V tendri naceňovali inú podperu mosta, než spadla

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

V tendri naceňovali inú podperu mosta, než spadla

Odoslaťod Milos » 09. Nov 2012 03:48

Šéf KDH tvrdí, že keď sedel v kresle ministra dopravy, rátalo sa pre most s inou podperou, než sa napokon zrútila. Nové vedenie rezortu zasa vidí chybu v predchodcovi.

BRATISLAVA. Za tragédiu na výstavbe diaľnice v Iliašovciach je zodpovedný aj štát. Vyhlásil to predseda KDH a exminister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Podpera mosta, ktorá zlyhala, podľa jeho slov na stavbu vôbec nepatrila. V troskách rozostavaného premostenia v piatok zahynuli štyria robotníci.

Zatiaľ čo v tendrovej dokumentácii sa určuje pre tento most takzvaná výsuvná skruž, pri stavbe sa použila pevná skruž.

„Kto urobil takúto zmenu. A prečo? Za našej vlády takáto zmena urobená nebola,“ vyhlásil Figeľ.

„Táto zmena nemohla byť urobená bez vedomia investora, teda štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti, a bez súhlasu stavebného dozoru, takisto Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodal.

Pripomenul, že dozor navyše v čase nehody ani nebol na stavbe a musel odsúhlasiť aj to, aby sa vôbec začalo betónovať.

Minister dopravy Ján Počiatek preto podľa neho klame alebo nevie, o čom hovorí, ak pripisuje vinu za nešťastie iba stavebným firmám.

Obrázok
Podpera mala podľa KDH pôvodne vyzerať inak. Ako na ilustračnom obrázku vpravo. FOTO – KDH


Počiatek: Na vine je Figeľ

Nové vedenie rezortu hovorí, že v otázkach k tendrovej dokumentácii sa píše aj to, že si stavbári mohli vybrať technológiu aj podľa seba.

„Vedenie NDS z čias pána Figeľa explicitne dalo zhotoviteľovi voľnú ruku v spôsobe výstavby, ak výsledné dielo bude vyzerať tak, ako bolo naprojektované,“ vyhlásil Počiatek.

Dodal, že iný typ podpery sa spomína aj v projekte a technickej správe.

V KDH však hovoria, že v tom prípade mali stavbári aj v tendri naceniť iný typ skruže, než bol pôvodne plánovaný.

V tendrovej dokumentácii bola použitá podpera nacenená vyššie, než pôvodne plánovaná. Na trhu by sa však ich ceny pohybovali opačne.

Podľa tendrových cien, keby skruž nespadla, získali by stavbári podľa informácií SME vyše 600­-tisíc eur.



Fakty
D 1 a súťaž

-Tender na výstavbu 9-­kilometrového diaľničného úseku medzi Jánovcami a Jablonovom vyhralo konzorcium Váhostav a Bögl a Krýsl.
Ponúkali cenu takmer 60 miliónov eur.
Štátna expertíza odhadovala náklady aj 95 miliónov eur.
Most mal v rámci konzorcia postaviť Bögl a Krýsl.
Ten si na to najal firmu Semos.
Tá si objednala tesnenie od firmy Skruže Weise.



VIDEO
Figeľ: Ak by si štát a zhotoviteľ plnili všetky povinnosti, k nešťastiu nemuselo prísť




Zodpovednosť za dozor?

Za dozor, ktorý Figeľ kritizuje, by mal podľa Počiatka niesť zodpovednosť sám.

Začal totiž stavať diaľnicu, aj keď pre ňu ešte nevysúťažil súkromný dozor. Dočasne ho tak zaskakujú kapacity NDS.

„Nebol schopný zabezpečiť externý dozor na stavbu. Dnes sa sám prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne zároveň kritizuje,“ hovorí Počiatek.

Spomína aj to, že za nešťastím mohla byť aj nízka cena diaľnic.


Obrázok Obaja mávajú hŕbami dokumentov a my vieme, že minimálne jeden z nich kalkuluje s tým, že médiá a voliči sa v nich aj tak nezorientujú, píše Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6597395/v-ten ... z2BgnTQh2A


K zrútenému mostu sa vo štvrtok z konzorcia stavbárov daného diaľničného úseku Váhostav a Bögl a Krýsl vyjadrila iba druhá spomínaná firma. Jej šéf Josef Krýsl upozornil, že vec zatiaľ nie je vyšetrená.

„Neuvážené výroky významným spôsobom poškodzujú kredibilitu a odbornú povesť firmy,“ povedal Krýsl.

Subdodávateľ mosta pre firmu Bögl a Krýsl, spoločnosť Semos, pripomenula, že pre vyšetrovanie je na akékoľvek informácie embargo.

Dovolať sme sa včera snažili aj stavebnému dozoru, ktorý mal na starosti daný most. Pre embargo mlčí.

Otázkou je aj to, či dozorcov bolo vôbec dosť na to, aby kvalitne dohliadli na 9­-kilometrovú diaľnicu.

Štátna diaľničná firma poslala na diaľnicu dozorovať 6 ľudí. Keď hľadala na tento úsek externý dozor, žiadala ich viac. Štát tvrdí, že počty dozorcov sedia s ich požiadavkami v tendri.

„Počet pracovníkov tímu stavebného dozoru je primeraný danej stavbe a stupňu jej rozostavanosti,“ napísali z ministerstva. Pre istotu primeranosť tohto počtu preveria.


VIDEO
Minister dopravy prišiel na miesto tragédie




štvrtok 8. 11. 2012 21:15 | Daniela Krajanová


Zdroj: http://www.sme.sk
http://ekonomika.sme.sk/c/6597395/v-tendri-nacenovali-inu-podperu-mosta-nez-spadla.html
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.