Urýchlená prestavba trate obmedzí Trenčanov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Urýchlená prestavba trate obmedzí Trenčanov

Odoslaťod Andrej » 22. Okt 2012 08:52

Urýchlená prestavba trate obmedzí Trenčanov

Modernizácia a presmerovanie železničného úseku cez stred mesta má stavebná firma stihnúť do troch rokov. Trenčania vidia v časovom pláne veľa trhlín.

TRENČÍN. Víťaz tendra na modernizáciu železničnej trate v Trenčíne, firma TSS GRADE, má za úlohu ukončiť jej výstavbu do roku 2015. Väčšina obyvateľov Trenčína je voči tomuto zámeru skeptická.

„V Trenčíne je možné, že sa tu budú niekoľko rokov zodpovedné osoby dohadovať a nakoniec zistia, že aj tak nemáme na výstavbu železničnej trate peniaze,“ povedala Trenčanka Janka Malovcová.

„Podľa mňa to za tri roky nestihnú. Pol roka sa bude protekčne hľadať developer, ktorý na tejto výstavbe zbohatne. Potom postúpi firma k druhej fáze, keď začne stavať, avšak neskôr to zastaví pre nekompletnosť papierov alebo nedostatok financií.

A v poslednej fáze to nechá rozrobené a nedokončené s odôvodnením, že nie sú peniaze na dokončenie,“ povedal svoj názor Trenčan Ľuboš Gogora.

Víťazná firma

Združenie pod Brezinou na čele s firmou TSS Grade podpísalo 11. októbra zmluvu o výstavbe 12-kilometrového úseku z Trenčína do Trenčianskej Teplej za 244 miliónov eur.

Ide o vysokorýchlostnú trať, kde cestovná rýchlosť súpravy môže dosiahnuť hodnotu 160 kilometrov za hodinu.

Aby mohli práce financovať zo zdrojov Európskej únie, musia byť dokončené do konca roku 2015.

Náročnosť výstavby

Jednotlivé časti výstavby tohto železničného úseku budú v rámci krátkej doby veľmi komplikované.

„Predpokladám, že v základom časovom pláne to bude extrémne náročné na rýchlosť, ak má byť výstavba dokončená v roku 2015,“ povedal primátor Trenčína Richard Rybníček.

Odborníci na dopravu sú optimistickí

Profesionáli v oblasti železničného stavebníctva nepovažujú horizont troch rokov za nereálny. „Tu nie je smerodajný termín, ale ľudské zdroje a technológie, ktoré firma využíva.

Ak sa zvolí správny časový harmonogram, môže firma TSS Grade výstavbu stihnúť i za kratší čas,“ povedal Libor Ižvolt, odborný pedagóg zo Žilinskej univerzity.

„Tento projekt sa môže za tri roky reálne uskutočniť. Ako príklad úspešnej a rýchlej stavebnej práce nám slúži zložitá prestavba stanice v Trenčianskej Teplej alebo rekonštrukcia trate z Piešťan do Trnavy,“ povedal odborník na železničnú dopravu Marián Petrinec.

Európska únia s projektom súhlasí


Podľa názorov Trenčanov môže ohroziť dokončenie výstavby železničnej trate i podaná sťažnosť firmou Skanska, ktorá v súťaži o tender neuspela i napriek lacnejšej ponuke. Ministerstvo dopravy ale v úspešnej realizácii projektu nevidí žiaden problém.

„Keďže Európska únia nevyjadrila žiadne námietky k tomuto projektu, jeho zrealizovanie firmou TSS Grade nie je ohrozené zastavením financovania z EÚ,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Trenčania sa najviac boja obmedzenia dopravy počas výstavby trate. „Občania nebudú môcť viac ako dva roky jazdiť autami v centre mesta. V tomto priestore sa budú môcť presúvať len peši alebo na bicykli,“ povedal primátor Trenčína.

Zostane Trenčín bez plavárne?


Počas modernizácie železničnej trate Trenčanom zároveň hrozí, že v meste nebude otvorená ani jedna plaváreň. „Pri prácach na železničnej trati súčasnú mestskú plaváreň prevádzkovateľ zatvorí.

Ak však neskolaudujeme kúpalisko na Ostrove, nemôže sa zbúrať tá stará. Firma, ktorá má rekonštruovať železničnú trať, bude podľa môjho názoru chcieť vybudovať stavenisko na pozemku terajšieho otvoreného kúpaliska,“ povedal primátor Trenčína Richard Rybníček.

Plaváreň na Ostrove, ktorú mesto postavilo koncom roka 2010, však už dlhšiu dobu chátra, čo môže ohroziť spustenie jej prevádzky.

„Mám vyhotovenú analýzu, v akom stave je plaváreň dnes. Predbežný odhad zahrňuje nutnú investíciu ďalších pol milióna eur na to, aby mohla byť vôbec funkčná, lebo všetky bazény aj tobogány sú už schátrané. Tieto financie musíme dať z nášho rozpočtu,“ povedal Rybníček. I napriek tomu, že plaváreň nie je v prevádzke, mesto za ňu platí nemalé peniaze. „Tento areál nás denne stojí až 2200 eur,“ dodal primátor s tým, že prevádzkové náklady zahrňujú prenájom budovy a údržbu pozemku

pondelok 22. 10. 2012 8:18 | Martin Karlík

Čítajte viac: http://trencin.sme.sk/c/6576583/urychle ... z2A0osl9fV
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.