Moderná rýchlotrať viazne aj za Púchovom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderná rýchlotrať viazne aj za Púchovom

Odoslaťod Andrej » 25. Okt 2012 08:56

Moderná rýchlotrať viazne aj za Púchovom
Eva Bullová | 25. októbra 2012 8:00
Štát len nedávno doriešil problém so staviteľom rýchlej železničnej trate medzi Trenčianskou Teplou a Zlatovcami a už musí na Považí riešiť ďalší úsek.

Hrozí, že prepadnú európske peniaze na modernizáciu trate od Považskej Teplej po Žilinu. Rezort dopravy na čele s Jánom Počiatkom zvažuje modernizáciu rozdeliť. Nie je ešte jasné, či s takýmto riešením bude súhlasiť Brusel. V Považskej Bystrici sa medzitým pripravujú na to, že si budú musieť zvykať na ruch, prašnosť a kolotoč stavebných strojov.

Aj primátor mesta Karol Janas pripúšťa, že občania sa budú musieť obrniť božou trpezlivosťou. "Určite prídu isté dopravné obmedzenia. Lenže budem nástojiť na tom, aby poškodení ľudia dostali kompenzácie a aby to nedopadlo ako pri výstavbe diaľnice, keď nedošlo k odškodneniu všetkých," povedal Janas. Zároveň však dodal, že sa so Železnicami SR dohodli na tom, že poškodené cesty opravia za svoje.

"V Považskej Teplej však urobia nadjazd ponad trať a upraví sa okolie stanice," dopĺňa. Vlakové stanice obnovia aj v Bytči a Dolnom Hričove, kadiaľ bude rýchlotrať do Žiliny prechádzať. Na žilinskej stanici majú byť vykonané len úpravy na oznamovacích a zabezpečovacích zariadeniach.

Podobne ako v Považskej Bystrici uvažujú aj v Trenčíne. Tam chceli rozsiahlo opravovať chodníky, cesty a rekonštruovať budovy, ale teraz je všetko inak. "Musíme dôkladne zvážiť, ako budeme v najbližších troch rokoch postupovať, pretože mesto zasiahne obrovský stavebný boom, a to prinesie rozsiahle dopravné obmedzenia. Čakajú nás časy peších pochôdzok, autobusov MHD a cyklistických jázd," uvažuje primátor mesta Richard Rybníček.

Modernú trať od Považskej Bystrice do Žiliny v dĺžke osem kilometrov chce najlacnejšie postaviť spoločnosť Alpine Slovakia, ktorá súperí s konzorciom na čele s TSS Grade. Od začiatku stavby až po jej skončenie však ubehnú tri roky a aj keby sa ihneď teraz prebralo stavenisko, do roku 2015, dokedy si štát môže nárokovať preplatenie eurofondov, sa to nedá stihnúť. "V súčasnosti ešte prebieha vyhodnocovanie ponúk predložených uchádzačmi v rámci verejnej súťaže na tento úsek. Tento projekt je preto adeptom na fázovanie cez dve programové obdobia," tvrdí hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

Počiatek si teda naplánoval cestu za komisármi do Bruselu, aby mu rozdelenie trate na viac fáz odklepli. V praxi to znamená, že železnicu za Púchovom začne štát stavať z peňazí z programového obdobia rokov 2007 až 2013 a stavebné práce, ktoré prídu na rad po roku 2015, sa zaplatia z nasledujúcich fondov alebo zo štátneho rozpočtu.

Rovnaký osud bude mať aj 12–kilometrová železnica medzi Trenčianskou Teplou a Zlatovcami. Hoci trnavská stavebná firma TSS Grade v utorok prebrala stavenisko, čas ide proti nej.

"Reálne sa predpokladá skončenie projektu do 36 mesiacov od podpisu zmluvy so zhotoviteľom. Potenciálne riziká, ktoré by sa mohli objaviť počas realizácie projektu, je možné eliminovať takisto fázovaním projektu," poznamenal Kóňa. Stretnutie s bruselskými komisármi by malo byť ešte tento mesiac a deliť by sa nemali len tieto dva železničné projekty, ale aj diaľnica D1 medzi Hubovou a Ivachnovou.

"Ako prvá členská krajina sme požiadali o technické stretnutie, na ktorom budú zástupcom Koordinačnej jednotky odprezentované scenáre fázovania konkrétnych projektov cestnej a železničnej infraštruktúry," dodal Kóňa. Podľa Andreja Králika zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku by fázovanie nemalo byť tŕňom v bruselskom oku.

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/moderna-rychlot ... z2AINaEhSr
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.