Najdlhší tunel má byť tiež s extra zľavou

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Najdlhší tunel má byť tiež s extra zľavou

Odoslaťod Andrej » 22. Nov 2012 19:37

Najdlhší tunel má byť tiež s extra zľavou

Ak nebudú namietky, Skanska postaví tunel na diaľnici D1 za tretinu toho, čo očakával štát. Ten zatiaľ nevysúťažil na diaľnicu dozor.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom

BRATISLAVA. Tri týždne po tragédii na rozostavanom moste v Ilišiacovciach smeruje do finále diaľničná megazákazka. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) si päť mesiacov po otváraní ponúk vybrala, že konzorcium firiem Skanska a Strabag by malo stavať úsek medzi Dubnou Skalou a Lietavskou Lúčkou s takmer 8­kilomet〜rovým tunelom Višňové.

Štátna expertíza očakávala, že táto časť D1 vyjde aj na 900 miliónov eur. Ponuka vybraného konzorcia ju podliezla takmer o 560 miliónov eur.

Štát podľa agentúry SITA plánuje začať stavať tento úsek v marci.
Úsek D1
Dĺžka a cena

dĺžka: 13,5 km,
z toho tunel: 7,5 km
štátna expertíza rátala s cenou do 896,53 mil. eur,
najnižšia ponuka Skansky a Strabagu: 338,29 mil. eur,
najvyššia ponuka od Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostavu: 474,5 mil. eur

NDS podobne ako ministerstvo dopravy tender nekomentovali. „V súčasnosti stále nie je definitívne ukončený proces výberového konania,“ odôvodnil to hovorca rezortu Martin Kóňa.

Konkurenti NDS aj chvália

Rozhodnutie NDS totiž ešte do 16 dní môžu napadnúť konkurenti z tendra. Aj ten najdrahší z nich neprevýšil najnižšiu ponuku o viac než približne 137 miliónov eur. Doprastav, ktorý za víťazom tendra zaostal o 44 miliónov eur, sa nevyjadril, či tender napadne.

Firma Hant, ktorá v posledných mesiacoch núkala najnižšiu cenu až v štyroch veľkých diaľničných tendroch, no dosiaľ žiaden nevyhrala, považuje výber NDS za spravodlivý.

„Vyhral súťažiaci s najnižšou cenovou ponukou. Necítime, že by naše práva boli poškodené,“ povedala hovorkyňa firmy Miriam Bayerová.

Externý dozor ešte nie je

Len na základe ceny, ktorá je o dve tretiny nižšia ako štátna expertíza, sa nedá povedať, či je cena reálna, alebo nie, vraví šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Práve preto by sa mala podľa neho nízka cena jasne vysvetliť.

Znamená to, že by sa malo presne pomenovať, čo v ponuke umožní stavať tak lacno. Nestačí len povedať, že nový systém obstarávania, ktorý zaviedli za ministra dopravy Jána Figeľa, umožnil firmám zvoliť si na výstavbu rôzne technológie, pripomína Palčák.

„Skanska SK garantuje cenu, technológie a bezpečnosť. Bezpečnosť je neoddeliteľnou súčasťou nášho výrobného procesu,“ hovorí šéfka firmy Magdaléna Dobišová.

Podobne ako pri úseku D 1 medzi Jánovcami a Jablonovom, kde sa stala tragédia so štyrmi obeťami, ani pre tunel Višňové ešte nemá NDS vybraný externý stavebný dozor. V súťaži oň sú totiž námietky, ktoré stále rieši Úrad pre verejné obstarávanie.


štvrtok 22. 11. 2012 14:14 | sita


Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6612808/najdl ... z2CyhX4olf
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.