Počiatek dal na úsek D1 Dubná Skala - Turany nenávratný prís

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Počiatek dal na úsek D1 Dubná Skala - Turany nenávratný prís

Odoslaťod sergej » 30. Okt 2012 11:30

Podpísanie zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku znamená, že na projekt je možné začať čerpať financie z Operačného programu Doprava.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Počiatek rozhodol o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na výstavbu diaľnice D1 Dubná Skala - Turany.
Uvoľnilo sa tak čerpanie vyše 78 miliónov eur na 16-kilometrový úsek diaľnice pri Martine z Operačného programu Doprava v terajšom programovom období eurofondov.
Ministerstvo dopravy o tom v utorok informovalo agentúru SITA s tým, že jeden z najpotrebnejších chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku bude dokončený v roku 2014.
Eurofondy sú najvýhodnejším zdrojom financovania výstavby diaľnic a ciest. Únia pri dopravných projektoch prepláca až 85 percent oprávnených nákladov.

Začiatok čerpania

Podpísanie zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku znamená, že na projekt je možné začať čerpať financie z Operačného programu Doprava (OPD).
Projekt D1 Dubná Skala - Turany patrí medzi takzvané veľké projekty (nad 50 miliónov eur), na ktoré sa uplatňuje výnimka Európskej komisie (EK).
V rámci balíka opatrení na prekonanie hospodárskej krízy v roku 2009 povolila Európska komisia čerpanie finančných prostriedkov ešte predtým, ako je žiadosť na veľký projekt v Bruseli schválená.
"V praxi to znamená, že ministerstvo dopravy ako Riadiaci orgán OPD uzavrie zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku so žiadateľom, v tomto prípade s Národnou diaľničnou spoločnosťou, aj pred prijatím rozhodnutia EK o potvrdení pomoci a následne prepláca oprávnené výdavky,“ vysvetlil minister Počiatek.

Odporučenie od expertov

Ministerstvo dopravy tento systém využíva len pri projektoch, pri ktorých existuje odporučenie od expertov JASPERS (odborníci EK a Európskej investičnej banky) a je reálny predpoklad schválenia týchto projektov.
Úsek D1 Dubná Skala - Turany začal stavať víťaz verejnej súťaže, firma Váhostav - SK, a.s. v novembri minulého roka za vysúťaženú cenu 137,7 miliónov eur.
Stavebné práce, ktoré okrem iného zahŕňajú štyri mimoúrovňové križovatky, 27 mostov a diaľničný privádzač v Martine, pokračujú podľa harmonogramu. Po zazmluvnení martinského úseku D1 sa celkové zazmluvnenie, čiže kontrahovanie, v Prioritnej osi č. 2 (diaľnice TEN-T) v rámci OPD zvýšilo o 6,5 % na 726,6 miliónov eur.

Prepojenie hraníc bude najskôr o desať rokov

Okrem diaľnice D1 do Košíc je podľa ministerstva prioritou aj rozvoj južného spojenia R2 od Zvolena po Košice a severná diaľnica D3, ktorá má spojiť Slovensko s Poľskom.
BRATISLAVA. Diaľnica medzi západnou a východnou hranicou Slovenska pravdepodobne nebude hotová skôr ako v roku 2022. Na konferencii Doprava a logistika v strednej a východnej Európe to dnes v Bratislave povedal štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) Andrej Holák.
"Stav prípravy a stav verejných financií je taký, že možno nám to bude trvať ešte 10 rokov, kým vybudujeme plnohodnotné spojenie na ukrajinskú hranicu," skonštatoval Holák.
Podľa neho je diaľničná sieť na Slovensku doposiaľ nedostatočne vyvinutá, čo spôsobuje zahustenie dopravy a viaceré problémy týkajúce sa bezpečnosti.

Južné spojenie

Okrem hlavného diaľničného spojenia, ktorým je diaľnica D1 do Košíc, vníma ministerstvo dopravy ako prioritu aj rozvoj južného spojenia R2 od Zvolena po Košice a severnú diaľnicu D3, ktorá má spojiť Slovensko s Poľskom.
Ako Holák ďalej povedal, za posledných 20 rokov zažila na Slovensku masívny rozmach najmä nákladná doprava, pričom cestná sieť tento rozmach nezvláda.
"Nedokážeme dostatočne rýchlo budovať infraštruktúru a prispôsobovať ju narastajúcim požiadavkám dopravcov," zdôraznil štátny tajomník.

Nákladná doprava na železnicu

Rezort dopravy na narastajúce požiadavky nákladných prepravcov reagoval najmä snahou presunúť čo najviac nákladnej dopravy na železničnú dopravu.
Tú chce ministerstvo preferovať pred nákladnou cestnou dopravou, pričom podporiť chce aj kombinovanú dopravu.
Podľa Holáka je totiž Slovensko aj v tomto smere pozadu oproti zvyšku Európskej únie (EÚ), pričom len 4 % nákladov sú na Slovensku prepravované prostredníctvom kombinovanej dopravy. Jej rozvoju chce ministerstvo pomôcť vybudovaním terminálov intermodálnej dopravy v Žiline, Košiciach, Bratislave a Leopoldove.
V rámci leteckej dopravy chce rezort rozvíjať najmä letisko v hlavnom meste. Okrem pomerne veľkého košického letiska sú totiž ostatné slovenské letiská pomerne malé.
TASR

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6586637/pocia ... z2AmSvSUE2
Obrázok používateľa
sergej
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 160
Založený: 20. Feb 2005 09:28
Bydlisko:

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.