Stavbári sa ťažšie dostanú k zákazkám

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Stavbári sa ťažšie dostanú k zákazkám

Odoslaťod Andrej » 05. Nov 2012 10:08

Stavbári sa ťažšie dostanú k zákazkám
Firmy, ktoré sú zodpovedné za nehodu na východe, sa môžu dostať na čierny zoznam rezortu vnútra.


Firmy zodpovedné za stavbu, na ktorej sa stala nehoda na východe Slovenska, sa k budúcim štátnym zákazkám dostanú oveľa ťažšie. Ocitnú sa totiž na zozname spoločností s dočasným zákazom uchádzať sa o verejné zákazky. Navrhuje to minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) v novele zákona o verejnom obstarávaní.

Do zoznamu by sa tak mohli dostať česká stavebná spoločnosť Bögl a Krýsl či firma Semos z Košíc, ktoré stavali padnutý most na úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. A to aj napriek tomu, že novela začne platiť od budúceho roka. „Vzhľadom na takmer isté oneskorenie stavby celkom bez trestu neobídu. Prídu o body v referenciách,“ konštatoval pre HN Kaliňák. Ako sa to týchto firiem dotkne v praxi, ovplyvní aj výsledok vyšetrovania.

Vyhovárať sa už nebudú
Most, ktorý padol v piatok popoludní, bol súčasťou zákazky, ktorú získalo konzorcium firiem Váhostav-SK a Bögl a Krýsl. Za časť pri obci Iliašovce bola však zodpovedná firma Bögl a Krýsl. Tá však tvrdí, že samotný most pre nich budovala prešovská spoločnosť Semos. Vinu za nehodu si však na plecia nechce zobrať ani tá. Podľa nej je za nešťastie zodpovedná nemecká firma Skruže Weise. „Pri betonáži povolila takzvaná podporná konštrukcia, ktorú pre nás v subdodávke realizovala táto spoločnosť,“ uviedla riaditeľka divízie komunikácie a personálií firmy Semos Ľubica Červeňáková. Kaliňák verí, že vďaka novele zákona o verejnom obstarávaní sa firmy už nebudú môcť vyhovárať jedna na druhú. Viac než polovicu stavby budú totiž musieť dodať vlastnými silami. Dnes túto povinnosť nemajú, a stavby realizujú často len subdodávatelia.

Desiatky rokov vo väzení
Za pád mosta a smrť štyroch osôb môže byť vinník odsúdený na 20 až 25 rokov väzenia. Spišskonovoveský vyšetrovateľ už začal trestné stíhanie vo veci trestného činu všeobecného ohrozenia. Policajti budú hľadať konkrétnu osobu, ktorá zanedbala svoje povinnosti. Obvinený tak môže byť napríklad statik, ale aj vedúci smeny. Právnik Viliam Karas z advokátskej kancelárie Maple & Fish hovorí, že okruh osôb, ktoré nehodu zavinili, môže byť široký a páchateľ sa nikdy nenájde.

Čo sa vlastne stalo a kto za to nesie vinu, najbližšie dva mesiace nebude jasné. Minimálne dovtedy budú totiž znalci skúmať miesto nehody. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu ide len o počiatočné štádium vyšetrovania, keďže ešte musia odstrániť šesť metrov sutiny. „Ďalej budú skúmať napríklad správnosť pracovných postupov, hustotu podložia, kvalitu ocele.“ Kóňa predpokladá, že vinník ponesie minimálne trestnoprávnu zodpovednosť.

Jeden most im už padol
Deväťkilometrový úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov mali firmy pôvodne postaviť formou PPP za 136 miliónov eur. Nakoniec sa ho však v novej súťaži vyhlásenej exministrom Jánom Figeľom (KDH) zaviazali vystavať za menej ako 60 miliónov eur.

Stavebná firma Bögl a Krýsl sa pritom už v minulosti zúčastnila na stavbe mosta, ktorý spadol. Konkrétne v českom meste Studnička. Na Slovensku stojí aj za výstavbou dvoch mostov v Považskej Bystrici a v Oravskom Podzámku. V súčasnosti spolu so spoločnosťou TSS Grade by mala zmodernizovať železničný úsek pri Trenčíne, na ktorom sa stavebné firmy sporili viac ako dva a pol roka.

Spoločnosť Váhostav-SK stavia momentálne len úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany. V minulosti sa podieľali na stavbe obchvatov R3 pri mestách Oravský Podzámok a Trstená.

Obrázok
, 00:00 5. 11. 2012

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5828243 ... k-zakazkam
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.