Stránka 1 z 1

OĽaNO je proti spochybňovaniu iných variantov D1 pri Turanoc

OdoslaťOdoslané: 18. Dec 2012 17:46
od Andrej
OĽaNO je proti spochybňovaniu iných variantov D1 pri Turanoch

včera o 15:26

BRATSLAVA - Poslanci parlamentu za hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) a viacerí odborníci protestujú proti podľa nich vecne nepodloženému spochybňovaniu všestranne vhodnejších variantov plánovanej výstavby úseku diaľnice D1 Turany - Hubová a proti poukazovaniu na ich údajnú neskúsenosť ministerstvom dopravy.

Ako v pondelok informovalo OĽaNO, k výzve poslancov Mikuláša Hubu a Martina Fecka, aby rezort dopravy neskresľoval fakty a nespochybňoval kompetentnosť expertíz, sa pripojil aj ich kolega Igor Hraško a odborníci spomedzi geotechnikov, geológov a ekológov. Zároveň ministerstvo dopravy žiadajú, aby skôr, ako definitívne rozhodne, dôkladne preverilo možnosť realizácie tunelových variantov. Upozorňujú, že čas ich výstavby je porovnateľný s povrchovým variantom, sú bezpečnejšie i lacnejšie a dopady na prírodu i kvalitu života miestnych obyvateľov sú významne menšie.

"Zaráža nás, že práve Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ústami svojho hovorcu spochybňuje možnosť postaviť tunelový variant diaľnice D1 Turany - Hubová výhodnejšie, ako je plánovaný povrchový variant. Pritom ním riadená Národná diaľničná spoločnosť si už v roku 2010 objednala technicko-ekonomickú štúdiu variantov, podľa ktorej je lacnejší tunelový variant," reagoval predseda Výboru Národnej rady SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Mikuláš Huba. Pracovníkom ministerstva dopravy poslanci preto odporúčajú, aby si "láskavo ponamáhali svoju pamäť, pohľadali a zverejnili tento materiál."

Viacerí odborníci s poslancami za OĽaNO 11. decembra v parlamente prezentovali možnosť postaviť úsek D1 Turany - Hubová lacnejšie, bezpečnejšie, ekologickejšie a bez časového sklzu oproti plánu ministerstva. Rezort dopravy v reakcii cez svojho hovorcu Martina Kóňu spochybnil ich argumenty aj prehľad o technických a iných aspektoch výstavby diaľnic.

Poslanci vychádzajúci zo stanovísk a prepočtov expertov, ktorí sa venujú danej problematike už niekoľko rokov, to odmietajú. Viacerí odborníci i poslanci by podľa OĽaNO považovali za obrovskú chybu, ak by ministerstvo dopravy účelovo a tendenčne rozhodlo na základe nedostatočného prehľadu o veci a bez zohľadnenia všetkých dostupných faktov - ekonomických, bezpečnostných, inžinierskogeologických, hydrogeologických, geotechnických, ekologických, environmentálnych, krajinárskych.

"Pri cene sme vychádzali nielen z odborných štúdií vypracovaných pre Národnú diaľničnú spoločnosť, ale aj z nákladov už realizovaných tunelov u nás, ako napríklad tunel Bôrik. Jeho cena je známa a nerozumieme, prečo ministerstvo spochybňuje vlastné verejne známe údaje, a tým samo seba," uviedol Martin Fecko. Zaujíma ho, či ministerstvo vie o nejakých finančných nákladoch na tunel Bôrik či iné už zrealizované stavby, ktoré nie sú oficiálne priznané. Žiada pritom spoľahlivé údaje, ktoré by preukázali, že povrchový variant je naozaj najvýhodnejší a slovenskí i európski daňovníci ho zbytočne nepreplatia.

Spochybňovaním ceny tunelových variantov D1 Turany - Hubová rezort dopravy podľa OĽaNO spochybňuje nielen víťazné cenové ponuky, ale 90 % všetkých podaných ponúk v tendroch na výstavbu úsekov D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala (tunel Višňové), Hubová - Ivachnová (tunel Čebrať) a Jánovce - Jablonov, 2. úsek (tunel Šibenik). "Účastníci týchto verejných súťaží oceňovali stavebné náklady na realizáciu príslušných tunelov v rozsahu od 30 000 do 38 000 eur za 1 meter dvojrúrového diaľničného tunela vrátane technologického vybavenia," dodalo OĽaNO.

Podľa odborníkov a poslancov násilne presadzovaný povrchový variant diaľnice D1 Turany - Hubová prináša so sebou trvalé škody a početné riziká. Tvrdia, že predostrieť verejnosti a Európskej komisii tzv. zmierňujúce ekologické opatrenia na údajné zásadné vylepšovanie preferovaného povrchového variantu je zavádzajúce a účelové. Tieto opatrenia sú podľa nich z veľkej časti pseudoriešeniami, bez reálnej možnosti zmeniť chybné dopravno-inžinierske, technické a geotechnické východiská povrchového variantu. Predpokladajú preto, že dopracovávaním projektu v následných etapách prípravy na základe navrhovaných zmierňujúcich ekologických opatrení bude ďalšie plytvanie prostriedkami a v konečnom dôsledku financie na výstavbu budú rásť nielen počas zapracovávania do projektu, ale aj počas výstavby.

"V rozpore s deklarovaným zámerom môžu navrhované technické opatrenia dokonca ešte viac znehodnotiť dotknuté hodnoty krajiny. Poslanci považujú v súčasnosti preferovaný povrchový variant za neprípustný v situácii, keď sa ponúka mnohostranne výhodnejší a šetrnejší variant. Tunelový variant s tunelom Korbeľka je navyše v súlade s odporúčaniami, ktoré vzišli z oficiálneho procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie," uvádza OĽaNO

http://www.topky.sk/cl/7/1334694/OLaNO- ... i-Turanoch