Fakt smrdia len skruže?

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Fakt smrdia len skruže?

Odoslaťod Čumil » 11. Nov 2012 17:26

Jana Kováčová, 10.11.2012

Nešťastie na stavbe diaľnice D1 medzi Jánovcami a Jablonovom na objekte 206-00 – Most na diaľnici nad bezmenným potokom v km 5,438 D1 dĺžky 193,5 m nenechalo vari nikoho normálneho v kľude. Pod článkami o nešťastí čítam nahnevané reakcie, zaručené príčiny nehody, za ňu zodpovedné osoby a obviňovanie krížom cez celé Slovensko, ba dokonca aj mimo neho.

Kto teda za to môže? Nenažraté firmy, skorumpovaní politici, kapitalizmus, štát? Počkajme si, veci sa vyšetrujú. Výsledkom vyšetrovania bude zistenie príčiny, potrestanie vinníkov, odškodnenie pozostalých a zranených. Pravdaže, iba ak by nie.

Tanec, aký na hroboch nešťastných obetí predvádzajú politici, menej či viac odborná verejnosť a v neposlednom rade ľud pospolitý, je nechutný. Možno že povŕtanie sa v zverejnených dokumentoch niečo viac napovie.

Súťaž

Verejnému obstarávaniu všeobecne predchádza štúdia, rôzne geologické, archeologické a ďalšie prieskumy, vyjadrenia dotknutých inštitúcií, vypracovanie projektovej dokumentácie, stavebné povolenie, výkupy pozemkov, zabezpečenie financovania, plno, plno iných administratívnych záležitostí, ktoré majú vyústiť do súťažného zadania tak, aby uchádzači vedeli na ich podklade vypracovať reálnu cenu za dielo a zabezpečiť jeho úspešnú realizáciu. Súčasťou súťažných podkladov býva okrem projektovej dokumentácie aj výkaz výmer, všeobecné aj osobitné zmluvné podmienky, presné pokyny na oceňovanie. Súťažné podklady sa spravidla poskytujú len uchádzačom.

V prípade stavby D1 Jánovce – Jablonov, I. úsek boli zverejnené aj osobitné zmluvné podmienky, zmluvný rozpočet (s agregovanými položkami) a vysvetlenia súťažných podkladov, ktoré niečo naznačujú o tom, akým spôsobom bola súťaž vedená a čo vlastne od stavebného dozora a zhotoviteľa investor požadoval.

Zhotoviteľ

Súťaž vyhralo Združenie Jánovce – Jablonov, v ktorom je vedúci člen združenia spoločnosť Váhostav – SK, a.s. a člen združenia BÖGL a KRÝSL, k.s. Zástupcovia oboch týchto firiem podpísali slobodne a uvážene zmluvu, aj ponukový list s vyhlásením, v ktorom prijímajú bez výhrad a obmedzení súťažné podklady a v súlade so všetkými podmienkami predkladajú svoju ponuku.

Povinnosti zhotoviteľa úzko súvisia s farbou knihy organizácie FIDIC. V prípade tejto zákazky je podľa komunikácie v procese súťaže uvádzaná Červená kniha. Farby červená a žltá teraz lietajú aj medzi súčasným aj bývalým ministrom, pričom nie veľa ľudí chápe, o čo ide.

Organizácia FIDIC pripravuje a vydáva tzv. všeobecné zmluvné podmienky pre rôzne typy zmlúv pre výstavbu diel a iné publikácie zamerané na zlepšenie profesionálnej úrovne, etiky, rozvoja pracovných metód a riadenia v oblasti kvality, rizikového manažmentu a ochrany životného prostredia. Všeobecné zmluvné podmienky FIDIC predstavujú sústavu štandardných ustanovení, pravidiel a postupov používaných pri výstavbe stavebných diel. Tieto zmluvné podmienky sa používajú na medzinárodnom stavebnom trhu ako aj pri realizácií diel na Slovensku financovaných z prostriedkov Európskej únie alebo zo súkromných zdrojov.

FIDIC – Červená kniha, predstavuje Všeobecné zmluvné podmienky pre spôsob investičného procesu projektovej prípravy a výstavby, keď je objednávateľ povinný odovzdať takú projektovú dokumentáciu, aby bol Zhotoviteľ podľa nej schopný zrealizovať dielo.

FIDIC – Žltá kniha, predstavuje Všeobecné zmluvné podmienky pre spôsob investičného procesu projektovej prípravy a výstavby, keď zhotoviteľ stavebných prác zodpovedá aj za projektovanie stavebných a inžinierskych diel.

V zverejnených dokumentoch sa ďalej uvádza, že zhotoviteľ bude zodpovedný za všetky škody na cestách, odvodňovacích kanáloch, potrubiach, kábloch, ostatných inžinierskych sieťach a pod. spôsobené ním alebo jeho podzhotoviteľmi počas výkonu prác na diele … O zodpovednosti za škody na životoch a zdraví zverejnené nie je nič, avšak spomínajú sa súvisiace predpisy:

Pri realizácii stavby je nutné dodržať:

Platné technické normy a technologické postupy
Ochranu verejných záujmov a životného prostredia
Platné predpisy súvisiace s bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci
V tomto prípade s najväčšou pravdepodobnosťou príčinou nebolo nedodržanie pravidiel BOZP.

Podozrivo v kontexte nešťastných udalostí vyznievajú otázky uchádzačov, ktoré už v súťaži naznačovali, že mosty sa budú stavať inak, ako je požadované v projekte:

Projektová dokumentácia predpisuje v technických správach ako aj v príslušných prílohách technológiu zhotovenia niektorých mostných objektov a tejto technológii sú podriadené aj príslušné položky výkazu výmer pre určenie ceny objektu a teda aj predmetu verejného obstarávania. Každý uchádzač má však vlastné technológie, s ktorými dosiahne po všetkých stránkach rovnaký výsledok ako je požadovaný, avšak mnohokrát hospodárnejšie (lacnejšie) a efektívnejšie (rýchlejšie).

Umožní verejný obstarávateľ budúcemu zhotoviteľovi zhotovenie stavebných objektov (napr. mostných objektov) podľa inej dokumentácie a inými technológiami, ako sú uvedené v dokumentácii na realizáciu stavby za podmienok, že sa tým dosiahne:

skrátenie času na realizáciu alebo
zníženie nákladov pre objednávateľa na realizáciu, údržbu alebo prevádzku alebo
iný prospech objednávateľa?
V odpovedi obstarávateľ trvá na dodržaní stavebného povolenia. Alebo:

… Napríklad zrealizovanie mostovky vysunutím namiesto použitia výsuvnej skruže. Budú v takom prípade zhotoviteľovi uhradené položky podľa súpisu položiek uvedených v tendrovej dokumentácii pre výstavbu realizovanú na výsuvnej skruži?

V odpovedi sa uvádza, že pokiaľ zostane výsledný most identický s projektom a náklady si zhotoviteľ započíta do položiek uvedených v tendrovej dokumentácii a ak nebude potrebné žiadať o zmenu stavby pred dokončením, môže zhotoviteľ použiť inú technológiu.

Stavebný dozor

Čo je jeho úlohou? Nepochybne dozerať na dodržiavanie zmluvných podmienok, zachovanie súladu realizácie diela s projektovou dokumentáciou, strážiť dodržanie ceny aj časového harmonogramu diela, dbať na súlad postupov a metód so zásadami bezpečnosti práce a ochrany zdravia pri práci a má na hlave mnoho iných povinností.

V našej kauze podľa osobitných zmluvných podmienok uvedených v zverejnenom dokumente stavebný dozor musí žiadať písomný súhlas Objednávateľa (NDS) pred uplatnením svojich právomocí vyplývajúcich napr. v týchto článkoch Zmluvných podmienok:

Odsúhlasenie alebo rozhodnutie v akejkoľvek záležitosti, ktorá má vplyv na navýšenie alebo zníženie zmluvnej ceny
Podzhotovitelia
Oceňovanie
Vynechanie časti Diela
Právo na zmenu
Postup pri zmenách
….
Okrem toho pri výskyte naliehavého prípadu ohrozujúceho život alebo majetok, môže nariadiť Zhotoviteľovi vykonať všetky také práce a činnosti, ktoré môžu podľa Stavebného dozora eliminovať nebezpečenstvo. A ďalej má Stavebný dozor právo kedykoľvek odvolať svoj súhlas s Podzhotoviteľom, ak tento nevykonáva práce v súlade so zmluvou o dielo a k jeho spokojnosti.

Je evidentné, že Stavebný dozor je na stavbe maximálne dôležitou inštitúciou, keďže môže výrazne ovplyvniť dianie pri realizácii stavby. Pri výstavbe tohto úseku diaľnice bol ustanovený interný stavebný dozor, čo znamená, že NDS si zabezpečovala túto činnosť vlastnými kapacitami (podľa odborníkov značne poddimenzovanými), hoci pozitíva externého stavebného dozoru sú nesporné a aj u nás veľakrát overené v praxi.

Externý dozor, ktorý nie je zamestnancom konkrétneho investora, ale svoje služby ponúka aj iným investorom, si chce udržať svoje dobré meno a teda je výrazne nezávislejší od tlakov, ktoré vyvíja z pozície sily na interného dozoru jeho zamestnávateľ, alebo aj korupčných tlakov zhotoviteľa, ktorý má záujem zjednodušiť si život. Na prvý pohľad vyššia cena za externý stavebný dozor sa vypláca. Porovnanie konečných cien tendrov (to znamená skutočne zaplatenej sumy po všetkých dodatkoch) pri oboch spôsoboch dozoru jednoznačne ukazuje na obrovské finančné úspory pri využití služieb externej organizácie, a to pri dodržaní kvality diela.

Politici
Jedna strana:

„Vidím plnú zodpovednosť za túto tragédiu na strane dodávateľa.“
Povedal to v pondelok minister dopravy Ján Počiatek (Smer) po zasadaní krízového štábu, ktorý analyzoval príčiny pádu rozostavaného mosta v obci Iliašovce.

„Od začiatku Figeľ súťažil podľa tejto projektovej dokumentácie, ktorá hovorí jasnou rečou, že tam mala byť pevná podporná skruž,” uviedol Počiatek.

“Žiadny dodatok neexistuje,” vyhlásil Počiatek. Ak Figeľ tvrdí, že sa zmenil projekt, je to podľa neho lož. “Projekt je stále ten istý,” konštatoval minister dopravy.

A mnoho ďalších vyhlásení.

Druhá strana:

“Vyzývam ministra Počiatka a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby zverejnili dodatok k zmluve o dielo alebo pokyn na zmenu, ktorým boli povolené zmeny pri výstavbe mosta,” uviedol Figeľ.

Podľa jeho slov bola pri výstavbe mosta pri Kurimanoch použitá posuvná podporná konštrukcia, ktorá tam ale nemala čo robiť. Podľa súťažných podkladov a tiež zmluvy o dielo mal dodávateľ stavby použiť výsuvnú skruž, ktorá sa nedotýka zeme. Je upevnená na pilieroch mosta a posúva sa popri nich.

Kto z nich je, slušne povedané, ďalej od pravdy?

Nahliadnutím do agregovaných položiek v inkriminovanom objekte SO 206 (celková cena 3.997.974,58€ bez DPH) môžeme vidieť položku č. 21251036 Doplňujúce konštrukcie, podperné konštrukcie mostov, mostné výsuvné skruže v celkovej sume 393.975,23€ bez DPH. Teda položka tvoriaca takmer 10% z celkovej ceny objektu skutočne uvádza výsuvne skruže. Je to v poradí tretia najdrahšia položka objektu. Ak teda bola použitá iná konštrukcia, pri takomto významnom detaile musel zaujať postoj stavebný dozor s požehnaním investora.

Ako je uvedené ešte vyššie, snahu o zmenu konštrukcie deklarovali uchádzači už v súťaži, čo tiež potvrdzuje verziu Figeľa. Hoci pravdou môže byť, že projekt mosta je stále ten istý. Len technologický postup pri jeho výstavbe sa zmenil.

Neviem si predstaviť, že skúsené stavebné firmy by si dovolili zameniť podporné konštrukcie svojvoľne. Alebo, že by stavebný dozor obišiel zmluvu a vzal by si toto na zodpovednosť bez odsúhlasenia investora (hoci svojho vlastného zamestnávateľa). Ťažko uveriť, že investor by sa nepýtal na názor projektanta či ministerstva. Teda, za normálnych okolností to je ťažko uveriteľné.

Ak boli okolnosti nenormálne, vinníka dlho hľadať nemusíme. Kto urobil resp. povolil zmenu bez predošlého dokázateľného odsúhlasenia nadriadeného orgánu, si zaslúži prokurátora. A to nie len za fatálne zlyhanie pri výkone svojich povinností, ale tiež za neskutočnú hlúposť. Už by bolo načase obrátiť trend aj u nás a hlúposť nie odmeňovať, ale trestať.

Ak boli okolnosti normálne, rozhodujúci je podpis hierarchicky najvyššie postaveného účastníka tohto kolotoča na zmenovom liste. A tento podpisujúci sa nesmie vyhnúť zodpovednosti.

Laická úvaha

Človeku trvalo žijúcemu v tomto zvrátenom systéme napadá po prvé, že ak zmena skutočne podpísaná bola, pozabudlo sa akurát na zmenu ceny. A úspora sa mala po dokončení prác potichučky rozdeliť medzi zainteresovaných, aby boli spokojní všetci.

Alebo po druhé, že arogancia vplyvných našej malej gubernie dosiahla bod, že sa zmenu ani neunúvali podpísať? A úspora sa mala po dokončení prác potichučky rozdeliť medzi zainteresovaných, aby boli spokojní všetci. V druhom prípade má ale obrovský problém ten, kto zmenu bez písomného povolenia zrealizoval. A platí moja poznámka o treste za hlúposť.

A po tretie, hoci sa zdá, že Figeľ je oveľa bližšie pravde a to hlavne svojim tvrdením, že zodpovednosť má vo veľkej miere aj štát, človeka nevdojak napadne, či tak hlasno nežiada o zverejenie citlivých dokumentov preto, lebo vie, že neexistujú a že takéto praktiky sú pri mamutích štátnych zákazkách bežné bez ohľadu na vládnucu garnitúru. V snahe vyviniť sa zo zodpovednosti a uhrať niečo politicky.

Nech je, ako chce, sme tam, kde sme boli na začiatku. Nech je kniha FIDIC hoci aj hráškovo zelená, ak najlepšie prepracované pravidlá nie sú dodržiavané, je zbytočná. Vyšetrovať bude pravdepodobne “štátna nezávislá komisia”. Možno v nej budú nezávislí odborníci ministerstva, Narodnej ďiaľničnej, alebo Váhostavu, prípade Výskumného ústavu dopravného. Najdôležitejším zo všetkého sa stane poriadok v papieroch. Nejaký vinník sa hádam už len nájde. Dotknuté firmy vyplatia odškodné. Politici, lobisti, vysokí manažéri veľkých korporácií zostanú bez mihnutia oka a problémov s neexistujúcou chrbtovou kosťou na svojich tučných postoch, tak ako zostali poniektorí dokonca aj na dovolenke, bez potreby ju v prípade mimoriadnej situácie vo vlastnom rezorte predčasne ukončiť. A pred nasledujúcimi voľbami možno zase vybehne téma, kto postavil koľko kilometrov diaľnic.

Nešťastia na stavbách sa bohužiaľ dejú. Sú veci, ktoré sa ovplyvniť nedajú a náhoda je blbec. Aj tak tu voľačo smrdí. Len samotné skruže to nebudú.



http://www.menejstatu.sk/fakt-smrdia-len-skruze/
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.