Na opravy a údržbu diaľnic má ísť 39 miliónov eur

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Na opravy a údržbu diaľnic má ísť 39 miliónov eur

Odoslaťod aquila » 09. Jan 2013 17:47

Na opravy a údržbu diaľnic má ísť 39 miliónov eur
SITA | 09.01.2013 17:34Štát má v tomto roku dať na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest 28,5 mil. eur a Národná diaľničná spoločnosť, a.s. z vlastných zdrojov zvyšných 10,76 mil. eur.


Ilustračné foto
Autor: Ivan Majerský

Vyplýva to z Programu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2013 až 2017, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy a v stredu schválila vláda.

Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane ďalších aktivít počas piatich rokov treba celkom 273,4 mil. eur. Väčšiu časť týchto výdavkov zabezpečuje štát a menšiu Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) z vlastných zdrojov. Vyplýva to z Programu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2013 – 2017, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a v stredu schválila vláda.

V tomto roku má na opravy a údržbu diaľnic a rýchlociest ísť spolu 39,26 mil. eur, z toho zo štátneho rozpočtu 28,5 mil. eur a z prostriedkov NDS 10,76 mil. eur. Najviac peňazí je pritom určených na zimnú údržbu, a to 15,7 mil. eur. Náklady na dopravné značenie by mali dosiahnuť 6,67 mil. eur, na sadovníctvo a cestnú zeleň 3,93 mil. eur, na bezpečnostné zariadenia a vybavenie i cestné teleso a odvodnenie zhodne 3,14 mil. eur. Na opravu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest je vyhradených 1,96 mil. eur, na opravy a údržbu mostov, ostatné objekty a ostatné činnosti po 1,57 mil. eur.

Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2014 by podľa výhľadu malo ísť 45,44 mil. eur, z čoho zdroje NDS majú tvoriť 16,44 mil. eur a štátneho rozpočtu 29 mil. eur. Tieto výdavky by sa mali v roku 2015 zvýšiť na 53,24 mil. eur, pričom diaľničiari by mali poskytnúť 24,24 mil. eur a štát opäť 29 mil. eur. Odhadované náklady na opravy a údržbu v rokoch 2016 a 2017 sú 62,38 mil. eur, resp. 73,07 mil. eur. Východiská štátneho rozpočtu na tieto roky však ešte nie sú známe.

Navrhovanú životnosť vozoviek 30 rokov podľa materiálu už prekročilo viac ako 114 kilometrov diaľnic (23 %) a blíži sa k nej ďalších 57 kilometrov diaľnic, ktoré sú v prevádzke viac ako 25 rokov (12 %). Uvedenú životnosť už presiahlo takmer 49 kilometrov rýchlostných ciest a blíži sa k nej 20 kilometrov, čo je spolu okolo 37 % úsekov rýchlostných komunikácií. Životnosť asfaltových krytov vozoviek v našich klimatických podmienkach je desať až dvanásť rokov.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že po splatení mýtneho systému v roku 2015 by mal byť celý výnos z diaľničných nálepiek a mýta použitý na údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest a ciest I. triedy v majetku NDS. Finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu by mali slúžiť výlučne na ich výstavbu a rekonštrukciu.

NDS v súčasnosti spravuje spolu 418 kilometrov diaľnic, 182 kilometrov rýchlostných ciest a 83 kilometrov iných ciest. V jej vlastníctve a správe na diaľniciach a rýchlocestách je zároveň 599 mostov v dĺžke 57 348 metrov a štyri tunely Branisko, Bôrik, Sitina a Horelica v celkovej dĺžke 8 009 metrov. Pre technickú a morálnu zastaranosť je potrebné začať modernizáciu technologického vybavenia tunelov Branisko a Horelica.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... ionov-eur/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.

cron