Zrútený "most"

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Zrútený "most"

Odoslaťod Milos » 03. Nov 2012 02:40

Keďže sa na internete objavilo množstvo špekulácií o kolapse mosta pri Kurimanoch, chcel by som cez tento blog niektoré informácie objasniť z odborného hľadiska. V prvom rade si treba ujasniť, čo sa vlastne zrútilo. Médiá v snahe priniesť senzáciu, ktorou sa tentoraz, žiaľ, stala práve táto tragédia, zvolili veľmi pútavý nadpis o zrútenom betónovom moste. Už podľa prvých fotiek však bolo jasné, že nedošlo k zrúteniu mosta, ale k zrúteniu podpernej konštrukcie a debnenia, do ktorého sa ukladal čerstvý betón, a tak hovoriť o zrútenom moste je nesprávne.

Betón v tomto stave ešte nemá žiadnu únosnosť a predstavuje len zaťaženie podpernej konštrukcie. Betón začne pri takomto type mosta plniť nosnú funkciu až po zatuhnutí a predopnutí tzv. predpínacích lán. Dovtedy je doslova len zaťažením podperných konštrukcií. Špekulácie typu: bolo tam málo cementu a betónovali v zime, sú úplne mimo reality. Tieto faktory by mohli hrať rolu až vo fáze, keď sa konštrukcia predopína a odskružuje, čiže najskôr po niekoľkých dňoch od betonáže. Predtým sa však zväčša betón ešte odskúša a akékoľvek nedostatky v jeho pevnosti by sa odhalili. Kvalita betónu tak v tejto fáze výstavby v zhotovovanom poli mosta nie je vôbec rozhodujúca.

Tak, ako sa už vyjadrili viacerí odborníci, zrejmou príčinou kolapsu bola podperná konštrukcia debnenia, prípadne jej uloženie na zemine. Aj keď podobných mostov bolo už na Slovensku postavených niekoľko stoviek, táto konštrukcia bola predsa len tak trochu netypická (samozrejme to neospravedlňuje zodpovedné osoby). Most bol o niečo širší a o niečo vyššie nad terénom ako väčšina mostov stavaných na takomto type podpernej skruži. Mohlo dôjsť k natočeniu základu podpery (napr. aj v dôsledku nerovnomernej betonáže, alebo podmočenia časti základu), čím sa do podpernej konštrukcie dostávajú prídavné ohybové momenty na ktoré nie je stavaná. Po prekročení kritického natočenia nasleduje kolaps do niekoľkých sekúnd.

Obrázok


Ďalšou možnou príčinou by mohla byť vada v materiáli podpernej skruže. Aj keď sú konštrukčné materiály pomerne spoľahlivé, vždy jestvuje určitá pravdepodobnosť, že sa vyskytne chyba v materiáli, prípadne je prierez v niektorom mieste poškodený (trhlina, preliačenina). A keďže tento typ podpernej konštrukcie veľa rezervy v sebe nemá, môže stačiť jediné takéto miesto k tomu, aby došlo k takejto tragédii. Samozrejme príčin môže byť oveľa viac a skutočnú príčinu odhalí až dôkladné prešetrenie. Žiadna seriózna analýza sa zo zopár strohých informácií a fotiek spraviť nedá, a som veľmi zvedavý na skutočnú príčinu tejto smutnej udalosti.

Žiaľ, nie je to prvá stavba čo sa u nás zrútila, a, žiaľ, zrejme nie je ani posledná. O zosilňovaní množstva novostavieb budov hovoriť radšej ani nebudem. Situácia, aká na stavebnom trhu nastala, si doslova pýta ďalšie podobné nešťastia. Musíme si uvedomiť, že stavba nie je jogurt, ktorý keď je zlý, jednoducho ho vyhodíte a viac si ho nekúpite. Žiaľ, pri finančne náročných stavbách to také jednoduché nie je. Hľadali sme hranicu, za koľko sa projektovať a stavať ešte dá a za koľko už nie. A našli sme ju zrejme už dávnejšie, no doteraz sme to vždy prisúdili náhodným okolnostiam a pokračovali ďalej. No toľkoto problémových stavieb v tak krátkom období už náhoda nie je.
Peter Paulík, piatok 2. novembra 2012 22:12

Zdroj: [url]blog.sme.sk[/url]
http://peterpaulik.blog.sme.sk/c/312249/Zruteny-most.html
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.