na štvorprúdovke. Je to neporovnateľne lepšie. Zlepšila sa najmä bezpečnosť našich obyvateľov,“ povedal.

D3 sa už stavia

Aj keď rezort zatiaľ o rýchloceste nerozhodol, o priorite diaľnice D3 má jasno. Už v tomto období na ňu presunul peniaze z eurofondov, ktoré by nestihol minúť do konca roku 2015. Vďaka tomu diaľnicu dostane Žilina a pribudne 12-kilometrový úsek medzi Svrčinovcom a Skalitým v polovičnom profile.

, 00:00 19. 10. 2012

Zdroj: Hospodárske noviny, portál http://hnonline.sk
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5800017 ... -je-neista
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.