Musí existovať hranica, za ktorú sa úseky dajú postaviť

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Musí existovať hranica, za ktorú sa úseky dajú postaviť

Odoslaťod Andrej » 05. Nov 2012 10:09

Rozhovor. Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák pre HN:
Musí existovať hranica, za ktorú sa úseky dajú postaviť


Nedá sa konštatovať, že za nehodou stojí nízka cena. Na druhej strane stlačenie ceny o dve tretiny zo strany firiem oproti očakávaniam štátu nie je dobrá cena.

Zrútený most na východe Slovenska je jeden z úsekov, kde firmy ponúkli viac ako polovičnú zľavu. Mohla byť za nehodou príliš nízka cena?
Nedá sa jednoznačne povedať, či za tým bola priamo cena, vec sa musí vyšetriť, aby sme vedeli, čo a prečo sa stalo, potom sa dajú robiť závery. Na druhej strane treba povedať, že firmy sa usilujú prežiť, a tak stlačili ceny na jednu tretinu. Súťaž je dobrá, musí medzi firmami byť a môže znížiť cenu o 20 alebo 30 percent, ale určite nie o dve tretiny. Musí predsa existovať hranica, pod ktorú sa už nedá ísť. Veď aj o stavebný dozor sa firmy bijú tak, že ceny znížili oproti minulým cenám na jednu tretinu.

Bolo teda chybou bývalej vlády, keď akceptovala také nízke ceny?
Nechcem hovoriť, že to zavinila bývalá garnitúra, tie ponuky predsa dávali firmy. Rozumiem tomu, že je ťažké nastaviť mechanizmus, ktorý zachová súťaž medzi firmami a zároveň zaručí kvalitu. Treba sa naozaj pozrieť, či sa nedá určiť hranica, pod ktorou už sa nedá garantovať kvalita.

Keď Smer prišiel s návrhom vyraďovať najlacnejšie ponuky, čelil kritike opozície.
Preto treba spraviť zmeny bez toho, aby do nich vstupovala politika, to je jediná a najlepšia možnosť. Ak do toho pustíme politikov, budú sa navzájom prekárať a obviňovať a žiadna zmena k lepšiemu sa nepodarí. Keď už sa prihodila taká tragédia, je povinnosťou štátu pozrieť sa na celý proces výstavby, zistiť, kde sú slabé miesta a prijať adekvátne opatrenia.

Nebolo by riešením, keby sa stavebného dozoru ujal štát?
V Kurimanoch robila dohľad priamo Národná diaľničná spoločnosť, čiže vlastne štát. Nedá sa teda povedať, že práve štátny stavebný dozor by bol zárukou bezpečnosti.

Kde vidíte rezervy vy?
Treba sa pozrieť aj na verejné obstarávanie. Diaľnice sú technologicky veľmi náročné stavby, ktoré nemôže robiť hocikto. Je nemysliteľné, aby mohla stavať diaľnice a mosty firma bez referencií, respektíve s referenciami, ktoré si kúpi od úplne inej firmy, čo sa dnes bežne stáva. Problematické sú aj subdodávateľské reťazce. Subdodávatelia, samozrejme, budú vždy existovať, nikto nedokáže postaviť diaľnicu úplne sám. Ale zároveň musí existovať záruka skúseností od hlavného dodávateľa.
, 00:00 5. 11. 2012

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5828245 ... u-postavit
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.