Diaľnica do Košíc mešká

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnica do Košíc mešká

Odoslaťod Andrej » 10. Dec 2012 10:07

Počiatek pochoval Figeľov plán. Cesta bude až v roku 2019.
Diaľnica do Košíc mešká
Potvrdené. Diaľnica D1 do Košíc v roku 2017 tak, ako to plánoval exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), definitívne nebude.

Potvrdené. Diaľnica D1 do Košíc v roku 2017 tak, ako to plánoval exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), definitívne nebude. Vyplýva to z aktualizovaného diaľničného plánu, ktorý zverejnil rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD).

Podľa nových informácií zverejnených na stránke Národnej diaľničnej spoločnosti by štát mohol Bratislavu s Košicami spojiť v roku 2019. „Pokiaľ schváli Európska komisia výstavbu úseku Turany – Hubová, v čo najkratšej dobe sa uzavrie zmluva s dodávateľom stavebných prác na tuneli Višňové a nenastanú ďalšie nepredvídateľné skutočnosti s vysporiadaním pozemkov a dokončením investičnej prípravy diaľničného obchvatu Prešova, potom možno tento termín považovať za splniteľný,“ vymenúva analytik Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek.

Obrázok

Komisia uvoľňuje cestu
Stavanie najproblematickejšieho úseku, a to Turany – Hubová, doteraz blokovala Európska komisia.

Podľa nej dlhodobo presadzovaný povrchový variant autostrády významne poškodí rastliny a zvieratá na území Malej a Veľkej Fatry. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu však Brusel s aktuálnou trasou súhlasí, a štát ju teda nebude musieť prekresľovať. Musí však postaviť všetky zmierňujúce opatrenia, ktoré dodatočne v projekte navrhol.

Ochranári s takýmto verdiktom stále nesúhlasia. Chcú, aby sa na tomto úseku staval dlhší variant, cez tunel Korbeľka. „Negatívne postihuje šesť chránených území. Ak by sa to stavalo tunelom, tak by to postihlo len tri chránené územia, z toho len dve priamo, a to je veľmi významný rozdiel,“ vraví vedecký pracovník Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer. Pridáva sa k nemu aj bývalý poradca pre dopravu premiérky Ivety Radičovej Ondrej Matej (SDKÚ-DS). Tunelový variant by bol podľa neho nielen lacnejší, ale aj vyhovujúcejší pre životné prostredie.

Cez dve miliardy eur
Posunutie termínov pritom spôsobujú aj samotné tendre. Napríklad úsek pri Ružomberku sa mal začať stavať už vlani, tunel Višňové tento rok. Obe stavby však zrejme spustia až na budúci rok. Dokončenie celej diaľnice do Košíc môže vyjsť štát cez dve miliardy eur. Na všetky úseky chce pritom použiť eurofondy, teda aj na tunel Višňové. Konečná cena pritom bude závisieť od samotných verejných súťaží. Exministrovi Figeľovi sa ceny v porovnaní so štátnymi expertízami podarilo skresať na už rozostavaných stavbách o viac ako miliardu eur.

, 00:00 10. 12. 2012

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5893426 ... osic-meska
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.