Štart stavby obchvatu Bratislavy sa posúva o rok

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Štart stavby obchvatu Bratislavy sa posúva o rok

Odoslaťod aquila » 11. Dec 2012 17:26

V priebehu roku 2013 má byť ukončený len úsek R4 Košice - Milhosť v dĺžke 14,2 km.

BRATISLAVA. Vodiči sa začiatku výstavby obchvatu Bratislavy nedočkajú ani v roku 2014. Plánovaný štart stavebných prác na diaľnici D4 sa totiž posúva o rok neskôr.

Šéf rezortu dopravy ho najnovšie odhaduje na rok 2015. Vyplýva to z aktualizovaného Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý ministerstvo dopravy poslalo do pripomienkového konania.

Pôvodne sa pritom mal úsek na D4, z Jaroviec po Ivanku pri Dunaji, začať stavať o dva roky. "Urobíme všetko pre to, aby sa diaľnica D4 začala stavať v roku 2014," uviedol v auguste tohto roka pre TASR hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Podľa aktualizovaného programu výstavby diaľnic je však tento termín príliš ambiciózny a príprava si bude vyžadovať dlhší čas oproti pôvodným predpokladom. Spustenie výstavby tak rezort dopravy odhaduje na rok 2015, kedy by sa mali stavebné práce odštartovať aj na úseku z Ivanky pri Dunaji po Raču.

Úseky diaľnice D4 pritom aj naďalej ostávajú ako horúci kandidáti na výstavbu formou takzvaných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty).

Časť diaľnice z Jaroviec po Ivanku pri Dunaji má napríklad odhadované stavebné náklady vo výške 576 miliónov eur. Ďalší úsek na D4 z Ivanky pri Dunaji po Záhorskú Bystricu si podľa odhadov vyžiada 599 miliónov eur a tretí, z Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom, má vyčíslené náklady na 100 miliónov eur.
Aktualizovali Figeľov program

Pôvodný diaľničný program, ktorý vypracoval rezort dopravy pod vedením bývalého ministra Jána Figeľa a vláda Ivety Radičovej schválila vlani v júli, podľa súčasného vedenia ministerstva navyše nezohľadňuje niektoré ciele a požiadavky vyplývajúce z Programového vyhlásenia a uznesení súčasnej vlády.

"Cieľom aktualizácie programu je predovšetkým zaktualizovať a zreálniť harmonogram začínania a dokončovania stavieb uvedených v pôvodnom programe na obdobie 2011 - 2014 a stanoviť výhľadový zoznam pripravovaných stavieb zaradených na realizáciu po roku 2014," uvádza sa v dokumente.

Aktualizovaný program bude zároveň podkladom pre vypracovanie zmluvy o poskytnutí dotácií z rozpočtovej kapitoly ministerstva dopravy.
Začali stavbu privádzača v Spišskej

V terajšom roku začala výstavba diaľničného privádzača Spišská Nová Ves - Levoča (1 km) v rámci prác na druhom úseku D1 Jánovce - Jablonov (9,5 km), ktoré mali pôvodne začať vlani. Nad rámec plánu začala stavba obchvatu Žiaru nad Hronom na R2 v polovičnom profile (5,3 km).

Podľa pôvodného programu v tomto roku mala začať výstavba 39,3 km diaľničných úsekov - D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (13,4 km), D1 Turany - Hubová (13,6 km) a D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile (12,3 km).

Nestalo sa tak pre neukončené verejné obstarávanie na práce, resp. v prípade D1 Turany - Hubová pre dopracovanie podrobného posúdenia vplyvov stavby na životné prostredie.

Nezačali ani plánované práce na 18,6 km rýchlostných ciest - R2 Ruskovce - Pravotice v polovičnom profile (10,5 km) a R2 Zvolen, východ - Pstruša (8,1 km).

Dôvodom je predĺženie verejného obstarávania na zhotovenie projektových dokumentácií. S výstavbou väčšiny týchto úsekov sa má začať v roku 2013, v prípade diaľnice Turany - Hubová v roku 2015.
Budúci rok chcú ukončiť cestu Košice - Milhosť

V priebehu roku 2013 má byť ukončený len úsek R4 Košice - Milhosť v dĺžke 14,2 km. Výstavba rýchlostnej cesty k hranici s Maďarskom začala v lete 2010 a pôvodne mala trvať do začiatku budúceho roku, ale predĺži ju archeologický prieskum.

V budúcom roku je plánovaný začiatok výstavby 45,3 km diaľnic na úsekoch D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala a Hubová - Ivachnová (15,3 km), D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile a Žilina, Strážov -Brodno, ako aj 33,9 km rýchlociest na úsekoch R2 Ruskovce - Pravotice v polovičnom profile, Zvolen, východ - Pstruša, Pstruša - Kriváň (10,1 km) a Tvrdošín - Nižná v polovičnom profile (5,2 km).

utorok 11. 12. 2012 15:06 | sita, tasr

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6634732/start ... z2El1aSHUZ
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 464
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.